2006-11-12, 20:13
Medlem
GmbHs avatar
Jag säger direkt att konstgräset är framtiden i norra Europa.
Visst, inget slår en sommarfin plan, men handen på hjärtat, hur lång period är det? Som lök på laxen så tar ofta Allsvenskan en kort paus när det är som lämpligast att lira fotboll i kalla norden...

Nu när Allsvenskan ska utökas till 16 lag från år 2008 så lär säsongen bli längre, och med detta planerna sämre. Behöver jag påminna er om Råsundas beskaffenhet långt in på försommaren? Någon som kommer ihåg vilka hemska planer de så kallade "gynnade skånelagen" bjöd på i våras?

Handen på hjärtat. Visst fasen skall fotboll liras på ett plant och rättvist underlag?
Citera
2006-11-12, 20:22
Bannlyst
Spelar själv fotboll lite halv seriöst och älskar konstgräs planerna. Det är mycket härligare att spela på en konstgräs plan en en gräsplan. Sen så har jag ju självklart inte spelat på Råsunda eller sådana arenor. Men jag ser ingen anledning till att konstgräset inte borde bli framtiden.
Citera
2006-11-12, 21:24
Medlem
Carolus.Rexs avatar
Nej, det hoppas jag verkligen inte.
Jag tror inte det är framtiden då arenorna blir allt bättre. Planuppvärmning/stängbart tak ger bättre klimat och bättre skötsel är framtiden.

Plastplan är fusk som hindrar spelarnas kreativitet. Nej, bort med det.
Citera
2006-11-13, 00:44
Medlem
TrhYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus.Rex
Nej, det hoppas jag verkligen inte.
Jag tror inte det är framtiden då arenorna blir allt bättre. Planuppvärmning/stängbart tak ger bättre klimat och bättre skötsel är framtiden.
Håller med.

Citat:
Plastplan är fusk som hindrar spelarnas kreativitet.
Ehh, hur tänker du här?
Citera
2006-11-13, 00:51
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrhY
Håller med.

Ehh, hur tänker du här?
Det är allmänt känt att plasten i konstgräset reagerar med syre och bildar en gas som drogar spelarna och sabbar hjärnan. Har du uppfattat mig korrekt rätt?
Citera
2006-11-13, 00:56
Bannlyst
Finns det inte planer med konstgräs och vanligt gräs? Hade för mig att dom använde det i Norge eller Danmark.
Sen vet jag inte vad det kostar heller...
Citera
2006-11-13, 06:34
Medlem
Om några år så kommer nya generationer av konstgräs vara så bra att man inte ser/känner skillnad mellan en konstgräs plan och en perfekt naturgräs plan.

Det är bara en tidsfråga innan alla nordiska arenor är konstgräs. Och jag ser fram emot det.
Citera
2006-11-13, 10:58
Medlem
Den dagen ser vi framemot.
Sabbar man en gräsplan på våren så är ju den planen förstörd för resten av säsongen....Att bara få ha en jämn och fin plan hela året, vilken våtdröm det vore. Slippa försäsong på grus, avstängda planer pga av regn eller att man måste så i dom.
Citera
2006-11-13, 11:11
Bannlyst
Det gar att ha bra gras i sverige hela aret men det handlar om ekonomi och jag vet inte vad skillnaden ar ekonomisk? Dom kan borja med att ha uppvarming pa planen...det skulle vara ett stort steg.

Sjalvklart ska fotbolls spelas pa gras!
Citera
2006-11-13, 17:50
Medlem
Carolus.Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrhY
Ehh, hur tänker du här?

Plasten är ju halare och gör att spelarna inte får samma fäste som på gräs. Klart du kan träna upp det, men naturligt och fint spel fås lättare på gräs.
Citera
2006-11-13, 18:00
Bannlyst
Citat:
Plasten är ju halare och gör att spelarna inte får samma fäste som på gräs. Klart du kan träna upp det, men naturligt och fint spel fås lättare på gräs.

Halare än gräset på Ullevi under matchen mellan GAIS och AIK då? Naturligt och fint spel och en poäng till GAIS!
Citera
2006-11-13, 18:16
Medlem
Konstgräs förstör stämningen helt, känns inte som det är fotboll man ser på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in