Citat:
Ursprungligen postat av
HeyWired
Ja det har du rätt i. Traditionen fortsätter alltjämt men i annan tappning. Det är inte heller ovanligt att anhöriga får besöka bårhus för ett sista förval. Det bör i sammanhanget ses som en modernare tappning av att döingarna låg kvar i farstun till dess att upphämtning skedde.
Det måste förövrigt ha varit väldigt speciellt att ta hand om och underhålla lik i väntan på anhöriga. Kan man någonsin vänja sig med det?
Det är väl inte så man tänker på det.
Det är ju en situation med sörjande människor, i huvudsakligen. Och om det är något som påverkar en så är det just det, De anhörigas sorg. Det behöver ju inte vara skrik och gråt för att det ändå ska vara en tung atmosfär av djup sorg, som sätter sig i väggarna liksom.
Och föremålet för all denna förstämning, den ligger ju där, i sängen - så nära men ändå så långt borta, utom räckhåll.
Det var väl iaf en sak som jag tänker över, och det var att det tydligen hade blivit "modernt" att inte stänga munnen på de döda längre. Det fick som som konsekvens att hakan bara sjönk, djupare och djupare, ner mot - och till slut vilande på - bröstet. Så stort gapar man ju aldrig liksom, det går inte.
Jag tyckte det såg nära på förnedrande ut faktiskt, och inte alls så där "fint och naturligt" som väl det bakomliggande syftet var med det.
Innan brukade man tydligen lägga något under hakan, som stöd, som tex en Bibel eller något motsvarande.
Jobbigast var väl snarare att sitta vak.
Det är något man gör när någon väntas dö inom kort.
Och man vill inte att någon ska dö helt ensam och det går att undvika.
Under den sista stunden - som kan vara nog så utdragen - stänger liksom kroppen av mer och mer så att den döende mer eller mindre inte gör så mycket annat än ligger i någon slags dvala, halv om halv medveten/omedveten.
Det är som att de sover, eller vilar med tung, mycket långsam, andehämtning.
Ofta med öppen mun så man behöver fukta deras läppar och gom, med en slags "svamp på en pinne" som ser ut som en slickepinne, med viss regelbundenhet.
Annars finns det inget att göra, mer än att vara där och vänta.
Inget hysteriskt med andra ord.
Det allra värsta jag var med om under mina år på hemtjänsten var något helt annat.
En gala tant tappade balansen, och jag försökte ta emot, och tog tag i hennes ena arm.
Huden där jag tog tag bara Gled Av ... precis som om du tänker dig en strumpa.
Jag höll fan på att svimma !!!
Tanten fick trösta Mig ... trots att det ju var Jag som hade "dragit loss/av hennes hud" ...
Ingen jävel hade varnat mig