2023-04-25, 18:28
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det hittades ju en energidrycksburk vid sidan av där man hittade Tove. Var det J eller M som druckit den?
Det måste varit Åsnan som var förspänd bakom travvagnen när Bamse körde på JJs fars
allmänningar som hittade Ciderburken.

Eftersom den var bränd och hade exploderat, tror du att någon hade druckit ur den?

Om du inte får någon rätsida på detta mysterium så föreslår jag att du läser FUPn...
Citera
2023-04-25, 18:34
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det går att beskåda tydligt bråket mellan jaget och överjaget hos JJ när hon är på väg från nöjesstället till sin lägenhet.
Jaget är egentligen ute efter att mörda, överjaget övermannar jaget under en kort period som JJ beskriver att hon kom ur tankarna om att misshandla Tove.
Detet är starkar än både jaget och överjaget. Hennes undermedvetna har bestämt sig för att mörda och den vill lura både jaget och överjaget och skapa en förutsättning för att mordet ska genomföras.
Detta är JJ inte medveten om. Hon är bara ute efter att ge Tove en läxa eller i vissa läge inte ens det.
Detet som har tagit över jaget skapar förutsättningar för sin vilja väldigt bra och blixten slår in in i badrummet. Där blir jaget tillfredställt fullständigt.
Ni åskådare som vill straffa JJ och hennes kompanjon till det värsta, helst se henne hängas på ett träd är inte ett dugg bättre än dom.
Ni vill bara tillfredsställa eran ego genom att straffa andra och njuta av det.
Svensk rättssystem bygger på uppfostran och lärande, inte på hämnd.
Skriver du prosa också?

Har någon av dessa "Åskådare" begått mord?

Men det kanske var FHL med den "Milda rösten" i förhörsrummet som berättade för dig om "Svensk rättssystem"...
Citera
2023-04-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Nu läser du för snabbt. Jag skrev inte att Johanna var ondast i världen, det finns som du skriver gott om exempel på människor som genomfört bra mycket värre gärningar än vad hon gjort. Jag svarade på att det ansågs att Johanna inte var ond, vilket jag anser att hon visst visat att hon är.

Hon är absolut ond och manipulativ!
Citera
2023-04-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inte nödvändigtvis. Tidslinjen visar att Tove måste ha dött betydligt tidigare, och det är inte alls osannolikt att Johanna redan 02:43 har flyttat Tove och lindat in henne i ett lakan.

Ja, minst 20 minuter tidigare.
Citera
2023-04-25, 18:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Förmodligen har M blandat ihop både tider och skeenden, därav rörigheten.

Jag tror att M skulle kunna berätta mycket mer. Antingen var hon med i badrummet och skulle kunna berätta hur T fick alla sina skador eller har hon troligtvis sett en del.

Om hon deltog, vet J vad hon skulle kunna berätta och om hon inte deltog är det inte helt säkert hon berättade allt vad hon såg och hörde för J, vilket kan ha gett J osäkerhetskänslor.

Det skulle kunna varit en rädsla hos J att M skulle berätta mer om hon la större skuld på M. (Bara en tanke! Jag har svårt att föreställa mig hur J resonerade.)

Många intressanta tankar du har.

Jag försöker tänka ut hur det skulle se ut om Maja verkligen var skyldig och varför hon då skulle säga att hon var på toan när hon då vet att det är ju där Tove är. Det finns inte riktigt någon rimlighet i det heller?

Jag tänker att antingen håller sig Maja kvar till den ursprungliga versionen, eftersom det är så Johanna sagt till henne, eller så blandar hon ihop bilden av vad som hände när och var.

Om Maja skulle ha varit med om mordet, skulle hon verkligen vilja sitta i badrummet med en död Tove? Om hon skulle dessutom ljuga, varför inte säga att man gick tillbaka till sovrummet?

Nu änrar sig versionen efter hand till att Maja går in till sängen mellan, men hon sätter sig ändå i badrummet igen. Och visst, det kan vara så att ändringen av att vara i sängen mellan (det är då mordet ska ha skett menar hon) toa besöken. Men Maja håller kvar den versionen att hon är i badrummet när Johanna sms:ar från McD, med en kropp då (om hon är skydlig) som hon ju vet ska ligga där.

Nä, jag får inte ihop det. Varför ljuger hon inte på nytt då? Eller bara skyller på att hon inte minns/blandar ihop det?

Och tänk bara själv hur ser det ut i ditt eget minne om du skulle börja berätta var du var när någon ringde, eller var mobilen låg när du kom hem, även om det var bara en dag efter?

Deras ursprungliga historia, det är ju den som Johanna smitt ihop, det utifrån att hon berättat för grannen att en vän ramlat på toan, spytt.

Man får väl försöka få tid till att gå igenom hur Majas berättelse ändras under tiden som bevisen droppar in, men det verkar ju ändå så att just den här versionen att hon är kvar på toan när Johanna åker till Donken, den hänger kvar.

Det känns helt ologiskt att hon gör det, då hon ju konfronteras upprepade gånger om var Tove skulle kunna vara. Det borde ju få henne att säga (om hon var skyldig till mordet och ljuger) att hon kanske blndar ihop det???

Förhör Maja 16/10:
A 153/1065

Johanna 16/10:
A 153/920

Maja 3/11
A 153/1097

Maja 15/11
A153/1127

Vid erkännandet av gravfridsbrottet säger

Maja 2/12:
A 153/1167, 1184

och det är också då Maja säger att hon efter dumpningen när de åker hem till Johanna:

Maja 6/12:
A 153/1195

Maja 25/1:
A 153/1271
Citera
2023-04-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det går att beskåda tydligt bråket mellan jaget och överjaget hos JJ när hon är på väg från nöjesstället till sin lägenhet.
Jaget är egentligen ute efter att mörda, överjaget övermannar jaget under en kort period som JJ beskriver att hon kom ur tankarna om att misshandla Tove.
Detet är starkar än både jaget och överjaget. Hennes undermedvetna har bestämt sig för att mörda och den vill lura både jaget och överjaget och skapa en förutsättning för att mordet ska genomföras.
Detta är JJ inte medveten om. Hon är bara ute efter att ge Tove en läxa eller i vissa läge inte ens det.
Detet som har tagit över jaget skapar förutsättningar för sin vilja väldigt bra och blixten slår in in i badrummet. Där blir jaget tillfredställt fullständigt.
Ni åskådare som vill straffa JJ och hennes kompanjon till det värsta, helst se henne hängas på ett träd är inte ett dugg bättre än dom.
Ni vill bara tillfredsställa eran ego genom att straffa andra och njuta av det.
Svensk rättssystem bygger på uppfostran och lärande, inte på hämnd.

Så vanliga människor är lika hemska som en mördare?! Skulle inte tro det. De flesta går inte över gränserna på detta avskyvärda sätt. Sedan är det helt klart att de ska ha sina straff, det är därför vi lever i ett rättssamhälle för att skydda övriga befolkningen från dessa personer utan gränser. Lära sig?! Lära sig vad, vad som är rätt och fel? Det vet en 7 -åring!!!!
Citera
2023-04-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Korrekt, det är ett indicium som indikerar att hon kan ha varit på en plats där det finns barr. Om vi skall vara riktigt petiga.

Korrekt, så var det.

För allt jag vet så kan det vara granbarr från flera olika tillfällen då Maja varit på platser där det funnits granar, eller grannbarr. Hon besökte ofta ett naturreservat, så sent som dagen efter mordet, t.ex. Visste inte du det?
Jag noterar att hon säger att hon befunnit sig på en plats denna natt där det fanns granar, och att hon gått igenom dessa. Då är det sannolikt att hon bär på granbarr från denna plats. Du förstod kanske inte innebörden av meningen jag skrev i inlägget du svarade på?

Du påstod att Maja inte skulle ha haft några granbarr på sig om hon inte hade burit på Toves kropp. Det antyder att du tror att Toves kropp är den enda "plats" i hela världen där Maja skulle kunna ha dragit på sig granbarr. Det förstår du också att ditt påstående där är helt felaktigt. Ett mycket fult sätt att med en ren insinuerad lögn försöka binda Maja till ett brott hon kanske inte begått.

Vad man däremot inte skall roa sig med, är att komma med sådana lögnaktiga påståenden som du gör, som att Maja bara kan ha fått granbarr på sig om hon burit på Toves kropp.

Är du bara här för att slänga ur dig trams och tjafsa? Eller kan det vara så att du faktiskt saknar slutledningsförmåga?

Johanna har sagt att hon och Maja släpat in Tove i en tät granskog. Maja har sagt att hon och Johanna släpat in T i en tät granskog. T hittas i en tät granskog. Majas jacka är full med barr. Tycker du då det är rimligt att anta att barren kommer från granskogen där Majas jacka precis har befunnit sig? Kan man t.o.m säga att det är just därifrån barren kommer?

Eller tänker du att det är värt att driva tesen att dom kom ifrån mosterns julgran 10 månader innan? Eller att dom kom från Illharjen där dom inte ens lämnade bilen? Eller nåt annat ställe som inte ens Maja sagt att hon befunnit sig på?
Citera
2023-04-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för att du tog det på rätt sätt!

Glöm aldrig att J mest troligt har psykopatiska drag, om inte mer därtill då hon även har uppvisat antisociala drag.

Hon berättar sanningen här för att M kommer att göra detsamma, det i sig ökar hennes trovärdighet.
Hon har allt att vinna på att vara sanningsenlig i de allra flesta delar och behöver då heller inte hålla så många lögner i minnet; man får inte vara dum om man vill vara smart och listig som ett rovdjur.

Om hon anses trovärdig så ökar det hennes möjligheter att bli trodd i den avgörande delen, det är själva förutsättningen för att TR ska köpa den omvända tidslinjen.
Kom ihåg M:s beskrivning av J som lättad, nästan stolt, euforiskt hoppande, nynnande till musik, efteråt förklarande att det har varit hennes mål att göra sig av med någon av systrarna.

J sökte svar på sina frågor i diskussionsforumet Quora, en av de relaterade frågorna är: - Hur hanterar man begäret att skada någon.

Vad har hon att vinna på den omvända tidslinjen?
Citera
2023-04-25, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag försöker tänka ut hur det skulle se ut om Maja verkligen var skyldig och varför hon då skulle säga att hon var på toan när hon då vet att det är ju där Tove är. Det finns inte riktigt någon rimlighet i det heller?

Jag tänker att antingen håller sig Maja kvar till den ursprungliga versionen, eftersom det är så Johanna sagt till henne, eller så blandar hon ihop bilden av vad som hände när och var.

Om Maja skulle ha varit med om mordet, skulle hon verkligen vilja sitta i badrummet med en död Tove? Om hon skulle dessutom ljuga, varför inte säga att man gick tillbaka till sovrummet?

Nu änrar sig versionen efter hand till att Maja går in till sängen mellan, men hon sätter sig ändå i badrummet igen. Och visst, det kan vara så att ändringen av att vara i sängen mellan (det är då mordet ska ha skett menar hon) toa besöken. Men Maja håller kvar den versionen att hon är i badrummet när Johanna sms:ar från McD, med en kropp då (om hon är skydlig) som hon ju vet ska ligga där.

Nä, jag får inte ihop det. Varför ljuger hon inte på nytt då? Eller bara skyller på att hon inte minns/blandar ihop det?

Och tänk bara själv hur ser det ut i ditt eget minne om du skulle börja berätta var du var när någon ringde, eller var mobilen låg när du kom hem, även om det var bara en dag efter?

Deras ursprungliga historia, det är ju den som Johanna smitt ihop, det utifrån att hon berättat för grannen att en vän ramlat på toan, spytt.

Man får väl försöka få tid till att gå igenom hur Majas berättelse ändras under tiden som bevisen droppar in, men det verkar ju ändå så att just den här versionen att hon är kvar på toan när Johanna åker till Donken, den hänger kvar.

Det känns helt ologiskt att hon gör det, då hon ju konfronteras upprepade gånger om var Tove skulle kunna vara. Det borde ju få henne att säga (om hon var skyldig till mordet och ljuger) att hon kanske blndar ihop det???

Förhör Maja 16/10:
A 153/1065

Johanna 16/10:
A 153/920

Maja 3/11
A 153/1097

Maja 15/11
A153/1127

Maja 2/12:
A 153/1167, 1184

och det är också då Maja säger att hon efter dumpningen när de åker hem till Johanna:

Maja 6/12:
A 153/1195

Maja 25/1:
A 153/1271
Lägg till versionen från rättegången, 29:46 in:
https://youtu.be/cVLGQ668L_o

”Jag har för mig att jag är kvar på toan”

Hon påstår i förhör efter förhör att hon sitter där i en halvtimme men i rättegången har hon för sig att hon är kvar där. Hur kan man inte vara säker om man suttit där en halvtimme?
Citera
2023-04-25, 18:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och du tror inte att hennes nya advokat, som hon fick innan hon berättade, förklarade för henne vad hennes berättelse skulle innebära?

Jo, jag tror att Johanna trodde att hennes erkännande skulle hjälpa henne på det vis att hon skulle både ha möjlighet att slippa omhäktningen (det var ju bara en olycka) och att Majas del skulle förstås utifrån att det var självförvar också; Jahanna säger ju också till Tove: Vad fan håller på med själv?"

Jag tror inte att en advokat kommer att råda sin klient att ljuga, eller att undandhålla, utan om det är Johannas nya version att maja är med, så är det det advokaten har att förhålla sig till.

Kanske Johanna hoppades på att rätten skulle se Majas del som hjälp till Johanna, men samtidigt delaktig i ett"vållande till annans död". Joahna kanske trodde att det skulle vara förmildrande omständighet att Tove tagit stryptag på henne.

När man läser Johannas förhör slås man av hur förslagen hon är. Hon drar sig inte för de mest lögnaktiga historierna.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Bara ett av många exempel nedan. Ingen av de två som JJ refererar till vet något alls. J*ulia är ju dessutom en tjej som JJ är osams med och som hon hade planer att mordbränna, om det inte hade börjat regna.

Fabricerade vittnen till ett bråk.

919 ff:

"Johanna går till en kompis som heter Julia och är upprörd och berättar vad som hänt. J*ulia
lugnar ner Johanna och de står och småpratar."
//
"Vännen som såg händelsen heter B*enny A*ndersson, hon har inget nummer till honom. Han
bor i Vetlanda ovanför Thomaslundsskolan.
Vännen som lugnade Johanna heter J*ulia A*irosto, osäker på stavningen. Inget telefonnummer
men hon bår utanför Korsberga hos sina föräldrar.
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-25 kl. 19:11.
Citera
2023-04-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Förhör Maja 16/10:
A 153/1065

Johanna 16/10:
A 153/920

Maja 3/11
A 153/1097

Maja 15/11
A153/1127

Maja 2/12:
A 153/1167, 1184

Maja 6/12:
A 153/1195

Maja 25/1:
A 153/1271

Det känns som en vettig fråga.. varför placera sig i ett rum där det möjligtvis kan upptäckas DNA, så som toaletten.

J har kanske kunnat lägga upp mycket efter Majas berättelse.
Citera
2023-04-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är du bara här för att slänga ur dig trams och tjafsa? Eller kan det vara så att du faktiskt saknar slutledningsförmåga?

Johanna har sagt att hon och Maja släpat in Tove i en tät granskog. Maja har sagt att hon och Johanna släpat in T i en tät granskog. T hittas i en tät granskog. Majas jacka är full med barr. Tycker du då det är rimligt att anta att barren kommer från granskogen där Majas jacka precis har befunnit sig? Kan man t.o.m säga att det är just därifrån barren kommer?

Eller tänker du att det är värt att driva tesen att dom kom ifrån mosterns julgran 10 månader innan? Eller att dom kom från Illharjen där dom inte ens lämnade bilen? Eller nåt annat ställe som inte ens Maja sagt att hon befunnit sig på?

Fråga föregående talare varför det även låg granbarr i JJ.säng under mordnatten ?! Hur ska han förklara det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in