2020-06-14, 09:56
Medlem
Det blir svårare för våra spelare att komma ut i Europa då de spelar på naturgräs där.
Det blir svårare för våra klubbar att komma ut i Europa då de spelar på naturgräs där.
Citera
2020-06-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Känns som att trenden kring konstgräs bara sprider sig snabbare och snabbare från lägre serier upp till elitfotbollen.

Det har verkligen skett en radikal förändring sedan pionjärerna ÖSK, GIF Sundsvall och Elfsborg drog igång det under början av 00-talet. Varför har det blivit såhär? Varför har så många lag, även i södra delen av landet, hakat på det?

Kommer något lag som har konstgräs någonsin gå tillbaka till naturgräs, eller är det så att "once you go konstgräs, you never go back"? Vad kommer det innebära för svensk klubbfotboll på sikt om naturgräset försvinner från svenska fotbollsplaner?

Diskutera

Om 6-7 år finns inte rent konstgräs på allsvenska fotbollsplaner, tror jag. Ej heller rent naturgräs. Alla kommer köra hybridgräs i någon form. T ex 15-20 proc konstgräs och 75-80 proc naturgräs.

Grundorsaken till konstgräs var väl antal timmars användning. Naturgräs förstörs av flera matcher per vecka. Men nu sprider sig hybrid mer och mer och antalet timmar en sådan plan kan användas är ca 3 ggr fler (eller ännu mer?).

Däremot kan trenden med konstgräs fortsätta för låga divisioner, framförallt i städer. Kommuner kan inte försvara kostnaderna för naturgräs för de invånare som skiter i fotboll. Och hybrid är för dyrt för mindre anläggningar.
Citera
2020-06-14, 10:18
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jamen, det påstås att konstgräs sprider mikroplastpartiklar i miljön.
Jag har läst om motsatsen, lag som tvingas sluta ned konstgräs av den anledningen.
Citera
2020-06-14, 10:37
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jamen, det påstås att konstgräs sprider mikroplastpartiklar i miljön.
Jag har läst om motsatsen, lag som tvingas sluta ned konstgräs av den anledningen.

Är det något plastlag utöver Elfsborg och Norrköping som spelat i Europa sedan plastskiten blev populärt i Sverige?
Citera
2020-06-14, 10:46
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är det något plastlag utöver Elfsborg och Norrköping som spelat i Europa sedan plastskiten blev populärt i Sverige?

Fråga inte mej, jag avskyr fotboll.
Men intresserar mig för miljön, därför har jag noterat den konflikten.
Citera
2020-06-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
BP, dif och även Bajen i år.
Citera
2020-06-14, 11:56
Medlem
Hunden007s avatar
kan förstå att man tränar konstgräs på vintern/kalla måndarna.

men ser gärna att alla lag spelar sina matcher på naturgräs eller iallafall hybridgräs.
Citera
2022-08-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH

Handen på hjärtat. Visst fasen skall fotboll liras på ett plant och rättvist underlag?

Konstgräsplaner är förvisso plana. Däremot vet jag inte om det gör det per se rättvist.

Ändå, AIK spelade AIK borta mot N(m)ordmakedonien på en ojämn spelplan, som var lika ojämn för bägge lagen. Härligt med lera i målområdet också. Personligen föredrar jag naturgräs (upp till Gävle) men jag erkänner att bollen studsar ojämnt och det är färre sulfinter på dylika planer (men fler närkamper).

Video från matchen
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/x8GLwG/aik-slog-ut-shkendija-vidare-i-conference-league?jwsource=cl
Citera
2023-03-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
kan förstå att man tränar konstgräs på vintern/kalla måndarna.

men ser gärna att alla lag spelar sina matcher på naturgräs eller iallafall hybridgräs.
Frågan känns lite aktualiseras efter landslagets förlust mot Belgien, då Emil Forsberg halkade två gånger i avgörande lägen.

Krinfmg nationalarenan finns även en diskussion kring multiarena, att det förra helgen var melodifestival och sedan la man tillbaka gräset. Så det var ganska nysått.

Men min nyfikna fråga var, vilka arenor norr om Sthlm lyckas ha en bra gräsmatta i mars? Eller tillräckligt bra, vad det nu är?

När man varit ute i europakval så har man stött på riktigt risiga mattor, även mitt i sommaren. Då är det charmigt och fördel för hemmalaget. Kräver dagens fotbollsspelare, och publik, perfekta mattor? Annat var det på Råsundas tid under tidigare vår och höst.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2023-03-25 kl. 08:30.
Citera
2023-03-25, 10:41
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Frågan känns lite aktualiseras efter landslagets förlust mot Belgien, då Emil Forsberg halkade två gånger i avgörande lägen.

Krinfmg nationalarenan finns även en diskussion kring multiarena, att det förra helgen var melodifestival och sedan la man tillbaka gräset. Så det var ganska nysått.

Men min nyfikna fråga var, vilka arenor norr om Sthlm lyckas ha en bra gräsmatta i mars? Eller tillräckligt bra, vad det nu är?

När man varit ute i europakval så har man stött på riktigt risiga mattor, även mitt i sommaren. Då är det charmigt och fördel för hemmalaget. Kräver dagens fotbollsspelare, och publik, perfekta mattor? Annat var det på Råsundas tid under tidigare vår och höst.
Inte för att det riktigt är ett svar på din fråga, men helt plötsligt känns det som att det bästa underlaget i Stockholm kanske finns på Tele2 arena. Den kändes extremt långsökt för ett par månader sen.
Citera
2023-03-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Inte för att det riktigt är ett svar på din fråga, men helt plötsligt känns det som att det bästa underlaget i Stockholm kanske finns på Tele2 arena. Den kändes extremt långsökt för ett par månader sen.
Konstgräs är ju likadant hela tiden, en gräsmatta kommer att variera över årstid och väderlek. Vilket kräver mer av spelarna.
Enligt mig var gamla Tele2 en skandal, men det nya betydligt bättre och mer likt naturgräs.

Angående arenorna (off-topic) är min bild att Tele2 är mer ett garage med skramligt punkband, medan nationalarenan är mer av en pulserande livmoder, i deras bästa stunder.
Citera
2023-03-25, 11:34
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Konstgräs är ju likadant hela tiden, en gräsmatta kommer att variera över årstid och väderlek. Vilket kräver mer av spelarna.
Enligt mig var gamla Tele2 en skandal, men det nya betydligt bättre och mer likt naturgräs.
Vet inte om "kräver mer av spelarna" är det rätta. Tror inte det var så som Forsberg och Svanberg såg det igår när gräset försvann under deras fötter..

Men ja. Kan inte begripa att den gamla mattan på Tele2 var godkänd för elitfotboll. Har bara sett den nya i en match men bollen såg ju faktiskt ut att bete sig som en fotboll nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in