Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Hur särskiljer man på olika brev?
Bra fråga. Kanske ett gäng människor som tittar på dem innan de scannas. (Vi brukar kalla sånt för "polsk bankomat", alltså bakom fasaden finns ett gäng lågbetalda människor som gör jobbet som vi tror datorerna gör).
VARNING: Nu gissar jag bara här nedan:
Avsändare som skickar mycket post, till exempel skatteverket eller bankerna, vet skillnaden på olika typer av brev. De "lockas" av den elektroniska brevlådan att skicka elektroniskt genom att priset blir lägre än printa + porto. Annat, som måste gå fysiskt skrivs ut och skickas precis som tidigare direkt till din vanliga adress. Kivra / Billo hanterar inte dem.
Många företag som skickar fakturor, till exempel hyresvärdar, har redan system som kan skicka elektroniskt. Att ändra din adress är en enkel uppdatering i deras kundregister. Mindre avsändare, som kanske skickar några få räkningar till dig per år, kommer nog fortsatt skicka dem i brev. Om Billo hittar dem (du får nog hjälpa till) så får företaget en annan adress att skicka posten till. Där finns det en postfabrik nånstans i världen som scannar det som går scanna och skickar resten vidare till dig. De företag jag har jobbat på har scannat i Östersund av någon orsak som jag inte känner till.
Vanliga brev som privatpersoner skickar till dig (finns det sånt?) går som vanligt via posten gissar jag.
Billo har nog räknat med att förlora pengar ett tag så det är inget problem för dem om det kostar att hantera och scanna. På sikt kan det komma att ändra sig men som sagt, just nu pågår "kriget" om att få in så många användare som möjligt till en framtida lönsam marknad - det är ofta bara den som är störst som kan tjäna pengar.