2023-04-27, 06:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är så jag med resonerar. Och detta fall är verkligen unikt, särskilt med tanke på ett exceptionellt djupt och stadigt tryck, så pass att både venöst och arteriellt flöde stryps så att petekier uteblir. Ovanligt, enligt rättsläkaren.
Vore förvånande om hon inte ådrog sig en lättare hjärnskakning.
Eller hur; här hör man att även J uppmärksammar att T slår i huvudet rejält, därför antar jag att det också dröjde en stund innan hon fick kraft att sparka mot J. Ändå fortsätter J, trots att hon ser T bli omtöcknad av fallet.
Inget jag ens tänkt på tidigare, men när du nämner det så kan hon ju ha tagit på sig ett långärmat plagg i lägenheten, en kofta eller tröja. På Nöjet bar hon en kortärmad rosa blus.
I normala öron låter det långsökt att ta på långärmat före strypningen, men J hade googlat efter tips på lite av varje så tänkbart är väl att hon även studerat "hur man undviker motvärnsskador". Överraskningsmomentet med fällningen skulle kunna vara ett dylikt tips.

Edit: Jag vet att hon inte hade det som sökord, men det nämndes troligtvis på strypsidorna.
Senast redigerad av sybel 2023-04-27 kl. 06:59. Anledning: Edit:
Citera
2023-04-27, 06:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Du är inne på ngt, jag tror JJ säger hela sanningen om händelsen där M är inblandad för när hon får höra M erkänt de dumpat kroppen tror hon M har sagt mer hon inte fått veta än.jag tror hon säger allt utom just hur länge hon höll.
Vid första förhöret med J efter att M berättat om dumpningen säger hon att M "agerade" och "rörde T liksom". Inte ett ord om några fasthållna händer. Det kom senare.
Citera
2023-04-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I normala öron låter det långsökt att ta på långärmat före strypningen, men J hade googlat efter tips på lite av varje så tänkbart är väl att hon även studerat "hur man undviker motvärnsskador". Överraskningsmomentet med fällningen skulle kunna vara ett dylikt tips.

Edit: Jag vet att hon inte hade det som sökord, men det nämndes troligtvis på strypsidorna.
Tror du verkligen på det där själv?
Citera
2023-04-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag tycker att det finns ganska goda belägg för att hon kan ha gjort det ensam. För det första är det ingen naturlag att någon som stryper en annan själv får skador. Varje fall är unikt och ingen vet exakt hur detta mord har gått till.

Mycket talar för att T slog i huvudet i golvet när hon fälldes vilket bör ha lett till åtminstone sänkt medvetenhetsgrad och sämre förmåga att försvara sig. Rättsläkaren uteslöt inte att den konstaterade skadan i bakhuvudet på T kan ha orsakat hjärnskakning. J berättar själv att T slog i huvudet i förhöret där hon första gången erkänner gärningen.

"...då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält..."

J hade vidare långärmat plagg på sig vilket skyddar mot åtminstone rivmärken. Ett av många exempel på TR:s cherrypickande i motiveringen till domen är att man fäster avseende vid att J haft en kort kjol på sig och menar att det skulle innebära att borde fått någon form av skador på benen under kampen med T men man nämner inte att hon hade långärmat på överkroppen där skador är mest troliga.
Var har du läst att J hade långgärmat på sig vid strypningen?
Citera
2023-04-27, 07:22
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Utrett och utrett.

Varför vill då JJs försvarsadvokat anlita en annan rättsläkare?

Hon vill undvika livstid till varje pris och har ingenting att förlora. Logiskt.

Citat:
Och varför överklagar då både JJ och MH respektive dom?

De vill undvika livstid till varje pris och har ingenting att förlora. Logiskt.

Citat:
Och varför bytte MH försvarsadvokat till Hovrättsförhandlingen som komma ska?

Hon vill undvika livstid till varje pris och har ingenting att förlora. Logiskt.
Citera
2023-04-27, 07:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tror du verkligen på det där själv?
Jag ser det inte som helt osannolikt. Alla googlingarna föreföll osannolika, vilket de inte var.
Men hur J tänker kan jag inte sätta mig in i.
Citera
2023-04-27, 07:55
Medlem
Citat:
Jag ser det inte som helt osannolikt. Alla googlingarna föreföll osannolika, vilket de inte var.
Men hur J tänker kan jag inte sätta mig in i.
Jag ser det som mycket långsökt
att J tänkte när hon kom hem att hon snart ska mörda Tove så hon måste förbereda sig med att sätta på sig en långärmad tröja
Citera
2023-04-27, 07:56
Medlem
Citat:
Det skrevs att tfn sattes i flygplansläge. Jag minns tyvärr inte.

Nej, det stämmer inte. M har nog bara lagt ifrån sig telefonen.

Kl. 02:59:40 skickar Johanna ett SMS till Maja med innehållet: ”Är i donkendriven
nu✌”
Maja svarar med tummen upp emoji.
Kl. 03:00:14 låses telefonen (skärmlås) och förblir inaktiv fram till kl. 05:22.
Kl. 05:22:44 tänds displayen och telefonen försätts en kort stund i s.k. ”landscape” läge
där den vänds vågrätt.
Kl. 05:24 till 05:42 registrerar Apple Health rörelser och steg.
Citera
2023-04-27, 07:58
Medlem
Citat:
Jag minns inte om föräldrarna uppgav vilken app. Det finns ju flera att välja mellan.

G berättar att han själv och C och M har
funktionen hitta min iPhone aktiverad.
Citera
2023-04-27, 08:00
Medlem
Citat:
Jag ser det som mycket långsökt
att J tänkte när hon kom hem att hon snart ska mörda Tove så hon måste förbereda sig med att sätta på sig en långärmad tröja
Men du måste ju komma ihåg att det är jätterimligt att, när det passar, göra J till ett kriminellt mastermind och M till ett viljelöst offer.
Citera
2023-04-27, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus

De vill undvika livstid till varje pris och har ingenting att förlora. Logiskt.

Användaren som jag ställde frågorna till kunde inte ge mig det riktiga svaret som du kunde.

Det är väl helt klart att de vill undvika livstid det förstår jag också och att de vill få så lågt straff som möjligt. Men respektive dom är inte klar förrän den har vunnit laga kraft och att den inte går att överklaga mer. Så antingen går hovrätten på tingsrättens linje eller så dömer hovrätten annorlunda och vi får bara vänta och se. Mina tankar är att JJ ska dömas till livstids fängelse och MH ska dömas till 18 års fängelse, men vi får som sagt se och ge oss till tåls.
Citera
2023-04-27, 08:03
Medlem
Citat:
En typ Gps så de kunde se vart M befinner sig
Det är en rätt vanlig app som många föräldrar har som en liten trygghetsgrej så de ser vart barnen befinner sig

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in