2023-04-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Japp, dit har en hel del arbetslösa försvunnit. Och en del har stuckit utomlands, säkert över 0.5% av den arbetslösa befolkningen. Vilket ironiskt nog gör att genomsnitts-Ivan upplever att ekonomin snurrar på.

Försöker förstå hur du tänker men får inte ihop det.
Väst har lämnat sin tillverkning i Ryssland, och Kina försöker ersätta den, som ni upprepar dagligen.

Själv har jag svårt att tro att ryssar arbetar i de kinesiska fabrikerna, eller vad tror du?
Citera
2023-04-25, 21:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Väst har lämnat sin tillverkning i Ryssland, och Kina försöker ersätta den, som ni upprepar dagligen.

Själv har jag svårt att tro att ryssar arbetar i de kinesiska fabrikerna, eller vad tror du?

Kan du formulera din fråga på annat sätt? Jag fattar inte vad du menar är inkonsekvensen i vad jag säger?
Citera
2023-04-25, 21:33
Medlem
Citat:
Kan du formulera din fråga på annat sätt? Jag fattar inte vad du menar är inkonsekvensen i vad jag säger?
Han menar nog kanske typ: Om väst har slutat att producera in Ryssland och Kina går in med sina varor så innebär det inte mer jobbtillfällen i Ryssland. Utan snarare så byggs det i kina och exporterar till Ryssland.

I övrigt är det inte konstigt att Arbetslösheten är så låg då väldigt många i arbetsför ålder har blivit tvångsrekryterade till Armen och dödade.
Istället har man brist på personal. Finns många rapporter om samhällen i nordöstra Ryssland där det inte längre finns män kvar i arbetsför ålder.

Kombinera det med att som flyr landet (braindrain) så finns det stora håll att fylla i Ryssland.
Det börjar som sagt gå utför...
Senast redigerad av EnIde 2023-04-25 kl. 21:36.
Citera
2023-04-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt

Du svarar i en diskussion om den ryska arbetslösheten. Här har ju psykosseglaren rätt dessutom.

Det finns uppenbara skäl till varför rysk arbetslöshet inte har skenat.

Problemet för ryssland är kanske främst att arbetstillfällen och produktivitet minskar.

Det ena ger det andra i detta fallet och det spelar mindre roll om det finns en valutareserv som räcker i 2år enligt nån eller ryssland lyckas smuggla ut några tankers till omlastning.

Ryssland har stora problem rent ekonomiskt och det brukar inte vara någon fördel när man försöker få betalt för nått man vill sälja. Ju längre ryssland väljer krig desto med förslavade blir det ryska folket.

Kreml av-ryssifieras i samma takt.
Citera
2023-04-25, 21:41
Medlem
Citat:

Nu bör även barn förstå, vad har ersatt arbeten som gick förlorade när väst lämnade?
Du påstod att arbetslösheten var oförändrad eller hade inte ökat.

Visserligen har några miljoner rymt landet och resten av de unga, ligger som mylla i Ukraina.
Du har nog en poäng ändå, det ska jag ge dig.

Putin har en framtid som arbetsmarknadsminister, fortsätter han i denna takt, så kommer han bli en stark konkurrent till Qatar om den asiatiska arbetskraften.
Citera
2023-04-25, 21:42
Medlem
Taggads avatar
Det är tufft för mytomanen Sergej "Badgad Bob" Lavrov som druknat i sina lögner..
Analyser: Ingen respekt kvar för ljugande Lavrov
Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov brukade vara respekterad – om än motvilligt – i diplomatiska kretsar. Men så är inte längre fallet, skriver Sky News Dominic Dominic Waghorn i en analys.

”Han har ljugit med otrolig cynism om hans lands oprovocerade invasion av Ukraina”, skriver Waghorn.

DN:s Anna-Lena Laurén skriver i sin analys att ”mycket tyder på att Lavrov – precis som många andra i Putins krets – har blivit så påverkad av sina egna lögner att han har förlorat känslan för vad som går hem internationellt”.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://news.sky.com/story/sergei-lavrov-used-to-be-respected-that-high-esteem-is-now-all-but-gone-12865643
Citera
2023-04-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det är tufft för mytomanen Sergej "Badgad Bob" Lavrov som druknat i sina lögner..
Analyser: Ingen respekt kvar för ljugande Lavrov
Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov brukade vara respekterad – om än motvilligt – i diplomatiska kretsar. Men så är inte längre fallet, skriver Sky News Dominic Dominic Waghorn i en analys.

”Han har ljugit med otrolig cynism om hans lands oprovocerade invasion av Ukraina”, skriver Waghorn.

DN:s Anna-Lena Laurén skriver i sin analys att ”mycket tyder på att Lavrov – precis som många andra i Putins krets – har blivit så påverkad av sina egna lögner att han har förlorat känslan för vad som går hem internationellt”.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://news.sky.com/story/sergei-lavrov-used-to-be-respected-that-high-esteem-is-now-all-but-gone-12865643
Ja, man tycker faktiskt nästan synd om Lavrov. Det måste kännas riktigt ovärdigt för han att åka runt och blåljuga som han gör. Han är ingen dum person, han vet precis vad han sysslar med. Det är förnedrande för han.
Citera
2023-04-25, 21:50
Medlem
Citat:
Jag bad dig definiera "lyckas".

Nu prövar jag gå i dialog med dig på ett annat sätt. Antag att Ryssland upprepar samma grad av balansräknings-expansion som USA har gjort de senaste 8-10 åren. Skulle du då anse att Ryssland har "lyckats"?

Anta att Ryssland gör hälften av denna balansräknings-expansion? Skulle du då anse att Ryssland har "lyckats"? Tror du det finns någon sannolikhet för att ukrainakriget kan fortsätta under dessa 10 år?

Lästips: Modern monetary theory. (Som jag är skeptisk till själv, men den tycks förklara och empiriskt bevisa att pengatryckande KAN fungera i lång tid utan att orsaka hyperinflation eller social oro).

Du pekar på exempel där det inte har lyckats. Analysera istället de fall där det har lyckats.

Du är en mupp som inte fattar någonting verkar det som. Du kan inte jämföra USA och Ryssland när det kommer till det du kallar balansräkningsexpansion. I USA utvecklas teknologi och tjänster som är efterfrågade på världsmarknaden. Man har dessutom någorlunda fungerande institutioner och ett regelverk som är accepterade av marknaden. Om Ryssland skulle försöka expandera sin ekonomi på samma sätt som USA så skulle det falla totalt jävla platt. Precis som ni ryssälskare ständigt påminner om så är Rysslands ekonomi och relativa förmögenhet baserad på naturtillgångar. De säljer billig fossil energi till andra länder. Det finns inget att expandera på så länge inte i-ländernas ekonomi fortsätter att växa. Man sitter i baksätet helt enkelt. Man är inte man i sitt eget hus. Man är inte ett framtidsland…kapitalisterna ser en återvändsgränd och endast möjlighet till snabba och smutsiga pengar. Ni tittar avundsjukt på USA och gnäller över skuldsättning osv. Ni hoppas, hoppas och hoppas att det ska rasa och gå åt helvete för väst. Sen står ni likt alla andra och dreglar över den senaste telefonen eller nya coola bilen…eller blir impade av Putin när han glider runt i italienska kläder. Ni är korkade och lurade…och framförallt okunniga när det kommer till ekonomi.
Citera
2023-04-25, 22:00
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Ja, man tycker faktiskt nästan synd om Lavrov. Det måste kännas riktigt ovärdigt för han att åka runt och blåljuga som han gör. Han är ingen dum person, han vet precis vad han sysslar med. Det är förnedrande för han.

Ja det är klart han är förnedrad, att veta att alla vet att man ljuger och dessutom behöva krypa för en cancersjuk psykopat som förintar Moderlandet för sitt sjuka egos skull.

Varför inte han eller någon annan intelligent Ryss med lite makt gör något åt saken är sannerligen en fråga.
Citera
2023-04-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde

Lavrov är ryss och säger väl det han blivit tillsagd att säga.

Han innehar ju ändå det storkuks-lugn som ryssland vill att vi ska anta att varje ryss innehar. Men har är ju bara en docka som åker runt och vill verka viktig för rysslands skull.

Man kan ju undra vem som tar över efter Lavrov, han är inte purung eller uppenbart välmående.
Det finns möjlighet att detta kriget överlever honom.
Citera
2023-04-25, 22:11
Medlem
Citat:
Jag bad dig definiera "lyckas".

Nu prövar jag gå i dialog med dig på ett annat sätt. Antag att Ryssland upprepar samma grad av balansräknings-expansion som USA har gjort de senaste 8-10 åren. Skulle du då anse att Ryssland har "lyckats"?

Anta att Ryssland gör hälften av denna balansräknings-expansion? Skulle du då anse att Ryssland har "lyckats"? Tror du det finns någon sannolikhet för att ukrainakriget kan fortsätta under dessa 10 år?

Lästips: Modern monetary theory. (Som jag är skeptisk till själv, men den tycks förklara och empiriskt bevisa att pengatryckande KAN fungera i lång tid utan att orsaka hyperinflation eller social oro).

Du pekar på exempel där det inte har lyckats. Analysera istället de fall där det har lyckats.

Skärp dig! Du pratade om att trycka mer rubelsedlar för att den ryska ekonomin ska överleva.
Det är ingenting annat än en motorväg till hyperinflation! Förstår du inte vad jag har skrivit?

Det är ingenting som jag själv har hittat på, det är så det fungerar.

Naturligtvis finns det ingen som har lyckats med den taktiken. Du är tamigfan dum på riktigt!
Läs på, och läs på rätt!
Citera
2023-04-25, 22:12
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ja det är klart han är förnedrad, att veta att alla vet att man ljuger och dessutom behöva krypa för en cancersjuk psykopat som förintar Moderlandet för sitt sjuka egos skull.

Varför inte han eller någon annan intelligent Ryss med lite makt gör något åt saken är sannerligen en fråga.

Påminner lite om nasseTyskland, en sektliknande regim som gått all-in och inte kan backa trots att alla innerst inne förstår att det inte kommer att gå enligt plan.

Det enda vi kan göra är att hålla i och hålla ut tills skiten imploderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in