2022-03-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Sean-Harlan
Tjenare,
Har idag 130 poäng på Stångåstaden och Studenbostäder i Linköping, så det kommer vara cirka 270 vid programstart i höst. Undrar hur sannolikt det är att jag får bostad med mina poäng. Kommer jag kunna få lägenhet, eller får jag nöja mig med korridor om jag ens får något?
Korridor är nog garanterat, men en lägenhet lär du nog inte få om du inte vill lägga väldigt mycket pengar på hyran. Finns lägenheter i Valla som ingen vill ha för att det helt enkelt är för dyrt. Exempelvis en 33kvm för 7800kr/mån i Valla.
Citera
2022-03-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Korridor är nog garanterat, men en lägenhet lär du nog inte få om du inte vill lägga väldigt mycket pengar på hyran. Finns lägenheter i Valla som ingen vill ha för att det helt enkelt är för dyrt. Exempelvis en 33kvm för 7800kr/mån i Valla.

Tack för insikten. Anta att jag får ett rum i korridor, förlorar jag mina köpoäng om jag accepterar erbjudandet? Kommer jag behöva bo i korridor i 1-2 år innan jag kan skaffa egen lya, eller får jag behålla mina poäng eller liknande? Tror att Stockholm och andra studentbostadsförmedlingar har system där boende får 2p per dag.
Tycker att Linköping verkar vara en rolig stad med ett bra universitet, men att behöva bo i korridor under en längre period skulle få mig att tänka om.
Citera
2022-03-31, 21:36
Medlem
Citat:
Tack för insikten. Anta att jag får ett rum i korridor, förlorar jag mina köpoäng om jag accepterar erbjudandet? Kommer jag behöva bo i korridor i 1-2 år innan jag kan skaffa egen lya, eller får jag behålla mina poäng eller liknande? Tror att Stockholm och andra studentbostadsförmedlingar har system där boende får 2p per dag.
Tycker att Linköping verkar vara en rolig stad med ett bra universitet, men att behöva bo i korridor under en längre period skulle få mig att tänka om.
Du behåller dina köpoäng.
Det roliga är att jag trodde att man bara fick behålla sina köpoäng när man flyttar in till korridorrum, men jag fick nyligen ett rum som jag ska flytta in till snart och fick behålla mina köpoäng ändå. Vet inte exakt hur det funkar, men verkar inte som att man förlorar sina köpoäng när man skaffar ny lägenhet än så länge. Sen är det enklare att fixa lägenhet efter tentaperioderna när folk väljer att hoppa av, jag har runt 450 dagar (390 när jag fick lägenheten) och fick en riktigt skön lägenhet vid ett grymt område. Så nej du behöver inte vänta länge för att skaffa ett eget rum, du kan säkert skaffa någonting bra genom att bara vara aktiv och söka hela tiden tills du får en lägenhet. Skriv upp dig på byggvesta också, deras lägenheter är i princip på campus (1-2 minuter promenad till campus).
Liu är en fantastisk universitet med jätte rolig studentliv, du kommer träffa människor från hela Sverige och massa internationella studenter från hela världen. Det finns i princip en fest varje dag (utbytesstudenterna vill festa hela tiden) och massa föreningar man kan gå med i. Det roliga med Liu är att det inte bara är humaniora eller tekniska studenter, utan det är väldigt blandat och man träffar studenter som läser allt möjligt när man är ute på universitetets pubbar och på campus. Jag är jätte glad över att jag valde Liu och hade inte velat gå någon annanstans.
Citera
2022-03-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ett tips är att försöka skaffa korridorrum i Valla. Ryd är inte så farligt beroende på vilka man får bo med, men i Valla är allting nyare och fräschare.
Citera
2022-04-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Ett tips är att försöka skaffa korridorrum i Valla. Ryd är inte så farligt beroende på vilka man får bo med, men i Valla är allting nyare och fräschare.
Tack så mycket! Väldigt uppskattad hjälp.
Citera
2022-07-07, 21:36
Medlem
Tja

Någon som bor/bott på Colonia 1, 2?
Jag kikar just nu på lägenheter och har fått upp ögonen för Colonia, har därför nån fråga:

Hur ljudisolerat är det, hör man grannen på toan liksom?
Är du nöjd / hade du velat byta Colonia mot något annat?
Stor skillnad mellan Colonia 1 och 2?

Tacksam för svar!
Citera
2022-07-23, 23:34
Medlem
Hej! Jag undrar vad jag borde göra om jag håller på med att vänta på andra urval för att då kunna veta om jag ska flytta till linköping där jag kom in, eller stanna i stockholm där jag står i reserv.

Grejen är att om jag nu inte kommer in i stockholm, så kommer mina chanser för bostad vara så jävla förminskade (om de inte redan är det), vad ska jag göra då? Ska man gå på typ blocket bostad?

Tack för svar
Citera
2022-07-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanner12131
Hej! Jag undrar vad jag borde göra om jag håller på med att vänta på andra urval för att då kunna veta om jag ska flytta till linköping där jag kom in, eller stanna i stockholm där jag står i reserv.

Grejen är att om jag nu inte kommer in i stockholm, så kommer mina chanser för bostad vara så jävla förminskade (om de inte redan är det), vad ska jag göra då? Ska man gå på typ blocket bostad?

Tack för svar

På studentbostäder i Linköping har vissa bostäder (främst korridor) förtur för nyantagna som är bosatta utanför Östergötland. Så även om du har få poäng så bör du intresseanmäla på bostäder där.

Gör taktiska intresseanmälningar. Du kan max göra 5 intresseanmälningar samtidigt, och du kan se hur många poäng de sökande med flest poäng har. Så om ser 5 lägenheter där samtliga med högst poäng har t.ex. 300 poäng är det troligtvis samma person som har flest på alla. Denne person kommer då att erbjudas en bostad och så går de andra 4 vidare till personer med lägre poäng. Jag fick bostad i Linköping såhär trots att jag aldrig var i topp 3 av köpoäng på bostaden jag sökte.

Annars kan du bo i Norrköping om du pluggar LiU, och där är det mycket kortare kötider.
Citera
2023-04-26, 20:05
Medlem
Hej, någon som vet hur långt 500 poäng räcker vid terminstart om man har förturen? Kan man välja korridorsrum i vilket område som helst eller för man nöja sig med något lite sunkigare? Undrar även om inflyttning, är det 1 augusti?
Citera
2023-04-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gastank999
Hej, någon som vet hur långt 500 poäng räcker vid terminstart om man har förturen? Kan man välja korridorsrum i vilket område som helst eller för man nöja sig med något lite sunkigare? Undrar även om inflyttning, är det 1 augusti?
Du kommer nog kunna välja lite hur du vill. Du får nycklarna 1 augusti så du kan flytta in direkt eller när du vill efter det.
Citera
2023-05-19, 03:22
Medlem
Hej,
vid antagningsdagen (12 Juli) kommer jag att ha 100 poäng (exakt) på Studentbostäder.se. Jag är ute efter en korre i Ryd. FRÅGAN: Är chansen låg att jag inte får tag på ett rum? =)
Citera
2023-05-30, 12:45
Medlem
Någon som vet hur bra ljudisoleringen är mellan lägenheterna vid Colonia II?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in