2023-04-27, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Och?
Räntan ska ⬆️
Ekonomisk aktivitet ska ⬇️

Men för all del, ligg du i fosterställning och gråt över sakernas tillstånd.
Citera
2023-04-27, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
"Vissa människor vill..." Jo, folk vill en helvetes massa saker. Det innebär inte att man kan få precis allt man eventuellt vill, för lånade pengar i en nollränte-ekonomi, och sedan också få behålla allt man egentligen inte hade råd med när det vankas hårdare tider.

Detta handlar inte om att tvingas bo i en gammal husvagn och rota i sopkontainrar. De flesta med någorlunda normal inkomst har råd att äga en bostad, uppfostra barn och till och med unna sig något lite utöver det vanliga ibland, även om vi skulle ha över 10% ränta.
Däremot kan inte alla käka lunch på restaurant varje dag, åka skytteltrafik till Långtbortistan på semester och byta till den senaste premiumbilen varje år.
Handen på hjärtat, hur många år sedan var det du kollade vad det stod på prislapparna i matbutiken? Jag är tillräckligt gammal för att minnas att det var normalt att göra det förr i tiden.

Men jag vet inte riktigt vad du lever i för värld, eller i vilka kretsar du rör dig. Men häromkring, är det ingen som tvingats ur hus och hem, och det är ingen som lånat pengar för att köpa bilar, båtar eller åka utomlands heller. Folk har oftast arbeten, och sparar ofta till saker. Du verkar leva i någon slags illusion om att ALLT folk äger är belånat, till 200% dessutom?

Du vet att alla inte jobbar 7-4 på kommunen och lyfter 16k efter skatt va? Det finns folk (gott om dom också) som tjänar bra.

Jag tjänar inte bra, går på aktivitetsstöd, men sen har jag inget dyrt bostadslån heller. Har ca 40% belåningsgrad på min lägenhet. Inga stora summor.

Men det här jävla dravlet (eller rättare sagt önskan) om att ALLA som äger sina bostäder är belånade över öronen, får du nog dämpa lite. För det är långt ifrån sanningen. Som jag skrivit tidigare i tråden, så har majoriteten (av dom jag känner inklusive jag själv) fått hjälp utav föräldrar/farföräldrar inför bostadsköpet. Är sällan någon som har belånat sin bostad till max. Normen är nog en belåningsgrad på 50-60% precis vid köpet i mina kretsar åtminstone. Det finns gott om marginaler.

Visst, det blir att leva snålare. Men att hiva ut bostaden på Hemnet för Ullaredspriser som kisskommunisterna och hyresråttorna hoppas på med lite räntehöjningar, kommer inte att ske. Så dåliga är inte marginalerna.
Citera
2023-04-27, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Räntan ska ⬆️
Ekonomisk aktivitet ska ⬇️

Men för all del, ligg du i fosterställning och gråt över sakernas tillstånd.

Jag gråter inte, sitter bra här i min bostadsrätt. Som jag kommer behålla i många år framöver.
Citera
2023-04-27, 00:41
Avslutad
Citat:
Men jag vet inte riktigt vad du lever i för värld, eller i vilka kretsar du rör dig. Men häromkring, är det ingen som tvingats ur hus och hem, och det är ingen som lånat pengar för att köpa bilar, båtar eller åka utomlands heller. Folk har oftast arbeten, och sparar ofta till saker. Du verkar leva i någon slags illusion om att ALLT folk äger är belånat, till 200% dessutom?

Du vet att alla inte jobbar 7-4 på kommunen och lyfter 16k efter skatt va? Det finns folk (gott om dom också) som tjänar bra.

Jag tjänar inte bra, går på aktivitetsstöd, men sen har jag inget dyrt bostadslån heller. Har ca 40% belåningsgrad på min lägenhet. Inga stora summor.

Men det här jävla dravlet (eller rättare sagt önskan) om att ALLA som äger sina bostäder är belånade över öronen, får du nog dämpa lite. För det är långt ifrån sanningen. Som jag skrivit tidigare i tråden, så har majoriteten (av dom jag känner inklusive jag själv) fått hjälp utav föräldrar/farföräldrar inför bostadsköpet. Är sällan någon som har belånat sin bostad till max. Normen är nog en belåningsgrad på 50-60% precis vid köpet i mina kretsar åtminstone. Det finns gott om marginaler.

Visst, det blir att leva snålare. Men att hiva ut bostaden på Hemnet för Ullaredspriser som kisskommunisterna och hyresråttorna hoppas på med lite räntehöjningar, kommer inte att ske. Så dåliga är inte marginalerna.
Aktivitetsstöd och gråtjämmer om ”kommunister” rimmar illa.

Du tar mina pengar och klagar över höjd ränta på en bostad som dina föräldrar köpt.

Haha, vilken snorunge.
Citera
2023-04-27, 00:44
Bannlyst
Citat:
Aktivitetsstöd och gråtjämmer om ”kommunister” rimmar illa.

Du tar mina pengar och klagar över höjd ränta på en bostad som dina föräldrar köpt.

Haha, vilken snorunge.

Aktivitetsstödet är från en försäkring jag betalat för

Dina pengar? Beskriv i detalj, vilka pengar jag tagit från dig? Om så är fallet, så räcker det ju med att du tar semester Juni månad, så får jag ju inget aktivitetsstöd då isåfall? Eftersom det är du som betalar?

Kliv ner från hästen röding lille, du kan tvärdö inatt och INGEN i samhället hade märkt någon skillnad varken till eller från på din Samhallslön.

Mina föräldrar köpte inte min bostad, dock fick jag hjälp med kontantinsatsen (som jag också arbetat ihop till själv) Men jag förstår att det svider i en liten kisskommunist. Om inte du fick hjälp av dina alkoholiserade pundarföräldrar, så ska ju ingen annan få hjälp utav sina föräldrar heller, eller hur?

Därför känns det extra bra, att du är avundsjuk.

Pissar på sådana som dig
Citera
2023-04-27, 00:46
Medlem
Eastwings avatar
Vi närmar oss men dock med långsamna steg en ränta på 13,12% denna notering kommer av olika skäl dröja till 13/12 2023.
Citera
2023-04-27, 00:47
Avslutad
Citat:
Aktivitetsstödet är från en försäkring jag betalat för

Dina pengar? Beskriv i detalj, vilka pengar jag tagit från dig? Om så är fallet, så räcker det ju med att du tar semester Juni månad, så får jag ju inget aktivitetsstöd då isåfall? Eftersom det är du som betalar?

Kliv ner från hästen röding lille, du kan tvärdö inatt och INGEN i samhället hade märkt någon skillnad varken till eller från på din Samhallslön.

Mina föräldrar köpte inte min bostad, dock fick jag hjälp med kontantinsatsen (som jag också arbetat ihop till själv) Men jag förstår att det svider i en liten kisskommunist. Om inte du fick hjälp av dina alkoholiserade pundarföräldrar, så ska ju ingen annan få hjälp utav sina föräldrar heller, eller hur?

Därför känns det extra bra, att du är avundsjuk.

Pissar på sådana som dig
Jaja, räntan ska upp ⬆️

Håll hårt i mamsen och pappa staten du. Nu blir det åka av för dig.
Citera
2023-04-27, 00:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Men då är väl knappast ytterligare några räntehöjningar ett problem?
Jag hoppas absolut inte att de flesta är överbelånade, utan att man har marginaler nog att greja en ordentlig lågkonjunktur, men det är ju ett djävla gnäll till höger och vänster om hur fruktansvärt hög räntan är, och hur illa det kommer gå om den inte sänks snart igen.
Är detta alltså bara okynnesgnäll för att folk upplever att det gör ont i plånboken?
Citera
2023-04-27, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Vi närmar oss men dock med långsamna steg en ränta på 13,12% denna notering kommer av olika skäl dröja till 13/12 2023.

Neeeejdå, räntan kommer minst ligga på 234% innan September! Och en villa på Lidingö kommer ha ett snittpris på ca 300 kronor, max!
Citera
2023-04-27, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Men då är väl knappast ytterligare några räntehöjningar ett problem?
Jag hoppas absolut inte att de flesta är överbelånade, utan att man har marginaler nog att greja en ordentlig lågkonjunktur, men det är ju ett djävla gnäll till höger och vänster om hur fruktansvärt hög räntan är, och hur illa det kommer gå om den inte sänks snart igen.
Är detta alltså bara okynnesgnäll för att folk upplever att det gör ont i plånboken?

Det tror fan att folk gnäller, tror du att folk tycker att det är kul att betala ränta till judebankerna eller?

Du kanske är en sån där godhjärtad, präktig och redig jävel som stövlar in på ICA, och betalar dubbelt så mycket som saker och ting kostar? Bara för att visa att du minsann inte är snål, eller gnällig över matpriserna? Och elen? Den är för billig den med antar jag?
Citera
2023-04-27, 00:51
Bannlyst
Citat:
Jaja, räntan ska upp ⬆️

Håll hårt i mamsen och pappa staten du. Nu blir det åka av för dig.

Jag sitter rätt lugnt där jag sitter kisskommunist lille. Jag sitter lika säkert i min bostadsrätt, som du gör i din kattpissosande hyresetta bland blattarna i ghettot. Det vill säga, vi har många års garanterat boende framför oss.
Citera
2023-04-27, 00:51
Medlem
Börjar bli väldigt hög ränta nu 😭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här