Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det är väl rimligen individens ansvar om denne väljer att maxa lånelöftet och chansar på att priserna alltid går upp och räntan alltid är obefintlig.
Med ränteavdrag är räntorna fortfarande väldigt låga.
Biter sig inflationen fast så kan vi sitta med dagens räntor i flera år framöver.
Individen har
också ett ansvar, visst. Men den här idiotpolitiken drabbar inte bara de överbelånade.
Själv har jag t.ex. under det här pengatryckarrallyt tagit examen från universitetet, bildat familj, och köpt bostad. Jag och min fru har trots allt en måttlig belåning sett till våra inkomster. Men det betyder ju inte att vi går oskadda ur det här. På grund av generella prisökningar på bostäder var vi ju tvungna att betala mer för vår bostad än vad vi hade behövt göra med en sundare penningpolitik. När våra bundna lån går ut om ett par år så kommer det att svida också för oss, även om vi ganska ledigt har råd med det. Men sen ska vi ju också betala energipriser, matpriser, etc. Vi har blivit fattigare helt enkelt. Och det retar mig oerhört eftersom jag har sett detta komma så väldigt länge.