Citat:
Ursprungligen postat av
BWisser
Främst WW2 jag tänker på, ja numera är det nog annorlunda kvot pga det du skriver. Militär sjukvård är oerhört mycket mer avancerad och omfattande än den var då och det ändrar såklart förhållandena mellan kategorierna.
Det sägs ju att sanningshalten tunnas ut ju fler som rör informationen och det märks på såna här siffror.
Oaktat så har Ukraina såklart ett incentiv att överdriva siffrorna för att visa donatorländerna att stödet hjälper.
Samma sak för ryssen men åt andra hållet, särskilt då det gäller deras egna förluster vilket är kraftigt i underkant.
Ukraina är också väldigt hemlighetsfulla när det gäller deras egna förluster men Zelensky slant lite med tungan i juni förra året när han sa att Ukraina i snitt förlorar 500 personer per dygn i döda och sårade.
Säger vi att det stämmer och att 1/4 eller 1/5 är dödade så stämmer amerikanarnas uppgifter ganska bra även där.
Som jag förstod det var förlustsiffrorna betydligt högre under offensiven i söder (inte så mycket i öst då det inte fanns så mycket motstånd) förra året, så de där förluster om 500 per dygn kan reflektera framryckningen av Ukraina. Under den tid Ukraina haft försvar och Ryssarna försöker ryck framåt så är det ryssarna som förlorar mer, vilket har varit större delen av hösten, vintern och våren.
All historisk statistik säger att anfall kostar betydligt mer i manskap, 3-4 ggr fler. Att Ryssland har förlorat minst 3x fler än Ukraina under deras framryckning är en utgångspunkt som stämmer väl. Antalet döda/skadade beror också på hur snabbt de skadade får vård. Vietmankriget där USA använda helikoptrar för transport av skadade minskade andelen dödsfall markant, vilket igen säger att snabbt omhändertagande av skadade är ett måste för att minska andelen döda. Nu tror jag inte Ryssarna prioriterar skadade utan de använder manskap som de gjort historiskt - så många som möjligt som går framåt. Det kräver 1-2 personer extra per skadad för att transportera tillbaka skadade under strid och så jobbar inte ryssarna.