Citat:
Ursprungligen postat av
Rosingen
Jag misstänkte det, i södra delen som jag kommer ifrån så har finns det inte mycket gamla traditioner kvar. De flesta blir kremerade också. Är det likadant i norr ?
Jag har även läst att det förr var en vanära att köras till kyrkogården med häst och vagn, man skulle bäras av 6 eller helst 8 män ( vanligen släkt) och detta ända från hemmet.
Den traditionen finns ju delvis kvar men då från kyrkan ut till graven enbart
Kremering blir vanligare här uppe. Men det beror på mer praktiska skäl än annat. Många har ju sina släktingar utspridda över hela landet eller ännu längre bort än så och vem ska i så fall sköta om graven.
Men att bära en kista från hemmet har jag aldrig hört talas om. När det gäller den biten så kör man i processionen från bårhuset till kyrkan. Skulle man passera hemmet så stannar processionen i kanske 10-30 sekunder innan den fortsätter.
När det gäller att bära kistan så görs det oftast av släktningar som bär både in och ut den ur kyrkan till graven. För 20-25 år sedan så sänkte dessa personer ned kistan själv men nu förtiden har de ju en automatisk hiss med remmar som sköter den biten.