2023-04-25, 21:06
Medlem
Masingas avatar
Anmäl de för bristerna de har.
Citera
2023-04-25, 21:08
Medlem
Sverighiztans avatar
Vad är det för tabletter som ligger öppet i köket? ADHD-medicin, alltså uppåtgrejer?

Låter märkligt allting.
Citera
2023-04-25, 21:21
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Börjar man gnälla och klaga redan som nyanställd så ligger man ofta garanterat löst på det. Angående den blockerade nödutgången kunde man tagit det på andra sätt med redan anställd personal innan man slog ledningen på käften.
Citera
2023-04-25, 22:06
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Visst kan du anmäla, men inget kommer hända.
Svensk arbetsmarknad är fortfarande vilda västern, stora delar av restaurangbranschen som har svart arbetskraft utan att något händer.
Citera
2023-04-25, 22:31
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Då tycker du att det är ok att blockera nödutgångar?
Det tar man med utsett skyddsombud , man terroriserar inte chefen
Citera
2023-04-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Du fick nog inte sparken för att du var sjuk, utan för att du påtalade fel och brister som chefen hellre bortser från än åtgärdar. Om man har återkommande brister för brandskydd och hygien kan du anmäla till länsstyrelsen eller vilka myndigheter det nu är som gör kontroller och kräva åtgärder om nåt inte lever upp till reglerna.

Angående att ha blivit sparkad hade jag skitit i det och sett mig om efter en bättre arbetsplats. Du vill väl inte gå tillbaka till ett jobb där du inte får gehör för saker du försöker åtgärda som faktiskt är olagliga.
Det är effektivt att anmäla brister i brandskyddet som till exempel blockerade nödutgångar till kommunens alkoholhandläggare om restaurangen har serveringstillstånd för alkohol
Citera
2023-04-25, 23:10
Medlem
Onan-erarens avatar
Lyssna på mig nu. Om du får ett nytt jobb å ser nånting som verkligen är fel, låtsas inte om det. Visst du vet att så ska det inte vara men ta inte upp det utan låtsas som att du inte vet det. Alla andra gör så å då gör jag det också t,ex blockera brandsläckaren eller spotta snus här å var. Spela dum, om miljöhälsoorganisationen kommer till er å tar upp detta, låtsas som att du inte visste detta. Du skulle inte ha tagit upp det med chefen för denne bryr sig inte, inte ens om du försöker vara dryg. Eller säger det på ett trevligt sätt heller. Inte om du är ny på jobbet. Gör inte det i fortsättningen.
Senast redigerad av Onan-eraren 2023-04-25 kl. 23:13.
Citera
2023-04-25, 23:14
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Precis. Minst två veckor ska det vara. Förr var det en månad, vet inte varför de ändrat det.
Inte som provanställd väl? Eller?!
Citera
2023-04-25, 23:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WNde
Hej !

Jag jobbar på en lyxig resturang mitt i Stockholm.
Tim / deltid anställd med kontrakt
Efter sagt till om att nödutgången blockeras regelbundet 6 gånger samt snus och tabletter ligger öppet i köket under servering.

Sjunde gången jag säger till chefen om det har jag en dålig dag så säger till på lite drygt sätt.
Nästa dag mår jag väldigt dålig och spyr på morgonen. Så jag säger till chefen att jag är sjuk.
Och då får jag sparken...

Ska man anmäla resturangen för det?
Eller ska jag bara släppa det och leta nytt jobb?
Tänk om folk brinner inne nu eller liknande.
Matförgiftade blir nog alla som äter där, men vad skulle ni ha gjort ?
Gå vidare, skaffa nytt jobb, och när du gjort det, informerar du lämpliga myndigheter om bristerna.
Citera
2023-04-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WNde
Hej !

Jag jobbar på en lyxig resturang mitt i Stockholm.
Tim / deltid anställd med kontrakt
Efter sagt till om att nödutgången blockeras regelbundet 6 gånger samt snus och tabletter ligger öppet i köket under servering.

Sjunde gången jag säger till chefen om det har jag en dålig dag så säger till på lite drygt sätt.
Nästa dag mår jag väldigt dålig och spyr på morgonen. Så jag säger till chefen att jag är sjuk.
Och då får jag sparken...

Ska man anmäla resturangen för det?
Eller ska jag bara släppa det och leta nytt jobb?
Tänk om folk brinner inne nu eller liknande.
Matförgiftade blir nog alla som äter där, men vad skulle ni ha gjort ?
Moraliskt gjorde du rätt. 🙏
Vet inte vad som är bäst att göra, facket? Dom har hjälpt även dom utan fasta anställningar,

Men kryp tillbaka och hitta ett bättre jobb asap! 🥺😌
Citera
2023-04-25, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Gå vidare, skaffa nytt jobb, och när du gjort det, informerar du lämpliga myndigheter om bristerna.
Dom kommer skylla på den sura värdelösa killen (TS) för tabletter å snus . Soptunnorna snackar dom bort med städning .
Citera
2023-04-25, 23:45
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Jo visst det kan funka. Men chefen kan lista ut vem som skvallrat. DEN NYA, för de andra låtsas som att de bryr sig å så fort myndigheten har gått därifrån så har man glömt det eller skiter i det. Eller så utser man någon att ta hand om allt detta för själv så vill man inte behöva bry sig om att göra detta. Skönt om NÅN ANNAN gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in