Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
"Vissa människor vill..." Jo, folk vill en helvetes massa saker. Det innebär inte att man kan få precis allt man eventuellt vill, för lånade pengar i en nollränte-ekonomi, och sedan också få behålla allt man egentligen inte hade råd med när det vankas hårdare tider.
Detta handlar inte om att tvingas bo i en gammal husvagn och rota i sopkontainrar. De flesta med någorlunda normal inkomst har råd att äga en bostad, uppfostra barn och till och med unna sig något lite utöver det vanliga ibland, även om vi skulle ha över 10% ränta.
Däremot kan inte alla käka lunch på restaurant varje dag, åka skytteltrafik till Långtbortistan på semester och byta till den senaste premiumbilen varje år.
Handen på hjärtat, hur många år sedan var det du kollade vad det stod på prislapparna i matbutiken? Jag är tillräckligt gammal för att minnas att det var normalt att göra det förr i tiden.
Men jag vet inte riktigt vad du lever i för värld, eller i vilka kretsar du rör dig. Men häromkring, är det ingen som tvingats ur hus och hem, och det är ingen som lånat pengar för att köpa bilar, båtar eller åka utomlands heller. Folk har oftast arbeten, och sparar ofta till saker. Du verkar leva i någon slags illusion om att ALLT folk äger är belånat, till 200% dessutom?
Du vet att alla inte jobbar 7-4 på kommunen och lyfter 16k efter skatt va? Det finns folk (gott om dom också) som tjänar bra.
Jag tjänar inte bra, går på aktivitetsstöd, men sen har jag inget dyrt bostadslån heller. Har ca 40% belåningsgrad på min lägenhet. Inga stora summor.
Men det här jävla dravlet (eller rättare sagt önskan) om att ALLA som äger sina bostäder är belånade över öronen, får du nog dämpa lite. För det är långt ifrån sanningen. Som jag skrivit tidigare i tråden, så har majoriteten (av dom jag känner inklusive jag själv) fått hjälp utav föräldrar/farföräldrar inför bostadsköpet. Är sällan någon som har belånat sin bostad till max. Normen är nog en belåningsgrad på 50-60% precis vid köpet i mina kretsar åtminstone. Det finns gott om marginaler.
Visst, det blir att leva snålare. Men att hiva ut bostaden på Hemnet för Ullaredspriser som kisskommunisterna och hyresråttorna hoppas på med lite räntehöjningar, kommer inte att ske. Så dåliga är inte marginalerna.