2023-01-04, 19:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
I viktorianska England tog man gruppfoto med sina avlidna familjemedlemmar eftersom det var billigare än porträttmålning som minne. Seden dog ut när fotografering blev allmänt.

Förekom detta i Sverige eller var vi för fattiga för sådant? En lokal borgerlig engelsk sed?
Borgerligheten var gemensam för hela västvärlden, med det viktorianska Storbritannien som främsta förebild.
Så ja, borgerliga och välbeställda bönder i Sverige ägnade sig åt detta, precis som alla andra.

Jag har själv en del fotografier av döda släktingar från 1800-talet. Ganska fascinerande att se.
Citera
2023-01-04, 19:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Förr låg ju folk på lit de parade även i Sverige, vet inte när det försvann eller hur vanligt det var dock. Kanske mest fint folk och kungligheter? Kan tänka mig att det finns tillfällen när det är viktigt att visa att någon faktiskt är död, t ex för att en ny monark ska godtas?

I Sverige hade vi tidigare likvaka.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Likvaka
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lit_de_parade

Idag har vi bisättning och det anordnas visningar för anhöriga.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bis%C3%A4ttning

Ok ja tack. Det förekom alltså. Intressant är ju vad som hände att det blev sluten för det mesta. För någon viktig är det ju som du skriver viktigt att folk får se att personen faktiskt är död. Kungen är död. länge leve kungen! Typ.

Jag vet ju dock inget om någon som legat öppet av ens egen släkt.
Citera
2023-01-04, 19:56
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
I viktorianska England tog man gruppfoto med sina avlidna familjemedlemmar eftersom det var billigare än porträttmålning som minne. Seden dog ut när fotografering blev allmänt.

Förekom detta i Sverige eller var vi för fattiga för sådant? En lokal borgerlig engelsk sed?

Bara ren spontan tanke så handlade det väl om att man ville bevara ett minne. Hade man gjort det idag och lagt upp så hade det handlat mer om att signalera någonting.
Citera
2023-01-04, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Bara ren spontan tanke så handlade det väl om att man ville bevara ett minne. Hade man gjort det idag och lagt upp så hade det handlat mer om att signalera någonting.
Ett av få svenska arv som nysvenska för vidare när de tar foto på dem de skjutit ute i orten.
Citera
2023-01-04, 20:11
Medlem
hvita.nhegrers avatar
De mest underliga är bilderna där de har placerat den döde i en stol... Tex denna: https://i.dailymail.co.uk/1s/2023/01/04/09/63087969-11278361-A_dead_man_is_seen_propped_up_on_a_chair_in_anothe r_post_mortem_-a-12_167282334639 4.jpg

-
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2023-01-04 kl. 20:24.
Citera
2023-01-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte hört om att det hände här. Var ju vanligt i USA också. Men vi hade väl mest stängd kista. Man ville inte se den döda.

Ser man ibland från tex USA hur bissart det är. När de liksom har öpppen kista och den döde bara ligger där. Extremt sminkad så nära och kära kan ge personen en kindpuss. Skulle få kväljningar om personen dött så sluten fan kista!

I min trakter i Sverige är det inte ovanligt med kistöppning i samband med begravningen. Detta sker oftast med bara närmaste familjen närvarande. Men jag har även varit med om att det sker i samband med begravningsgudstjänsten. Farväl tas vid graven när man sänker ned kistan och man kastar i blommor eller jord på kistan i graven.

Däremot har jag bott i andra delar av Sverige där man tar farväl i kyrkan och inte ens familjemedlemmarna är med vid gravsättningen.

Traditioner är olika i våra landsändar. Så att säga att man inte vill se den döda är inte helt sant även om det blir mer ovanligt med kistöppning.
Citera
2023-01-04, 20:17
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Post mortem-fotografering förekom även i Sverige, och här är ett par innehållsrika gamla FB-trådar.

(FB) Mourning photographs - Memento mori
(FB) Traditionen att ta ett "sista" fotografi

https://slakthistoria.se/gamla-bilder/post-mortemfoto-en-sista-bild
https://www.fylkesarkivet.no/den-siste-kvila-doeden-som-fotografisk-objekt.6418568-377713.html
https://bublication.com/familjefoton-med-doda-lik-anyone/

Taggar: Post mortem photography / photos / photo / post-mortemfotografering / post mortem-fotografering / dödsfotografier / fotografering avlidna anhöriga / dödsfotografering
Tackar. Jag får gå om googlesökförskolan.
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Borgerligheten var gemensam för hela västvärlden, med det viktorianska Storbritannien som främsta förebild.
Så ja, borgerliga och välbeställda bönder i Sverige ägnade sig åt detta, precis som alla andra.

Jag har själv en del fotografier av döda släktingar från 1800-talet. Ganska fascinerande att se.
Intressant

Likvakefoton, lit de parade och lik i kistanfoton var nog inte rariteter. Det som som var nytt för mig var att köra upp ett kvastskaft under kläderna på en liten fyraårings lik för rätt hållning till fotot med alla levande. Eller kanske räckte likstelheten.
Citera
2023-01-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I min trakter i Sverige är det inte ovanligt med kistöppning i samband med begravningen. Detta sker oftast med bara närmaste familjen närvarande. Men jag har även varit med om att det sker i samband med begravningsgudstjänsten. Farväl tas vid graven när man sänker ned kistan och man kastar i blommor eller jord på kistan i graven.

Däremot har jag bott i andra delar av Sverige där man tar farväl i kyrkan och inte ens familjemedlemmarna är med vid gravsättningen.

Traditioner är olika i våra landsändar. Så att säga att man inte vill se den döda är inte helt sant även om det blir mer ovanligt med kistöppning.
Intressant , vilka är dina trakter ?
Citera
2023-01-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Intressant , vilka är dina trakter ?

De nordliga delarna av vårat land.
Citera
2023-01-04, 21:14
Medlem
Citat:
De nordliga delarna av vårat land.
Jag misstänkte det, i södra delen som jag kommer ifrån så har finns det inte mycket gamla traditioner kvar. De flesta blir kremerade också. Är det likadant i norr ?

Jag har även läst att det förr var en vanära att köras till kyrkogården med häst och vagn, man skulle bäras av 6 eller helst 8 män ( vanligen släkt) och detta ända från hemmet.

Den traditionen finns ju delvis kvar men då från kyrkan ut till graven enbart
Citera
2023-01-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Jag misstänkte det, i södra delen som jag kommer ifrån så har finns det inte mycket gamla traditioner kvar. De flesta blir kremerade också. Är det likadant i norr ?

Jag har även läst att det förr var en vanära att köras till kyrkogården med häst och vagn, man skulle bäras av 6 eller helst 8 män ( vanligen släkt) och detta ända från hemmet.

Den traditionen finns ju delvis kvar men då från kyrkan ut till graven enbart

Kremering blir vanligare här uppe. Men det beror på mer praktiska skäl än annat. Många har ju sina släktingar utspridda över hela landet eller ännu längre bort än så och vem ska i så fall sköta om graven.

Men att bära en kista från hemmet har jag aldrig hört talas om. När det gäller den biten så kör man i processionen från bårhuset till kyrkan. Skulle man passera hemmet så stannar processionen i kanske 10-30 sekunder innan den fortsätter.

När det gäller att bära kistan så görs det oftast av släktningar som bär både in och ut den ur kyrkan till graven. För 20-25 år sedan så sänkte dessa personer ned kistan själv men nu förtiden har de ju en automatisk hiss med remmar som sköter den biten.
Citera
2023-01-04, 21:36
Medlem
Citat:
Kremering blir vanligare här uppe. Men det beror på mer praktiska skäl än annat. Många har ju sina släktingar utspridda över hela landet eller ännu längre bort än så och vem ska i så fall sköta om graven.

Men att bära en kista från hemmet har jag aldrig hört talas om. När det gäller den biten så kör man i processionen från bårhuset till kyrkan. Skulle man passera hemmet så stannar processionen i kanske 10-30 sekunder innan den fortsätter.

När det gäller att bära kistan så görs det oftast av släktningar som bär både in och ut den ur kyrkan till graven. För 20-25 år sedan så sänkte dessa personer ned kistan själv men nu förtiden har de ju en automatisk hiss med remmar som sköter den biten.
Detta med att man stannar till utanför den dödes hem gör man inte här vad jag känner till, däremot i Danmark är det tradition, även andra ställen som den döde var känd för att vistas på kan man stanna till en stund på. En fin tradition
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in