2023-04-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Den gör inte det, men den sätter priset på lån. Det är därför jämförelsen haltar.

Vi har haft negativ realränta i många år nu. D.v.s. staten har lånat ut pengar till ett visst värde och accepterat att låntagarna betalat tillbaka till ett lägre värde. Precis tvärtemot vad som är sunt och naturligt. I läsktermer skulle det kunna jämföras med att staten köper läsk och säljer vidare till konsumenterna till förlust.

Ja och själv har jag tyckt det varit osunt och har därför inte lån. Det är ju fortfarande individens fel. Det är ungefär samma sak som att skaffa ett abonnemang som kostar 59 kr i månaden och sedan höjs till 299 efter 6 månader
Citera
2023-04-26, 08:16
Medlem
Jag hoppas att det pratas privatekonomi ute i stugorna så att inte folk tar sig vatten över huvud.
Citera
2023-04-26, 08:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher

Är man dum nog och lånar pengar så är man.

Sant som Amen i kyrkan!

Många trodde uppenbarligen att det var gratispengar för något år sedan.

Var med och budade på hus för 1 och 2 år sedan och vissa människor var ju som tokiga i sina budgivningar där dom höjde i steg av 200 tusen kronor. Många mediokra kåkar blev både 70 och 80 och 100 procent dyrare än mäklarens utgångspris.
Citera
2023-04-26, 08:22
Medlem
Om människor med höga lån har missat att de flesta tror att räntorna kommer att öka i ett par år och därför inte har bundit räntan så kan det bli jobbiga år nu.
Lever man på gränsen och inte binder räntan så har man förlorat sin rätt att klaga.
Citera
2023-04-26, 08:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Det var högre 08 men höjdes också från en högre ränta initialt. Den här snabba ökningen i räntekostnader finns det egentligen inget motstycke till och kommer troligtvis gunga båten rätt rejält vart det lider. Nu höjde man för sent och man kommer troligtvis sänka för sent också och arbetslösheten kanske går upp mot 12-15%, ungdomsarbetslösheten upp på 30-40 kanske, innan man vänder på steken.

Jo, jag vet.
Håller helt med, det här saknar helt motstycke. Absolut att inflationen är hög och måste ned, men räntehöjningar har ju uppenbarligen inte bitit på den på så sätt som man hade hoppats, det har ju bara slagit ut hushåll. Och absolut, vi hade behövt höja oss från 0-räntenivån oavsett vad, men vi skulle ha börjat mycket tidigare och höjt långsammare och försiktigare.
Citera
2023-04-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför far du med osanning din snikna lilla djävul!?

Riksbanken har tryckt kopiöst mycket SEK under lång tid, speciellt de senaste 2 åren under pandemin.
Detta är främsta anledningen till dagens höga inflation.
Inflation=ökad penningmängd

Samtidigt som Riksbanken avsiktligen haft låg ränta (även minusränta) under högkunjuktur.

Inflation+låg ränta=total katastrof

Riksbanken vet precis vad de gör och har avsiktligen lett oss till den här situationen.

Eller har Riksbanken tvingats leda oss in i denna situationen? Av politik som vi röstat fram. Är det detta man brukar kalla att ”binda ris kring sin egen rygg”?
Citera
2023-04-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är väl rimligen individens ansvar om denne väljer att maxa lånelöftet och chansar på att priserna alltid går upp och räntan alltid är obefintlig.
Med ränteavdrag är räntorna fortfarande väldigt låga.
Biter sig inflationen fast så kan vi sitta med dagens räntor i flera år framöver.
Individen har också ett ansvar, visst. Men den här idiotpolitiken drabbar inte bara de överbelånade.

Själv har jag t.ex. under det här pengatryckarrallyt tagit examen från universitetet, bildat familj, och köpt bostad. Jag och min fru har trots allt en måttlig belåning sett till våra inkomster. Men det betyder ju inte att vi går oskadda ur det här. På grund av generella prisökningar på bostäder var vi ju tvungna att betala mer för vår bostad än vad vi hade behövt göra med en sundare penningpolitik. När våra bundna lån går ut om ett par år så kommer det att svida också för oss, även om vi ganska ledigt har råd med det. Men sen ska vi ju också betala energipriser, matpriser, etc. Vi har blivit fattigare helt enkelt. Och det retar mig oerhört eftersom jag har sett detta komma så väldigt länge.
Citera
2023-04-26, 08:28
Avslutad
Det framstår hela tiden att det är en dålig sak att räntan höjs.
Varför?
Jag vill att räntan blir skyhög så mina sparpengar växer.
Citera
2023-04-26, 08:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Eller har Riksbanken tvingats leda oss in i denna situationen? Av politik som vi röstat fram. Är det detta man brukar kalla att ”binda ris kring sin egen rygg”?

Riksbanken styrs inte av politiker. Men Ingves borde iaf haft 2% istf 0% ränta över tid.
Citera
2023-04-26, 08:32
Medlem
Ett 50 procent bostadsprisfall vore gött.
Citera
2023-04-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den osunda stormen var nollränta och nästan 1000 miljarder i artificiellt billiga obligationsköp som RB ”stöttat” konjunkturen med under en högkonjunktur.
Stigande priser är symptom på försämrat penningvärde och försämrat penningvärde är definitionen av inflation.
Räntan bör inte sänkas, däremot skatterna.

Precis så!

Mindre skatt, mindre bidrag/subventioner. Låt folk bli vuxna.
Citera
2023-04-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Man kan inte ta bort risken för att ta ett lån, då kommer folk bete sig som idioter vilket dom redan gjort pga för slappa krav på bolån.
Man ska känna en viss rädsla för att låna pengar oavsett vad det är till och detta har varit som bortblåst senaste 15 åren
Helt riktigt. Fan vilken ångest man hade när man skulle bygga hus för 25 år sen och lånade 2 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in