2023-03-25, 13:16
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Inte för att det riktigt är ett svar på din fråga, men helt plötsligt känns det som att det bästa underlaget i Stockholm kanske finns på Tele2 arena. Den kändes extremt långsökt för ett par månader sen.

Om det stämmer så är det lika bra att lägga ner fotbollen i Stockholm.
Citera
2023-04-27, 15:06
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-beslut-fran-eu-konstgraset-maste-bytas-ut

Citat:
Så kallade gummigranulat i konstgräsplaner ska förbjudas inom EU. Det beslutade en särskild expertkommitté inom EU idag.

Men fotbollsklubbarna får tid på sig att ställa om. Granulatet ska fasas ut på åtta år, säger Olof Johansson utredare på kemikalieinspektionen.

De små, svarta kulorna som sprids ut på planerna tillverkas från utslitna bildäck. Och enligt den europeiska kemikalieinspektionen släpps det ut 16 000 ton mikroplaster från konstgräsplaner varje år inom EU.
Citera
2023-04-27, 15:32
Medlem
Läge att införa naturgräs i arenakraven för Allsvenskan nu va, i och med gummiförbudet?
Möjligtvis nåt enstaka norrlandslag som får ta ett par aprilmatcher på en sydligare reservarena då och då, i resten av Sverige tillåter klimatet fotboll på gräs om vi börjar säsongen några dagar in i april.
Citera
2023-04-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-beslut-fran-eu-konstgraset-maste-bytas-ut

Härliga nyheter.

Inte för att jag är någon direkt miljöaktivist, men tycker det är för jävligt att se alla dessa uppkrattade berg av gummikulor bredvid varenda gräsplan som vid nästa frisk vind blåser iväg ut i naturen. Hela jävla skogarna/åkrarna runt konstgräsplaner är ju gummifierade.

Är för övrigt jäkligt irriterad på att klubbar i söder Div 1 och nedåt. fortfarande sent i april väljer att spela sina matcher på konstgräs istället för att använda gräsplanerna. Borde finnas ett förbud redan nu emot detta. Finns där en ok gräsplan skall det inte gå att flytta matcher till konstgräs.
Citera
2023-04-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Härliga nyheter.

Inte för att jag är någon direkt miljöaktivist, men tycker det är för jävligt att se alla dessa uppkrattade berg av gummikulor bredvid varenda gräsplan som vid nästa frisk vind blåser iväg ut i naturen. Hela jävla skogarna/åkrarna runt konstgräsplaner är ju gummifierade.

Är för övrigt jäkligt irriterad på att klubbar i söder Div 1 och nedåt. fortfarande sent i april väljer att spela sina matcher på konstgräs istället för att använda gräsplanerna. Borde finnas ett förbud redan nu emot detta. Finns där en ok gräsplan skall det inte gå att flytta matcher till konstgräs.

Det här blir väldigt spännande att följa om beslutet står fast. Elitfotboll är ju en sak, men alla tusentals planer som används till andra nivåer av fotboll ska ju också rättas till. Någonting säger mig att de miljövänligare alternativen inte är billigare, kan bli dyrt för större kommuner som driver många anläggningar.
Citera
2023-04-27, 16:55
Medlem
I de stora ligorna kör man väl enbart på hybridgräs, eller? Iaf i Premier League. Själv tycker jag man ska köra 100% naturgräs. Som på den gamla goda tiden. Spelet på Dagens konstgräs liknar mer inomhusfotboll eller street football (sånt vi kids körde på 80-90 talet). Det är en helt annan fotboll på riktigt gräs. Tyngre, rejälare och mer äkta. Frågor (från dagens ungdomar) på det?
Citera
2023-04-27, 16:57
Medlem
Citat:
Härliga nyheter.

Instämmer. Det är som vanligt money talks och sen vill man väl inte ha flera vaktmästare anställda på heltid. Räcker med en på halvtid när man har konstgräs och kan på så sätt tjäna in några 100 000 kr som kan gå till seniorlaget...
Citera
2023-04-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Det här blir väldigt spännande att följa om beslutet står fast. Elitfotboll är ju en sak, men alla tusentals planer som används till andra nivåer av fotboll ska ju också rättas till. Någonting säger mig att de miljövänligare alternativen inte är billigare, kan bli dyrt för större kommuner som driver många anläggningar.

Jo, kommer säkert bli lite dyrare, men grundproblemet är väl egentligen fotbollslagens krav på perfekt underlag. Det duger varken att spela på en ej perfekt gräsplan eller en konstgräsplan som börjar bli sliten. Så sätter dom press på kommunen att dessa skall byta gräs, finputsa och leverera nåt som duger åt fotbollsfjollorna, förlåt fotbollsspelarna. Barn och ungdomar har säkerligen inga problem att lira på planer med grästorvor eller konstgräshål. Seniorlagen och SvFF:s extrema krav är de som driver kostnaderna.
Citera
2023-04-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
I de stora ligorna kör man väl enbart på hybridgräs, eller? Iaf i Premier League. Själv tycker jag man ska köra 100% naturgräs. Som på den gamla goda tiden. Spelet på Dagens konstgräs liknar mer inomhusfotboll eller street football (sånt vi kids körde på 80-90 talet). Det är en helt annan fotboll på riktigt gräs. Tyngre, rejälare och mer äkta. Frågor (från dagens ungdomar) på det?

Är ju så tydligt att spelet förändrats bara senaste åren, dvs till konstgräsfotboll. Även om man spelar på gräs.

Bästa exemplet är väl hemåtpassen till målvakt. För 5 år sedan satt det i ryggmärgen på alla att passa bollen mot sidan av målet, för att minska risken för misstag(självmål) pga ojämn plan. Numera passar precis alla, och ofta, bollen rakt mot eget mål, målisarna har någon slags grej att de måste ta emot bollen med en nonchalant utsida, och gud hjälpe den stackars planansvarig om bolljäveln studsar lite och målisen gör en tavla. Det skall ju vara ett perfekt underlag. Spelarna skall minsann inte behöva anpassa en enda detalj efter planen. Perfekt måste det vara.
Citera
2023-04-27, 17:33
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Härliga nyheter.

Jag ser inga berg av gummigranulat vid sidorna av min kommuns planer. Det hela måste ju skötas snyggt, inte vräka på för mycket. Samtidigt får man ju anpassa planerna och områden runt så att gummit inte strös över andra ytor.
Jag gillar konstgräset för att det ger en mycket bättre yta att träna och spela på, särskilt för ungdomar.

Massor av gräsplaner är inte redo för att spelas och tränas på, på våren. De blir förstörda och svårspelade tidigt på säsongen.

Vad finns för alternativ till gummit då?
Citera
2023-04-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jag ser inga berg av gummigranulat vid sidorna av min kommuns planer. Det hela måste ju skötas snyggt, inte vräka på för mycket. Samtidigt får man ju anpassa planerna och områden runt så att gummit inte strös över andra ytor.
Jag gillar konstgräset för att det ger en mycket bättre yta att träna och spela på, särskilt för ungdomar.

Massor av gräsplaner är inte redo för att spelas och tränas på, på våren. De blir förstörda och svårspelade tidigt på säsongen.

Vad finns för alternativ till gummit då?

Sköts ju säkert väldigt olika, och verkar som din kommun tagit frågan på allvar.

Har sett på ett flertal ställen att det bildas högar/berg vid sidan av planen. Oftast värst på vintern när de skottar av planerna och bygger snöhögar. Sedan smälter mixen av snö och gummi och kvar blir högar av gummi. Dvs det gummit som inte runnit med smältvattnet ner i dagvattenbrunnar och ut i närmaste vattendrag…

Som din beskrivning borde det skötas. Min beskrivning är om där det inte sköts, och jag tror majoriteten tyvärr sköts uselt.
Citera
2023-04-27, 19:09
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Instämmer. Det är som vanligt money talks och sen vill man väl inte ha flera vaktmästare anställda på heltid. Räcker med en på halvtid när man har konstgräs och kan på så sätt tjäna in några 100 000 kr som kan gå till seniorlaget...

så kallad pengadoping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in