2023-05-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Den dagen jag ser en AI-mjukvara som gör det man vill, den dagen blir jag orolig på riktig. Vill se den bygga integrationer mot AS400, få den bygga mjukvara som även utvecklingsstörda Britt-Marie förstår sig på, få den att förstå att bygg-Jocke ska rapportera sitt jobb annars blir det konsekvenser. Tro mig, jobbet som utvecklare består i så mycket mer än bara skriva kod.

Som jag skrev så kommer inte utvecklare försvinna, men att skriva kod kommer att ersättas av andra metoder som är mer effektiva, som tex vårt vanliga hederliga mänskliga språk.

Vi använder kod för att abstrahera bort komplexitet från vårt vanliga språk. Det kommer vi inte behöva i framtiden.
Citera
2023-05-06, 18:48
Medlem
Vem vet, kanske kommer kryckor ta över benbrottsdrabbade framöver
Citera
2023-05-06, 21:11
Medlem
Sikkans avatar
Kommer inte att ta över som det ser ut idag. ChatGPT genererar ju bara text utifrån vad som finns ute på nätet. Den informationen går ju att googla fram bara det att nu kan man få allt serverat som ett konkret svar på exakt en fråga.

Snarare ett kraftfullt hjälpmedel skulle jag säga. Tror ingen skulle våga sparka it-kunnigt folk för att förlita sig helt och hållet på AIn.
Citera
2023-05-06, 21:17
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
IT är väl ganska utbrett ämne men om vi säger folk som har datorn som verktyg för att göra sina arbetsuppgifter men främst programmerare. Kommer AI göra dessa personer arbetslösa om nåra år?

Redan idag kan AI skriva koder till dig så varför skulle nån anställa hundra tals personer för att skriva koder om dagarna till göra applikationer, webbsidor och andra machine learning saker?

Det är väl ganska meningslös att be folk lära sig programmering när AI kan skriva koden på nån sekund.

Vad ska dessa personer göra? Fattar ni att vi är på väg mot total arbetslöshet om 10-20 år?

Service sektorn kommer totalt ersättas med själv service såsom obemannade butiker, och även AI robotar.

Att AI robotar ska ersätta läkare, advokat, militär och andra yrken är tänkbar om kanske 30 år. Men först och värst som drabbas måste nog vara service yrken och IT folk?

Kan det vara därför globalisterna vill minska jordens befolkning? Alltså en förberedelse inför den fjärde revolutionära industrin som är på gång?

Tog tryckpressen bort jobben i bokbranchen?
Citera
2023-05-06, 22:16
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaarghhh
Tog tryckpressen bort jobben i bokbranchen?
Mjae... Både tryckpressen och datoriseringen har ju hjälpt Jehovas Vittnen att trycka bibeln på extremt många språk om man ska vara sådan, utan att det sitter ett gäng gubbar och handskriver vid stearinljus.
Det är ju schysst.
Citera
2023-07-07, 00:19
Medlem
Varför ska man plugga till programmerare om ändå Ai kan göra allt

Tappat motivationen lite till studierna nu när jag tänkt efter. Varför ska jag fortsätta studera till programmerare om Ai/ChatGPT kan göra allt mycket snabbare o effektivare o billigare än en människa? Man kommer inte behöva anställa folk längre när man kan göra allt själv med hjälp av ai? Kopiera o klistra in. I vilket språk man vill!! Jag kommer inte ha något jobb inom it om 2 år iallafall?
Citera
2023-07-07, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaahir
Tappat motivationen lite till studierna nu när jag tänkt efter. Varför ska jag fortsätta studera till programmerare om Ai/ChatGPT kan göra allt mycket snabbare o effektivare o billigare än en människa? Man kommer inte behöva anställa folk längre när man kan göra allt själv med hjälp av ai? Kopiera o klistra in. I vilket språk man vill!! Jag kommer inte ha något jobb inom it om 2 år iallafall?

Det gäller bara att fortsätta med utbildningen och brösta det alternativt skjuta ens själv i skallen. Vi är ju körda ändå. Jag personligen lutar mig åt det sistnämnda
Senast redigerad av Doctor.Pepper 2023-07-07 kl. 00:59.
Citera
2023-07-07, 00:28
Medlem
a-mortals avatar
Lär dig programmera AIs och nischa dig inom något innan några konkurrenter etablerat sig.
Finns bra videos på YouTube. Det är rätt kul när det blir bra.
Citera
2023-07-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaahir

Vem ska förklara för AI 'n hur den ska göra jobbet om ingen kan programmering tänker du?

Tänk utveckling MED AI istället för tvärtom.

Råder dig att lyssna/titta på Lex Friedmans podcast, finns även på tuben. Där går man igenom mkt av det du undrar över.
Citera
2023-07-07, 00:51
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Fortsätt med utbildningen givetvis. Ingen idé att hoppa av för att det finns en trend inom AI och ett par experter som påstår att du blir utan jobb. Hur många år har du gått och hur lång är utbildningen?
Citera
2023-07-07, 01:09
Medlem
urress avatar
Programmerare kommer behöva programmera robotarna.
Citera
2023-07-07, 01:15
Medlem
Bomullsvantens avatar
Hoppa inte av. Men skolan i sig är inte tillräckligt. Viktigaste är att man ständigt utvecklar sig och följer med det som händer på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in