2023-04-26, 22:37
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ok, så om grabben bara tjänat 100 kr på att sälja majblommor så hade bidraget minskat med lika mycket? Det var mest det jag undrade. Sen har han väl inte dragit in miljoner riktigt, han kommer få väl bara få 10% av det han har sålt för och sen skatt på det. Tror inte det blir miljonbelopp.
Beloppet i kronor är oväsentligt. Drar du in x kronor själv, så dras motsvarande belopp av från ditt försörjningsstöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Är du förståndshandikappad? har du inte sett Murhafs och andra barns majblommesidor, har du inte hört intervjuerna på nyheterna i TV där representant för Majblomman förklarar om skatten? Känner du inte till att det skett försäljning via internet av barn som säljer majblommor sedan coronaepidemin? Och att barnen registrerar sig hos Majblomman så får de en personlig försäljningssida. Är du efterbliven på något sätt?
hela tiden samma frågor-igen o igen
inatt fortsätter nån annan fråga, trots det är ju besvarar tusen ggr.

Men nu har konspirations ideerna tagit fart.. plötsligt är det islamister bakom framgången..
detta är sjukt så många märkliga vändningar o vridningar ...

nu tystas det ner att det är SD-Eva,s tvittrande som egentligen var orsaken till att folk började köpa
grabbens majblommor, nu har man siktet inställt på den kvinnan i slöjan, nu får hon skulden för grabbens framgångar.Det är som en löpeld av konstiga slutsatser, och upprepning av samma frågor, igen o ständigt..
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja okej, ska du fortsätta tramsa och gå offtopic eller kan du backa upp ditt påstående?

På vilket sätt har pojken varit duktig?

Utan han hade inte flera miljoner kronor gått till behövande barn i Sverige, hur mycket har du själv bidragit med under ditt liv? tänkte väl det, han har dragit in mer än vad du har gjort under hela ditt liv, patetiskt!
Citera
2023-04-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Svara istället på frågan - Exakt på vilket sätt tycker du pojken har varit fyndig, smart, driftig och duktig?
Men sansa dig varför måste en skribent förklara allt för dig, du kan tänka o tolka själv, läs tråden fr början, fråga inte samma jämt..
grabben har tåga och verkar vara en riktigt bra pojk..

låt oss inte glömma Melvin i Göteborg, han drog in pengar under flera ord ,han figurerade i media,
och år efter år slog han rekord när han sålde majblommor, hans mamma körde honom till platser och var med honom under sälj-rundorna.
Nu har Melvin placerat sina pengar i fonder o aktier. så det var fint, glöm inte Melvin alltså
Citera
2023-04-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ok. Låter som du kan reglerna. Tack för svar.

Men.. det är ju vuxna som gjort jobbet. Men de hamnar på barnens konton för att staten inte skall kunna norpa dom. Gjordes inte en lagändring för ett tag sedan för att förhindra sånt? Eller var det tvärtom, och det du skrev är en ny lag?

Och kan slänga ur mig samma fråga som tidigare idag. Räknas inte detta som barnarbete och strider mot lagarna kring det? Eller har Majblomman dispens för barnarbete?
Nja jag har inte full koll men det går alltid att dubbelkolla.

Jag fick problem med att soc tvingade ut mig på sysselsättning i 15 årsåldern och sedan skulle dra av det på min familjs socialbidrag vilket de backade på då det hade varit barnarbete och att jag tvingats till försörjning av min familj.
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Nej det tror jag inte stämmer… källa på det. Om man får försörjningsstöd blir av vad jag förstått ev. barns tillgångar lovligt byte… Från den praktiska verkligheten finns många exempel på hur ett barns tillgångar inneburit att familjen nekats socialbidrag eller bostadsbidrag. I många av dessa fall har barnet erhållit tillgångar genom arv eller livförsäkring efter en avliden förälder.
Jag berättade ovan om det. Förhoppningsvis har de slutat dra bort barns inkomster vid arbeten då det är barnarbete men det skulle inte förvåna mig om det är en del av hur extremt illa det är för barn att växa upp med socialbidrag.

Det du säger framstår som sinnesjukt men jag blir inte förvånad då samhället sparkar på de svagaste genom "regler" de tolkar fritt.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---sparande--pension/spara-till-barn/overformyndarkontroll/

https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/faktablad/bankaerenden-foer-annans-raekning/barns-tillgaangar/

Barns pengar ska aldrig användas för föräldrarna och missbruk av det kan leda till skadeståndsansvar.

Här står det om barn med tillgångar och föräldrar med socialbidrag. Barnets del av bidraget kan komma att påverkas men aldrig övriga familjens socialbidrag då barn aldrig är försörjningsskyldiga för föräldrarna.

Men oavsett vad hoppas jag att pengarna kommer spärras då han är i en särskilt utsatt position och det är många risker att andra människor kommer försöka att ta av hans pengar (folk är giriga överlag) och då är ju han i en synnerligen osäker situation.
Citera
2023-04-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons-Bokalen
Kanske för att ingen svensk behöver ha kontakt med Migrationsverket din idiot.

Tack för det låga språket....

Vänd på steken, inget etniskt svenskt BARN hade fått hjälp från någon STATLIG myndighet för att sälja majblommor.

Det finns inte en jäääävla chans att någon myndighet skulle stå bakom ett etniskt svenskt barn. Det går emot en myndighets OPARTISKHET.

Migrationsverket gick med på detta, bara det är att missbruka sin makt, Migrationsverket får INTE göra detta.
Läs dig om svensk förvaltning.

Hur svarar du på detta? PUCKO!
Citera
2023-04-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Utan han hade inte flera miljoner kronor gått till behövande barn i Sverige, hur mycket har du själv bidragit med under ditt liv? tänkte väl det, han har dragit in mer än vad du har gjort under hela ditt liv, patetiskt!

Titta istället på löner o kostnader i majblommeorganisationer - kanske externt företag som zuugeer pengar o nu tappar väl de fattiga i utlandet som tillverkade majblommorna
Citera
2023-04-26, 22:54
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream

Ja, nu verkar det som du är lite för emotionell och eventuellt lite för lågt IQ för att förstå, men vi prövar ändå:

Pojken har alltså självmant sålt noll majblommor. Eftersom det gått så dåligt för pojken när han knackade dörr och stått på torg osv. för att försöka sälja majblommor, så valde en asyltant att skriva en snyftartikel om just detta.

Denna snyftartikel har därefter delats i massmedia, av stora konton på twitter och facebook och även av public service i SVT m.m. - därefter har tusentals godhetsknarkande svenskar valt att donera pengar till pojken.

Så, nu när jag förklarat detta på ett enkelt vis så t.o.m. ett litet barn kan förstå, kan du nu förklara på vilket sätt pojken har varit duktig och driftig? Håll topic och en god ton nu lilla gumman.
Citera
2023-04-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Som sagt, jätteroligt för pojken och man ska inte vara missunnsam. Men... om man nu ska försöka hålla två tankar i huvudet: om jag känner barn rätt så tvivlar jag på att de kommer vara lika överlyckliga som alla vuxna tycks vara, som med samlad kraft vallfärdar till en och samma pojkes webbutik medan de skiter fullständigt i resten av driftiga skolever som försöker hålla igång sitt lilla "blomföretag" mot alla odds. Sorry, men så fungerar barn, de jämför sig ständigt med andra och de ser orättvisor överallt. De har inte alls samma förutsättningar och kan bara drömma om att massmedia, sociala medier, självaste regeringen och landets politiker och kändisar marknadsför deras butiker så att det får sådan här enorm spridning. Det är bättre än reklam på tv i princip, men även det får han ju. Det bokstavligen regnar pengar över en enda elev, helt utan ansträngning, är detta verkligen ett vettigt upplägg för majblomman? Detta borde ha reglerats bättre, när en viss gräns är nådd.
Livet är inte rättvist. Grabben har redan andra saker som är ojämlika villkor för honom jämfört mot andra barn.

Det verkar som om ni inte vill förstå att antingen skänker man till en organisation eller till enskilda barn. Det är värre när man är fadder förälder eftersom det är en ojämlikhet som drabbar särskilt utsatta barn och leder till obalans i fattiga länder mellan barn. I Sverige ska normalpriviligierade barn kunna lära sig att de inte alltid kommer få allt och barn behöver lära sig att allt inte är framgång heller.

Givetvis ska ingen gräns sättas då allt som går in, gynnar många barn i slutändan. Ni verkar inte begripa attt alla barn som säljer olika saker tävlar mot varandra och de flesta har halvkassa resultat medan det går väldigt bra för fåtalet.

Om du startar ett företag vill du knappast ha stopp för att gynna konkurrenterna... Välkommen till verkligheten, det är inte du och andra som bestämmer hur köpare prioriterar eller handlar.
Citera
2023-04-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljus2000
Du har ju missat hela poängen: Poängen är att en partisk anställd hos MIGRATIONSVERKET har tagit ställning genom att dela hans inlägg.

Den unge pojken hade INTE kunnat sälja så många majblommor UTAN hjälp från inlägget hos MIGRATIONSVERKETS handläggare.

Du försöker få detta att låta rasistiskt när du skriver: att ingen hade klankat ner om den unge pojken vore etnisk svensk. Ingen handläggare hos MIGRATIONSVERKET hade hjälpt en ETNISK svensk ung pojke att sända majblomman.

Förstår du ens att den unge pojken lyckades sälja majblomman TACK VARE HANDLÄGGAREN HOS MIGRATIONSVERKET.

Kom tillbaka när en ung invandrar pojke säljer lika många majblommor 2,5 miljoner UTAN MIGRATIONSVERKETS hjälp.....

Och NEJ det är inte rasistiskt att konstatera det jag skrivit. Så lägg av med rasistkortet. Den är urvattnad.
du missat
SD-Eva-medlem- skrev dumt o fånigt på twitter med sin vän, hon ifrågasatte varför inte en blond kunde få samma omnämnande o uppmärksamhet som Glimåkra-grabben
därefter valde vanliga svenskar att köpa majblommor av grabben, där o då tog försäljningen fart..

har inget att göra med det du påstår, vuxna har hjälp till så barnen har kunnat använda
sin websida o se beställningarna, inget annat har skett.
Om du sprider osanningar o påståenden som inte har substans plus drar in oskyldiga så får du allt
visa mer bevis och inte sådant trams. Varför gör du så..
Citera
2023-04-26, 22:57
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, nu verkar det som du är lite för emotionell och eventuellt lite för lågt IQ för att förstå, men vi prövar ändå:

Pojken har alltså självmant sålt noll majblommor. Eftersom det gått så dåligt för pojken när han knackade dörr och stått på torg osv. för att försöka sälja majblommor, så valde en asyltant att skriva en snyftartikel om just detta.

Denna snyftartikel har därefter delats i massmedia, av stora konton på twitter och facebook och även av public service i SVT m.m. - därefter har tusentals godhetsknarkande svenskar valt att donera pengar till pojken.

Så, nu när jag förklarat detta på ett enkelt vis så t.o.m. ett litet barn kan förstå, kan du nu förklara på vilket sätt pojken har varit duktig och driftig? Håll topic och en god ton nu lilla gumman.

Okej, nu säljs ju majblommor via internet lilla gubben, det måste du ju förstå. Att gå omkring och sälja tillhör det förflutna, se hur lyckad han är på att sälja online.

Du är så avundsjuk på en 11 åring så det blir pinsamt
Citera
2023-04-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Stackars alla barn som nu inte får sålt några Majblommor i sin närhet då alla köper på nätet av ett företag.
nej- du kan köpa av andra barn, gör det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in