2023-04-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Ha! Bra förslag. Vilka specifika prompts använder du.

Jag använder inga speciella prompts, jag bara sänder in det jag vill den ska ge mig förslag på så frågar jag. Jag kan inte ge exempel på vårt företags kod, men har ett dummy exempel här som visar hur jag gör.

dummy:
Citat:
given the following function, can you rename it to something more meaningful, and also update the parameter names to something more meaningful:
[PHP]
std::string f(const std::array<std::string, 10> &l1, const std::string &l2)
{
for (const auto &i : l1)
{
if (i == l2)
{
return i;
}
}

return "Not found";
}
[/PHP]

svar:
Citat:
Certainly! I suggest renaming the function to findStringInArray and the parameters to stringArray and targetString. Here's the updated code:
[PHP]
std::string findStringInArray(const std::array<std::string, 10> &stringArray, const std::string &targetString)
{
for (const auto &element : stringArray)
{
if (element == targetString)
{
return element;
}
}

return "Not found";
}
[/PHP]
Citera
2023-04-27, 15:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Jag använder inga speciella prompts, jag bara sänder in det jag vill den ska ge mig förslag på så frågar jag. Jag kan inte ge exempel på vårt företags kod, men har ett dummy exempel här som visar hur jag gör.
Hehe, med tanke på mängden asperger/autister inom programmeringsyrket så kan den funktionen göra stor nytta när nästa person tar vid. När jag fick något gammalt projekt i knät brukade första åtgärden vara att dechiffrera metoder och variabler och ge dem någorlunda vettiga namn, så att det gick att tyda vad anropande koden gjorde.

Det kodexemplet du visade var trivial kod som kan beskrivas i rena programspråkstermer. När det gäller affärslogik kommer inte AI:n ha en janne.
Senast redigerad av jnilsson 2023-04-27 kl. 15:18.
Citera
2023-04-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Många har en naiv bild utav en utvecklare, eller ska jag säga programmerare eftersom de stämmer mer in på vad många tror en utvecklare är.

Att skriva kod är inte det svåra och det som tar lång tid. Det svåra är kravställningen, människor och processer, red tape, arkitektur och design. När alla dessa bitar har tjafsat om i ett par veckor om en process så är själva kodandet den lätta delen. Man har alla pusselbitar och krav på plats och nu är det bara implementera det.

ChatGPT hjälper självklart med detta men att tro någon AI kan göra den tidigare delen är väldigt naivt.

ChatGPT är bara ett verktyg precis som google, IntelliSense etc. Förr i tiden koda man i hålkort och nu har vi mycket högre abstraktionsnivåer. Men utvecklare har inte försvunnit, de har bara ökat!

Men med de sagt älskar jag ChatGPT, de kan göra göra en del grovjobb med att kolla över kod, skriva några enklare tester och konvertera modeller o liknande. Den är väldigt bra på förstå kontext till skillnad mot google.

Krav och kunder är värst ja. De vet inte själva vad de vill ha och när de får det är de missnöjda och vill inte betala för det.

Med AI kan inte kunder jävlas. AI klarar bättre av gnälliga kravställare och kunder och fixar allt som behövs.

Människan behövs inte längre. AI tar över.
Citera
2023-04-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Men för i helvete. Vilket sjukt jävla okunnigt påstående. Höj nivån, flashback.
Riktig generisk intelligens spelar inte på samma planhalva som dagens teknologi. Om den dagen kommer, så är det inte våra jobb utan våra liv som kommer ryka.

Ju bättre AI:n blir, desto bättre för utvecklare eftersom vi är dom primära användarna.
För mig personligen så har jag hittills brukat chatgpt till att klämma fram boilerplates för nya projekt och assistans med problemlösning för väldigt specifika problem, vilket bara fungerar i ett vakuum.

Haha du är okunnigt naiv! Du tror att chat gpt 4 är det mest avancerade hittills? Vad som visas för allmänheten ja!

Tror du också att Ukraina får den mest avancerade tekniken av USA, redo att lämnas i händer för Ryssland när de stupat? din nöt!

Chat GPT kom typ samtidigt som Alexa och liknande och vi pratar 10 år sedan. Nu släppte de version 4 nyligen men det är egentligen bara mer allokerade resurser i samma motor.

Vad du ser om 4 år är vad dom jobbar med nu.
Citera
2023-04-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Ska husbeståndet bytas ut helt och hållet för att vissa typer av byggnader kommer att kunna sättas ihop på ett mer rationellt sätt? En mycket stor del av av alla hus kommer fortfarande att vara att byggda för mer än 20 år sedan. Det kommer att ta rätt lång tid innan robotar byter ut eternittak och bedömer fuktskador på 100 år gamla kåkar utifrån bedömningar gjorda av AI. Gissar jag.

När de gäller IT-sektorn så är väl den mest grundlägtgande uppgiften att hjälpa kunder att förstå vad de behöver för system utifrån vad de vill uppnå, oavsett hur de uttrycker sig och vad de vet om vad som är möjligt. Det behövs människor till det, även om AI naturligtvis kan spara resurser när det väl finns en specifikation.

Det går fort om du kan köpa ett Ai byggt hus för 500.000kr med samma standard som ett gammalt för 5 miljoner.

På samma sätt som du kapar alla kostnader över en natt om du har en läskautomat istället för personal och som dessutom jobbar dygnet runt och serverar dricka åt kunder kan specifika ai robotar jobba fram billiga hus. Naturligtvis kmr lite fin behövas men det är ju inga kostnader om allt tungt redan är färdigt
Citera
2023-04-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Hehe, med tanke på mängden asperger/autister inom programmeringsyrket så kan den funktionen göra stor nytta när nästa person tar vid. När jag fick något gammalt projekt i knät brukade första åtgärden vara att dechiffrera metoder och variabler och ge dem någorlunda vettiga namn, så att det gick att tyda vad anropande koden gjorde.

Det kodexemplet du visade var trivial kod som kan beskrivas i rena programspråkstermer. När det gäller affärslogik kommer inte AI:n ha en janne.

Har du testat? Jag gör det ganska ofta och den kommer ofta på bättre namn än vad jag själv kunnat göra... Kan tyvärr inte skicka in reella exempel då någon från företaget skulle kunne identifiera mig via det
Citera
2023-04-27, 15:46
Medlem
g-in-a-gis avatar
Ja 99% av alla jobb där datorn är arbetsverktyget kommer försvinna snart. Man klipper ju bara bort en helt onödig mellanhand egentligen, det säger sig självt.
Däremot kommer folk fortfarande vilja ha en mänsklig frisör och sjuksyrra ett tag till. Snickare och rörmockare sitter säkert, mycket svårare att ersätta.
Citera
2023-04-27, 15:48
Medlem
happilappis avatar
AI kan i princip göra 100% av en programmerares jobb på ett par sekunder, något som skulle ta en programmerare flera timmar eller dagar.

Enbart de absolut bästa programmerarna kan känna sig säkra. Den absoluta majoriteten kommer bli utkonkurrerade av AI - eftersom att dom är så sjukt mycket mer kostnadseffektiva.
Citera
2023-04-27, 16:07
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
AI kan i princip göra 100% av en programmerares jobb på ett par sekunder, något som skulle ta en programmerare flera timmar eller dagar.

Enbart de absolut bästa programmerarna kan känna sig säkra. Den absoluta majoriteten kommer bli utkonkurrerade av AI - eftersom att dom är så sjukt mycket mer kostnadseffektiva.
Å andra sidan, personer som är bara lite tekniska kommer att ha ett övertag över chefer med digitaltummen mitt i handen, och det är att de kan förmedla specifikationer till AI effektivare.

Så förhoppningsvis blir det desto lättare att starta eget, även om man inte har jobbat 10 år i branschen.

Har själv slängt ihop en digital produkt som kommer att kunna vara extremt konkurrenskraftig mot etablerade firmor då det bara är jag, min dator, och utgifter på mindre än 150:- per månad.
Den har visserligen inte alla glänsande funktioner, men den har alla funktioner som småföretag med en omsättning på högst någon miljon har användning av inom området.

Tack vare ChatGPT!
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-27 kl. 16:10.
Citera
2023-04-27, 16:14
Medlem
Om 2-3 år:

Line 1 support är körd.
Line 2 support kan vara hyfsat körd.
Line 3 support som omfamnar och vet att använda AI som ett arbetsverktyg är inte nödvändigtvis körd.

Samma förhållande gäller t.ex. programmerare, det kommer handla om att vara oerhört avancerad och produktiv och att behärska AI i att producera dellösningar och sätta samman dessa, bedöma nykterheten i det som AI producerat och förfina det, för att ha jobbet kvar.
Citera
2023-04-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag har svårt att tro det. Redan idag kan du hitta alla kod på github och stackoverflow men du behöver fortfarande folk som sätter ihop delarna, kan utvärdera olika lösningar, förstår vad som ska göras osv.

Det är ungefär som med matte. Ja, du kan räkna ut vadsomhelst med Wolfram Alpha och simuleringsprogram men du behöver fortfarande folk som förstår vad som ska räknas ut och varför samt hur resultaten ska tolkas osv.

Men det är väl det som är tanken med AI tillslut, att det själv ska kunna tolka och agera själv?
Citera
2023-04-27, 16:37
Medlem
vnc-s avatar
Det jag tror många missar är att utvecklare inte skriver kod 8h per dag. Att ha kodapor som bara producerar stora mängder enkel kod utifrån en exakt specifikation är ett förlegat arbetssätt. Det finns redan flera sätt att autogenerera kod idag som används flitigt.

Det kanske tar 50h att göra förarbetet där man ska diskutera kravställning med olika stakeholders, beställa förändringar i olika system man integrerar mot, ta fram testfall, köra möten med testanvändare, informera etc etc. Säg att allt detta tar 50h och själva koden du ska knacka tar 5h.

Jag tror inte man förstår vilken jäkla apparat det är att hålla ihop IT om man inte jobbat med det, att knacka ren kod är en otroligt liten del. Om man skulle undersöka hur många timmar per vecka en utvecklare knackar kod så är min erfarenhet att den idag är ganska låg för de flesta. Det är så otroligt effektivt att koda idag tack vare alla nya tekniker mot hur det var för 10-15 år sedan.

Det går att jämföra mot industrin tror jag, trots att golvet är automatiserat idag så behövs det ändå en stor mängd folk för att hålla golvet rullande och utveckla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in