Citat:
Ursprungligen postat av
beyond
85% av befolkningen kan uppenbarligen inte föreställa sig att plötsligt bli av med jobbet -> huset -> familjen.

Jag har skrivit exakt det där i åratal. Folk sitter med den knutna näven i fickan och svär möjligtvis hemma vid köksbordet. Att göra motstånd mot vansinnet har en så länge kostat för mycket. Blir man av med jobbet och förlorar hus och hem så lär inbördeskrig kommer stå för dörren, det är min tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
beyond
Somna om. Kapitalisten som förbarmar sig över personliga tragedier existerar inte. Någon ska betala det fantastiska flödet av gratis mjölk och honung, det blir knappast banken som anmäler sig som frivillig. Pandemin gav utsugarna en fantastisk chans att dra åt tumskruvarna, så morgondagen har inte särskilt mycket gemensamt med gårdagen.

Tror folk behöver läsa på om banker, vilka som äger dem och vad de egentligen ägnar sig åt. Tjära och fjädrar vet jag inte om det kommer räcka med. För några blir det nog repet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Imaloser
Har precis köpt hus och tycker fortfarande det är självklart att räntan måste höjas... Det enda argument man har som bolånetagare är ju att det blir dyrare. Det ska man ha tänkt på från början, tar du lån på flera miljoner måste du ha tänkt att det kan bli kärva tider. Och har du inte det så får det vara en dyr läxa. Bättre det än att kronan blir en skräpvaluta och att de som sparar och spenderar förnuftigt skall straffas.
Se exemplet nedan angående räntan. Dessutom så är det två faktorer att ta hänsyn till. Det är inte bara boräntan som ökar. Priset på mat, el, bensin osv osv skenar. Inflationen för vanligt folk är ca 20%. Handlar du en viss mängd mat för 100.000 förra året så får du bara mat för 80.000 för dina 100.000 i år och nästa år får du bara mat för 64.000 för dina 100.000. Det krävs inte särskilt många år innan man inser att man blivit urfattig. Det är det ena. Det andra är just jobbet. Har man ens jobbet kvar när alla människor blir fattiga? Även om man kalkylerar med att klara sina bolån med en ränta på si eller så. Hur ser det ut om du blir arbetslös, räntan skenar och alla nödvändiga utgifter runt dig fördubblas i pris på några få år? Spelar ingen roll hur hög lön man har - i ett sådant här läge kommer majoriteten dras med. De utan lån, med skog, jaktmark, fiskevatten och egen brunn kommer klara sig galant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Absolut att räntan varit för låg för länge, och absolut att den borde ha höjts mycket tidigare, men det här börjar ju bli rent löjligt. Absolut om man nu möjligtvis gör den här höjningen på 50 punkter nu, men sen får det väl banne mig vara, man kan helt enkelt inte köra privatekonomin i botten, i inflationens namn. Det kommer ju bli en big time repris på -08a annars (även om räntorna var ännu högre då innan det sedermera störtdök).
08? Jag gissar snarare 30-talet på steroider. Uppriktigt sagt, så även om detta sannolikt kommer bli ett komplett vansinne vi har framför oss så kanske det här är precis det som svenska och europeiska folken behöver för att jaga i fatt landsförrädarna och medlöparna. Invandrarna gör nog bäst i att snarast lämna europeiska kontinenten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Antar att du larvar dig?
Nog för att det är surt med högre bolåneräntor men en styrränta på 3% är inte precis supermycket. Med tanke på inflationen är den löjligt låg.
Bara att titta bakåt i historiken:
År........3 mån boränta......Reporänta
1985........14,50
1986........11,00
1987........12,50
1988........11,70
1989........12,25
1990........14,50
1991........12,25
1992........24,00
1993........10,75
1994........10,00...........7,20
1995........10,55...........8,91
1996.........6,50............5,05
1997.........5,65............4,35
1998.........5,55............3,85
1999.........3,90............2,90
2000.........6,05............3,75
2001.........5,25............3,75
2002.........4,80............4,25
2003.........3,55............2,75
2004.........3,65............2,00
2005.........2,57............1,50
2006.........3,45............2,50
2007.........5,07............3,75
2008.........5,95............4,75
85 och 90 års räntor skulle jag nog få allvarliga problem med. 92 skulle bli min undergång. Hade en sekreterare som hade en rörlig ränta på 25%. 25%!!! Galet. De som gnäller över 4-5-6-7% är historielösa dårar. Normal boränta över tid är 4-6%. 1% är lika onormalt som 12%.
I ett krisläge klarar jag nog 10%, men inte om allt annat också blir dyrare och definitivt inte om jag blir av med jobbet. Som tur är har jag bundit en stor del av mina lån till låg ränta tom 2030 så jag kommer utan större problem klara räntor på 15 men kanske också nästan 20%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gothiour
Då återstår frågan varför man tar in 100 000 tals invandrare som ska ha bostad, får de billgare, samtidigt som svenskar undrar om de ska klara av betala bostaden med nästa ränta
För att krossa vita kristna världen. Vita kristna är de enda som historiskt erbjudit ett reellt motstånd mot de som styr. De vill införa NWO med en World Government. Deras grupp ska vara på toppen och bestämma. Vi andra på planeten är useless eaters. De förnedrar oss med dekadens och lockar våra unga och våra svaga med de mest perverterade handlingar. Folk gör saker de tror är trendigt men förlorar sig själva på resan. Miljontals i varje land mår piss. Aborter, HBQT, krossa kärnfamiljen osv syftar till att vita ska försvinna. Eftersom vi tidigare var starka används invandringen för att distrahera oss och hålla oss upptagna med vänster hand medan höger hand plundrar våra fickor samtidigt som en fot i röven sparkar oss över stupet. Vi är så jävla lurade!!! Som tur är verkar folk vakna upp över hela västvärlden. Den här gången kanske det faktiskt sker, det man påstår redan har skett.