2023-04-26, 15:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det där hör nog hemma i konspirationsforumet

Ja, men nog? Absolut skulle jag säga.
Brukar inte sådan här trådstarter flyttas eller hamna i korgen?

Jag gillar inte korgade trådar, föredrar flyttade.
Ofta skulle räcka att korrigera agendadrivna rubriker.
Flashback är fan värre än AB.

Räntan dubblades inte idag och dubblas inte heller de närmaste 10 åren.
Kanske senare om den gått ner till 2% under ett antal år och ska upp igen.
Men dubblas? Nä, inte ens då.
Citera
2023-04-26, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Bankerna har mycket större påslag på räntorna där då det dels är längre bindningstider (30år) som är standard, sen tar bankerna större risk då om ägaren inte kan betala så tvingas banken ta nycklarna och skulden skrivs av genom personlig konkurs. I Sverige får man leva med skulderna hela livet om samma sak händer där staten (Kronofogden) förser banken med inbetalningarna.

4.5% styrränta i Sverige, ger runt 5.5% rörligt bolån i Sverige istället för 7.
Vet du om man har avdrag för räntor i USA som i Sverige? Det påverkar rätt mycket i Sverige.

Ingen som diskuterat det, men med 3-dubblade räntor så tredubblas kostnaderna för ränteavdragen för staten, från 20 miljarder till 60 miljarder kronor. Det är lika mycket som polis domstol fängelse tillsammans.
Citera
2023-04-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vet du om man har avdrag för räntor i USA som i Sverige? Det påverkar rätt mycket i Sverige.

Ingen som diskuterat det, men med 3-dubblade räntor så tredubblas kostnaderna för ränteavdragen för staten, från 20 miljarder till 60 miljarder kronor. Det är lika mycket som polis domstol fängelse tillsammans.

Men de får samtidigt högre intäkter av skatten på sparräntor som skattas med lika mycket som avdraget så det finns en utjämningseffekt här.
Citera
2023-04-26, 15:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag vet inte om du har varit ute på bostadsmarknaden och tittat hur det var/är. Beror förstås lite på var du bort också. 3 miljoner är inget konstigt om du behöver minst 4 rum o kök. Eller är det i din värld för mycket begärt att barnen ska kunna få ha sitt eget rum samt att föräldern inte ska behöva sova i vardagsrummet?
Finns ingen som helst anledning att betala 3 miljoner. Tycker man att man har råd med det så kan man naturligtvis lägga sina pengar på det om man vill.
Har man inte det så skiter man i att köpa nåt man inte har råd med.
Så fungerar det med allt, inklusive bostäder.
Majoriteten av alla svenskar äger inte en bostad som kostar såna fantasisummor.
Citera
2023-04-26, 15:36
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom Sverige har skuldinkasso i de flesta länder så får du välja att flytta till Nordkorea eller Venezuela.

Finns många länder i Europa som Sverige har ingen skuldkinkasso i, så han behöver inte åka hela vägen till Venezuela.
Citera
2023-04-26, 15:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Men de får samtidigt högre intäkter av skatten på sparräntor som skattas med lika mycket som avdraget så det finns en utjämningseffekt här.
Jag är osäker på om kostnaderna för staten som jag klippte från nätet är brutto eller netto.

Privata lån i Sverige 2022 är 4 936 miljarder, privata kontanta medel på banken 2 670 miljarder, så det är en stor skillnad.

Man undrar dock hur vi kan ha 2.6 biljoner cash på kontot i Sverige. Klagas oavbrutet att pengarna är slut. 2.6B är samma sak som 1 miljon människor som har vardera 2.6 miljoner cash.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-26 kl. 15:40.
Citera
2023-04-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Folk måste lugna ner sig.

Det här med räntehöjningar kommer inte pågå i all evighet. Experter tror att räntan kommer börja falla tillbaka redan nästa år. Men att den fortsatt kommer ligga kvar högre än innan fram tills åtminstone 2026. Det tror jag också. Men inte såhär högt.

Hyresråttorna och kisskommunisterna sitter nu och jublar, och tror att folk kommer kasta ut sina bostäder till försäljning redan imorgon, till vrakpriser. Kommer inte hända.

Dom som kommer sälja, är dom som tvingas sälja sina bostäder. Och dom hade tvingats sälja oavsett ränteläge. Det man säljer bostäder för/pga idag är:

*Skilsmässa
*Högt skuldsatt (Så pass att man ändå hade kraschat, oavsett ränta)
*Livskris
*Utlandsflytt

Vanliga hushåll, kommer inte sälja sina bostäder. Listan ovan, är en minoritet. En promille utav alla ägarhushåll i Sverige. Det kommer inte bli någon REA med vrakpriser på bostäder. Folk kommer dra in på bilköp, utlandsresor och lyxvaror, dom kommer inte slänga ut sin bostad för vrakpris. Men det är vad hyresråttorna/kisskommunisterna tror och hoppas på. Dream on.

Ja, det kommer bli kärvt för många (inklusive mig själv) men bostaden är det sista man släpper, och det finns stor marginal dit för nästan alla bostadsägare. Man kommer få leva snålare, fattigare och enklare, men man kommer inte sälja sitt hem för det.

I min sits, så har jag ca 650.000 i skulder (385.000 av dessa är bostadslån) - Och jag har ca 12-13.000 i aktivitetsstöd varje månad som inkomst. Jag har idag fasta kostnader på ca 8.000 kronor. När bindningstiden för mitt bolån löper ut, kommer jag ha ca 9500 i fasta kostnader. Jag har 230.000 undanlagt som jag fått i gåva, dessa rör jag inte såvida det inte är NÖDFALL, och då endast till räkningar/avgifter till BRF.

Många sitter med otroligt mycket mer sparkapital än vad jag gör, och med bättre förutsättningar. Det SISTA jag släpper är bostaden. Precis som alla andra.

Ni kisskommunister/hyresråttor och liknande pack, som tror att det ska bli REA på bostäder, får tänka om.

Ja, svindyra boenden som ägs utav högt belånade människor, kommer åka ut till försäljning. Likaså bostäder i skilsmässofall och liknande. 90% av bostäderna kommer hållas kvar, tills priserna stabiliserat sig/går upp igen.

Ni får börja spara (precis som vi andra gjorde) för att komma in på bostadsmarknaden (som ni av någon anledning föraktar så?)

Lycka till!

Du kanske borde lägga av med aktivitetsstödet innan du klankar ned på "kisskommunister/hyresråttor".
Citera
2023-04-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns ingen som helst anledning att betala 3 miljoner. Tycker man att man har råd med det så kan man naturligtvis lägga sina pengar på det om man vill.

Ja varför skaffar bara inte alla en billig hyresrätt istället?
Citera
2023-04-26, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Du kanske borde lägga av med aktivitetsstödet innan du klankar ned på "kisskommunister/hyresråttor".

Varför det? Jag har arbetat, gjort rätt för mig och betalat för en försäkring, som nu mynnat ut i att jag har den ersättningen jag har från Försäkringskassan i form utav aktivitetsstöd. Det är en ersättning. Inget bidrag.

Kisskommunister är ju oftast hyresråttor, så ser inte problemet med att kalla en spade, för en spade?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Ja varför skaffar bara inte alla en billig hyresrätt istället?
Det är ett alternativ för de som tror att det är en rättighet i Sverige att alla ska äga ett boende som de inte klarar av.
Hur kan så många ha fått för sig att man ska ha den rättighet?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Fantasisummor, tre miljoner.

Det enda som är väsentligt är vad månadskostnaden blir att jämföra med vad det kostar att bo i en lägenhet med motsvarande storlek. Ett lån på tre miljoner kommer att ge en månadskostnad som understiger hyreskostnaden för en fyra.
Citera
2023-04-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Varför det? Jag har arbetat, gjort rätt för mig och betalat för en försäkring, som nu mynnat ut i att jag har den ersättningen jag har från Försäkringskassan i form utav aktivitetsstöd. Det är en ersättning. Inget bidrag.

Kisskommunister är ju oftast hyresråttor, så ser inte problemet med att kalla en spade, för en spade?

Fast det är fortfarande ett bidrag även om det inte kallas bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in