2023-04-26, 11:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Öh? Du brukar vara vettig men jag förstår faktiskt ingenting av ditt svammel här. Antingen har du tappat kontrollen eller så är jag dum i huvudet. Eller en kombo. Kan du förklara mer hur du menar?
Det är kanske du som ska förklara "Kontentan av cirkusen och vad barnet (och andra barn) lär sig av detta är att hårt arbete inte ger något". Det ligger självklart hårt arbete bakom detta och jag är för det. Det finns inga manipulationer och ingenting att vara arg på, helt enkelt en affärside som fungerar. Exakt sådant vi behöver mer av i Sverige. Den som gjort detta upplägg har helt enkelt gjort ett rejält och hårt arbete.
Citera
2023-04-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Inte? Se fetade ovan om minnet är kort.

Jag vill inte titta på deras hemsida, jag vill se deras redovisning. Vet tyvärr inte var jag hittar den.

Var själv i behov av hjälp en gång i tiden och sökte fonder. Att söka hjälp från Majblomman är omständligt och stigmatiserande, då man ska bifoga intyg från läkare, skola och/eller någon som kan intyga ens eländiga situation. Så funkar det inte vid ansökan från andra stiftelser.

Ansökan till fonden, ja då krävs full utredning el insyn kanske är rätt ord, det är bra att det undersöks grundligt,så det verkligen kommer till de med störst behov.
Inkomst uppgift krävs också som du vet.Har man god lön men slarvar/super/knarkar bort sin lön och ungarna är utan mat ..då är inte majblommans fondpengar aktuellt
då passar man inte in som sökande.
Så inga lurendrejare göre sig besvär att söka ur majblommefonden.
Strikt o korrekt hela vägen. Och nej jag fick inte del av fondmedlen.Skodde mig inte själv.

OK.mina egna små släktingar och alla deras vänner, känner många ungar..de vill inte satsa på majblommeförsäljning...
allvarligt många ungar är bortskämda o lata.. även i min egen släkt. Pursvenskar hela gänget..
ingen behöver hjälpa till med någonting,såsom vi /min ålder gjorde. Svenska ungar överlag är latmaskar.
Jag ser att just fattiga barn har mera driv att lyckas,de kämpar på det goda sättet.
jag beundrar alla ungar som har visioner,är målinriktad och uthållighet.
Citera
2023-04-26, 11:14
Medlem
S.Jorgens avatar
Med denna geniala rikstäckande marknadsföring kommer försäljningen nå 6-7miljoner lagom till lunch imorgon.
Gratis reklam av de största medierna i landet!

Det finns många barn som säljer majblommor, hur ser de på denna ojämna konkurrens?
ETT barn lyfts fram av alla de stora medierna. Vad är syftet?

Känns som att han nu utnyttjas för politiska poäng av våra folkvalda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är kanske du som ska förklara "Kontentan av cirkusen och vad barnet (och andra barn) lär sig av detta är att hårt arbete inte ger något". Det ligger självklart hårt arbete bakom detta och jag är för det. Det finns inga manipulationer och ingenting att vara arg på, helt enkelt en affärside som fungerar. Exakt sådant vi behöver mer av i Sverige.

Som jag förstår det har han inte gjort ett skit, egentligen. Han försökte sälja men det funkade inte. Då lyfte någon upp hans misslyckande på twitter och länkade hans säljsida. Folk hakade på och försäljningen stack iväg. Själv gjorde han precis ingenting. Och när den galna kvinnan från Lund(!) skrev ett idiotinlägg exploderade det, och grabben tjänar sexsiffrigt. För att han var en dålig försäljare.

Jag tycker mest synd om de som kämpar, men inte får ett skit av ryggdunket.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-04-26 kl. 11:20.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det förutsätter att "svart barn som syns" är samma sak som "politik". Det måste vara jobbigt för alla som tycker så, för det finns i så fall vandrande politik i alla Sverige skolor.
Är Greta ett "svart barn som syns"?
Barn är tacksamma att använda i politiska utspel då de är "fredade" från kritik.

Politikerna har i många år använt rasist-anklagelser för att tysta folket, detta har tappat i effekt på senare tid och behöver blåsas upp igen, och det är vad som händer nu.
Citera
2023-04-26, 11:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Trodde det var tio procent av intäkten och inte antalet. Är du säker på att det är antalet som arvodet baseras på?

Låter ju väldigt lite för t ex en som kämpar en hel dag utanför butik och säljer 50 blommor och bara får ihop till en glass och en läsk.
Denna uppräkning fanns med i någon av blaskorna som skrev om pojken typ "sålde 500 000 - får behålla 50 000"
Citera
2023-04-26, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Jaha och så var det politiskt ändå:

https://twitter.com/plainviewlegacy/status/1651114035536953344?s=46&t=4Q9UMEcW8AvWkCn-mlk7Pg
Då var det bekräftat. Tack för länken.
Citera
Medlem
rullkragens avatar
Käns lite väl snedvridet detta.
Barn, oavstt färg, när andra gör jobbet åt dem som någon typ av kampanj blir helt fel mot andra barn.

Varför skall bara några få barn tjäna sådana pengar.
Käns mycket orättvist.
Alla barn som säljer skall ha samma chans.
Och dom skall själva göra det utan att vuxna gör jobbet åt dem.

För 50 år sedan när jag var barn, så stod man utanför afären och knackade på dörrar till folk och frågade om dom ville köpa.
Några sådana här vinster komm ingen upp I.
Men man lärde sig att kämpa för att tjäna pengar.

I detta fall är det media och andra vuxna som gör jobbet.
Pojken kommer att tro att det bara är att glida runt så kommer pengarna.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Som jag förstår det har han inte gjort ett skit, egentligen. Han försökte sälja men det funkade inte. Då lyfte någon upp hans misslyckande på twitter och länkade hans säljsida. Folk hakade på och försäljningen stack iväg. Själv gjorde han precis ingenting. Och när den galna kvinnan från Lund(!) skrev ett idiotinlägg exploderade det, och grabben tjänar sexsiffrigt. För att han var en dålig försäljare.
Och för att han var "mobbad", glöm inte det. (av galen "SD-kvinna)

Måste ju få igång krokodiltårs-juntan somehow...
Citera
2023-04-26, 11:22
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Med denna geniala rikstäckande marknadsföring kommer försäljningen nå 6-7miljoner lagom till lunch imorgon.
Gratis reklam av de största medierna i landet!

Det finns många barn som säljer majblommor, hur ser de på denna ojämna konkurrens?
ETT barn lyfts fram av alla de stora medierna. Vad är syftet?

Känns som att han nu utnyttjas för politiska poäng av våra folkvalda.
Känns inte rättvist mot dom andra barnen som säljer majblommor. Den här killen sitter och håvar in stora summor utan att lyfta ett finger medans andra barn får gå ut och arbeta för att få sålt.
Citera
2023-04-26, 11:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Jag tycker mest synd om de som kämpar, men inte får ett skit av ryggdunket.
Jag håller med om att det inte är fysiskt hårt arbete. Men eftersom jag själv jobbat 25 år med nätbutiker så vet jag hur svårt det är att tränga igenom, och alla som gör det har gjort ett bra arbete.

Själv var jag otroligt avundsjuk på Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander som blev miljardär genom att tillverka klockor i Kina för 100 kr och ta 1500 kr för dem via exakt rätt personer och foton och marknadsföring på nätet. Fullständigt lysande och ganska likt detta exempel men en skala 1000 gånger större.
Citera
2023-04-26, 11:25
Medlem
Kul för barnen att de får sälja så mycket i sitt namn, men jag är nyfiken på vad som kommer att hända nu, rent juridiskt?

Tanken med Majblomman var att så många barn som möjligt skulle sälja - dels för att visa solidaritet, men även för att fördela förtjänsten på så många barn som möjligt. En slags Win/Win-situation. Som jag förstått det är det högsta belopp som något barn sålt för tidigare runt 100.000:-. således har ingen skattesituation tidigare uppstått för något barn. Smidigt och enkelt.

Nu har plötsligt både Murhaf och några fler barn kommit upp i väldigt stora summor tack vare hjälp från vuxna och "Blombutiker" på nätet och man står inför en helt ny situation: Hur göra med skatten? Kommer man att införa en slags "lex Murhaf" för att barn ska slippa skatta sina inkomster, så lär detta leda till att många familjer låter barnen stå på bolagen och för inkomsterna för att komma runt beskattningen. Nej, så kan vi förstås inte ha det.

I just Murhafs situation tillkommer ännu ett bekymmer: Han sägs inte ha något svenskt personnummer? Hur funkar det med stora bankmedel för en person utan personnummer?

En sak till som ingen ännu tagit upp: Om ett minderårigt barn har ett kapital som överstiger en viss summa måste detta kapital överförmyndarspärras och varken barnet eller dess förmyndare kan komma åt pengarna hur som helst. Har någon informerat om detta?

En annan intressant fråga är hur familjens eventuella bidragssituation påverkas i och med att någon i familjen drar in stora summor?

Risken med detta nya digitala försäljningsförfarande där ett enda barn kan utnyttjas (till exempel i ett politiskt syfte) blir dessutom att ett fåtal barn säljer på andra barns "bekostnad". Om något år har organisationen Majblomman inga barn som vill sälja åt dem eftersom det slår så extremt ojämnt. Därmed har man tagit död på organisationens huvudsyfte, nämligen: Att låta barn solidariskt hjälpa andra barn.

(Själv köper jag alltid Majblommor av barn som står utanför butiker och på torg men jag väljer att köpa en blomma från varje barn, för att det ska bli rättvist.)

Det ska som sagt bli väldigt intressant att följa detta ur en juridisk vinkel också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in