2023-04-26, 11:26
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag håller med om att det inte är fysiskt hårt arbete. Men eftersom jag själv jobbat 25 år med nätbutiker så vet jag hur svårt det är att tränga igenom, och alla som gör det har gjort ett bra arbete.

Själv var jag otroligt avundsjuk på Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander som blev miljardär genom att tillverka klockor i Kina för 100 kr och ta 1500 kr för dem via exakt rätt personer och foton och marknadsföring på nätet. Fullständigt lysande och ganska likt detta exempel men en skala 1000 gånger större.

Kan du sluta trolla bara? Det är inte ens roligt.
Citera
2023-04-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Är det något annat barn som får sålt några majblommor?
Det är ju barn som sälker hela tiden.
Själv tycker jag att folk köper mindre och mindre hela tiden
Citera
2023-04-26, 11:28
Medlem
X3treams avatar
Jag förstår att många Flashbackare känner sig misslyckade när en 11 åring är mer driftig, det är inte bara en känsla utan det är ett faktum. Ni är misslyckade.
Citera
2023-04-26, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ansökan till fonden, ja då krävs full utredning el insyn kanske är rätt ord, det är bra att det undersöks grundligt,så det verkligen kommer till de med störst behov.
Inkomst uppgift krävs också som du vet.Har man god lön men slarvar/super/knarkar bort sin lön och ungarna är utan mat ..då är inte majblommans fondpengar aktuellt
då passar man inte in som sökande.
Så inga lurendrejare göre sig besvär att söka ur majblommefonden.
Strikt o korrekt hela vägen. Och nej jag fick inte del av fondmedlen.Skodde mig inte själv.

OK.mina egna små släktingar och alla deras vänner, känner många ungar..de vill inte satsa på majblommeförsäljning...
allvarligt många ungar är bortskämda o lata.. även i min egen släkt. Pursvenskar hela gänget..
ingen behöver hjälpa till med någonting,såsom vi /min ålder gjorde. Svenska ungar överlag är latmaskar.
Jag ser att just fattiga barn har mera driv att lyckas,de kämpar på det goda sättet.
jag beundrar alla ungar som har visioner,är målinriktad och uthållighet.
Det räcker att man redovisar inkomst och utgifter för att se om någon är behövande. Majblomman vill ha info. om det mest privata, som ska intygas av ytterligare en person man måste informera sin prekära situation för. Min poäng är att Majblomman är svårare att få beviljat stöd från, än de flesta andra stiftelser. Men det är lite offtopic.
Citera
2023-04-26, 11:30
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag förstår att många Flashbackare känner sig misslyckade när en 11 åring är mer driftig, det är inte bara en känsla utan det är ett faktum. Ni är misslyckade.

Kan du beskriva på vilket sätt 12 åringen har varit driftig?
Citera
2023-04-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Känns inte rättvist mot dom andra barnen som säljer majblommor. Den här killen sitter och håvar in stora summor utan att lyfta ett finger medans andra barn får gå ut och arbeta för att få sålt.
Alla barn som säljer har samma möjlighet at sälja via webshop o majblomme appen.
Alla barn har fått samma information, så barn kan v'älja -gå ut samtidigt som de säljer på webshps appen..
förstår du inte det som skrivits i tidigare inlägg..alla barn kan göra precis som Glimåkra-grabben
Istället för att vinkla och skriva felaktigheter så googla majblomman.. så får du iallafall chans att ta reda på fakta.
Citera
2023-04-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag håller med om att det inte är fysiskt hårt arbete. Men eftersom jag själv jobbat 25 år med nätbutiker så vet jag hur svårt det är att tränga igenom, och alla som gör det har gjort ett bra arbete.

Själv var jag otroligt avundsjuk på Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander som blev miljardär genom att tillverka klockor i Kina för 100 kr och ta 1500 kr för dem via exakt rätt personer och foton och marknadsföring på nätet. Fullständigt lysande och ganska likt detta exempel men en skala 1000 gånger större.

Jo, men i det här fallet är det ju inte grabben som gjort något bra. Men det är han som får cred och pengarna. De som ligger bakom vinner politiska poänger.
Summerat ett ”smart upplägg” men det bygger ju på lögner, plus att andras insatser förminskas.

Hela Majblommans ide har liksom våldtagits. Syftet har alltid varit att barn hjälper andra barn som har det svårt. Inte att enstaka barn skall tjäna stora pengar. Beda Hallberg hade vänt sig i sin grav om hon fått reda på detta.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-04-26 kl. 11:34.
Citera
2023-04-26, 11:32
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
jaja, vi får se hur "tacksam" han är om några år
denna fina insats kommer givetvis ha glömts bort den dan han råkar ut för sin förste "svenne-kränkning"
( = får ett nej från nån myndigheta våt slag/ erhåller ett dåligt betyg/ får ett nejsvar på ett frieri osv)

Vi har sett det förr,
den räddande svennen blir ärkefiende

Vi får försöka vara lite optimistiska, om man Murhaf blir gängkriminell våldtäktsman får vi väl hantera det då. Just nu tycker jag att det är bra att han gör en insats för barn som far illa. Röd och gul och vit och svart gör detsamma.

Vad gäller gränser. Jag tycker inte det handlar om det, utan om den dramaturgi medierna och i förlängningen människor i gemen tycker om. Murhaf är en fullständig underdog. Han är liten pojke som blir påhoppad av SD-tanter för att han säljer majblommor (!) Man behöver inte älska Sveriges migrationspolitik eller muslimer för att vilja stötta honom. Allt som för Sverige samman är bra. Även om Murhaf och hans majblommor naturligtvis är en försumbar detalj i den stora bilden, som är dyster. Där är vi överens.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Riskerar få "god hjälp" av klanfamiljen, utan en massa byråkrati endast gratis pengar i brevlådan.
Ja. Nu tror jag inte att Murhaf får ett kort med alla pengarna på att förvalta själv. Att detta öppna för framtida problem för honom, är dock inte något långskott.

Var befinner sig Murhafs föräldrar, varför gömmer de sig?
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Kan du sluta trolla bara? Det är inte ens roligt.
Det är ingen trolling utan ett helt vanligt exempel. Förutsatt att man tycker att alla människor är människor.

Jag förstår inte hur du orkar gå ut på stan ens om du är så här stirrig efter ett barnfoto på nätet.
Citera
2023-04-26, 11:33
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream

På vilket sätt har han varit driftig? Är ju en vuxen som sålt åt honom via sociala medier.
Citera
2023-04-26, 11:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, men i det här fallet är det ju inte grabben som gjort något bra. Men det är han som får cred och pengarna. De som ligger bakom vinner politiska poänger.
Summerat ett ”smart upplägg” men det bygger ju på lögner, plus att andras insatser förminskas.

Hela Majblommans ide har liksom våldtagits. Syftet har alltid varit att barn hjälper andra barn som har det svårt. Inte att enstaka barn skall tjäna stora pengar.
Majblomman har inget emot detta, vad jag förstår får de 80% av pengarna.

De som betalar får jag anta är vanliga vuxna som inte saknar sina pengar.

Det hela är bara en smart reklam-ide och om den fungerar så kommer du snart att få se Wellington-klockor säljas via foton på 12-åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in