2023-04-25, 16:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för klargörandet!

Jag tog fasta på att telefonen tändes 18 gånger om jag minns rätt. Utgick då från att M var närvarande under lång tid och även var inne i skogen som granbarren vittnar om.

Men här finns ytterligare ett exempel på hur J försvarar M s delaktighet genom att säga att hon inte ville se och J själv fick göra grovjobbet. Är inte det ett märkligt sätt att hämnas på?
Tack för att du tog det på rätt sätt!

Glöm aldrig att J mest troligt har psykopatiska drag, om inte mer därtill då hon även har uppvisat antisociala drag.

Hon berättar sanningen här för att M kommer att göra detsamma, det i sig ökar hennes trovärdighet.
Hon har allt att vinna på att vara sanningsenlig i de allra flesta delar och behöver då heller inte hålla så många lögner i minnet; man får inte vara dum om man vill vara smart och listig som ett rovdjur.

Om hon anses trovärdig så ökar det hennes möjligheter att bli trodd i den avgörande delen, det är själva förutsättningen för att TR ska köpa den omvända tidslinjen.
Kom ihåg M:s beskrivning av J som lättad, nästan stolt, euforiskt hoppande, nynnande till musik, efteråt förklarande att det har varit hennes mål att göra sig av med någon av systrarna.

J sökte svar på sina frågor i diskussionsforumet Quora, en av de relaterade frågorna är: - Hur hanterar man begäret att skada någon.
Citera
2023-04-25, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Systern till Tove My verkar dock inte vara helt uppriktig i sitt vittnes mål blir hon i slutet konfronterat då hon början säger att Johanna påstått att Tove varit otrogen och har videoklipp, My säger dock att det inte finns något videoklipp och har aldrig gjort det.

I slutet visar advokaten upp en konversation där Johanna skickar detta videoklipp till My, advokaten säger visst bilder, My svarar genast det finns inga bilder, advokaten rättar sig och säger jag menar videoklipp sen visar hon konversationen varpå My bara svarar jag har aldrig sett det där, jag blockade henne precis innan hon skicka det där.

Kan man ens skicka nåt till någon som blockat en?

Onödigt att sitta och ljuga/överdriva och slira på sanningen när det inte behövs. Det är uppenbarligen nåt fel på Johanna. Men varför inte bara vara helt uppriktig?
Tove var väl inte Guds bästa barn och hennes syrra vill inte riktigt tillstå det. Det kan man iofs förstå men det bör man ha i minnet när man tolkar situationen runt Johanna och Tove. Det finns människor som skyddar Tove.
Citera
2023-04-25, 16:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon1234
Även kompisar till JJ o MH sitter här inne o kommenterar, det man kanske inte tror är att anhöriga vet o förstår.
Därav tkr jag man ska tänka lite på vad man skriver.

Självklart.
Men jag har inte sett någon som har försvarat gärningarna som Maja och Johanna har begått. Därav min fråga vilka och vad som avsågs i den frågan.

För att tala ur skägget så är det väl bara återigen så att vissa mindre bemedlade i tråden inte förstår skillnaden på att försvara en person och att försvara en gärning. Johan Eriksson gav en bra förklaring kring det när han tog sig an försvaret av Rachmat Akilov.

Intressant nog råkar det också vara så att Clea Sangborn är delägare i Johans advokatfirma. Lite förvånande faktiskt att hon inte håller en högre nivå med tanke på det. Det är i alla fall vad jag hade förväntat mig.
Citera
2023-04-25, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Någon är visst sugen på att lägga över mera ansvar på M än vad J är; läs nedan:

S. 1033, J: "Hon ville inte se liksom när jag var tvungen att tända eld på det liksom så Maja satte sig i bilen och då tog jag handsprit som jag hade i bilen och kartong, en bit kartong i baksätet från något gammalt paket och sen gick jag tillbaka till Toves kropp och sen så lade jag bara kartongen och hällde på handspriten och tände, tände på det och då flammar det upp liksom. Ja. Sen så gick jag tillbaka till bilen."

Innan eldningen:

"...så lyste Maja med ficklampan på min mobil och då blir det liksom att jag orkade inte bära henne så jag fick släpa henne då och hålla hennes, om hennes fotled ungefär. Och sen så försökte jag släppa in henne en bit i skogen och det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa och till slut så fick jag in henne ett par meter då, ja, Maja lyste, jag vet inte om hon var framför eller bakom, jag kommer inte ihåg. Hon lyste med ficklampan så jag såg något. Ja, och sen så, så lade vi eller jag lade Tove bara i skogen liksom."

Psykopat-J berättar - inte helt utan stolthet - att hon kände sig tvungen att kämpa.

Nu berättar ju faktiskt Maja själv i förhöret den 21/12 att hon hjälper till att bära in Tove i skogen:

Citat:
F: Nej vad är nästa grej så att säga som händer sen då?
M: Eh, nej men det är att vi kommer fram till platsen där, ja vi lämnar Tove, ja Johanna
stänger av bilen och går ut ur bilen. Jag sitter fortfarande kvar. Johanna drar ut, nej hon sätter
först på plastpåsar, plastpåsar på Tove och sen så släpar hon ut Tove på samma sätt som hon
har släpat henne innan. Eh, ja, eh, eh, ja hon släpar ut henne, eh, till ja men i början av
skogspartiet och sen säger hon att jag måste komma ut och hjälpa till, lyfta in Tove då. Eh, ja
så jag hjälper till och lyfter in Tove en bit in i skogen och sen så, ja ber Johanna mig att hålla
Johannas mobil så att, ja, så att hon ser där inne
. Jag lyser med ficklampan. Hennes ficklampa
på mobilen. Eh, och ja, jag står och lyser, ja i några minuter och sen säger jag liksom att jag
vill gå tillbaka till bilen och då så kommer Johanna och tar hennes mobil och jag går och
sätter mig i bilen igen

Så det är väl där barren kommer ifrån.
Citera
2023-04-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tove var väl inte Guds bästa barn och hennes syrra vill inte riktigt tillstå det. Det kan man iofs förstå men det bör man ha i minnet när man tolkar situationen runt Johanna och Tove. Det finns människor som skyddar Tove.
Självklart skyddar man väl Tove i detta läge!!
Oavsett vem så är väl ingen människa felfri, men Tove har väl inte mördat nån el!!
Citera
2023-04-25, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har vi någon som kan göra rekonstruktion hemma?

Vilka möjligheter har en person som är 15-20 cm kortare att i ryggläge koppla ett strupgrepp på den längre personen som sitter ovanpå bålen/ bröstkorgen på den samma. Når armarna upp??

Om inte så finns det inga händer för Maja att avlägsna från J:s strupe.
Nej, men det är väl väldigt troligt att just strypgreppet från Tove är ett påhitt för att göra det mer till självförsvar eller ett bråk med tre lika goda kålsupare som spårar ur. Maja höll i händerna av andra skäl.
Citera
2023-04-25, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egon1234
Självklart skyddar man väl Tove i detta läge!!
Oavsett vem så är väl ingen människa felfri, men Tove har väl inte mördat nån el!!
I en mordutredning tycker jag att man ska vara ärlig, inte skydda folk.
Citera
2023-04-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Är det bara om man bär på en död kropp som man får granbarr i kläderna om man går igenom tätbeväxt granskog, menar du?

Det är märkligt faktiskt, för det räcker att jag slänger ut julgranen, så är jag full i barr.

Lägg därtill att Maja och Johanna spenderade en stor del av sin fritid i skog och natur, inte minst naturreservatet Illharjen. Att det finns granbarr och diverse andra spår av naturen är mer väntat än oväntat.

Nu tvivlar inte jag på att granbarren i sängen, bilen och jackan kom ifrån det aktuella tillfället. Men återigen så är vi där att så länge det inte är bevisat så kan de precis lika gärna komma från vilket som helst av Majas och eller Johannas frekventa besök i naturen. Och det säger absolut ingenting om att Maja måste ha burit på någon kropp. Det indikerar bara att hon varit i närheten av granar.

Återigen så är det bara tragiskt att se din förblindade argumentation.

Återigen sitter nån och försöker dra loss trådarna ur det mycket starka rep rätten dömt med hänvisning till.
Citera
2023-04-25, 16:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, och dessutom är det tydligt att det är Johanna själv som förflyttar Tove in i skogen. Maja är endast behjälplig med belysning. Maja har alltså i den här delen inte gjort sig skyldig till något gravfridsbrott, bara till medhjälp.

Vissa i tråden menar ju också att Johanna är den trovärdiga av de två. Så detta måste ju vara versionen vi skall tro på, även i ögonen på de som annars vill fälla Maja även för mord
M har gjort sig skyldig till gravfridsbrott. Frågan är om det kan betraktas som grovt.

Hon har dock försvårat utredningen genom att låta bli att berätta var T låg; att tillämpa den nya lagen kan säkert vara knepigt i vissa fall och inte helt självklar.
Citera
2023-04-25, 16:50
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Man talar ju under ed när man vittnar i en rättegång, vet inte systern om det? Jag säger som sagt inte att hon ljuger, det mesta hon säger är nog sant men vissa saker känns det som hon slirar på sanningen så att Tove inte ska på nåt sätt framstå som nåt annat en guds bästa barn. Hon blir ju som sagt konrfornterat med att det visst finns ett klipp som han tidigare sagt att det inte gör.
Citera
2023-04-25, 16:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är ett indicium som visar att hon befunnit sig på en plats där det finns barr.

Korrekt, det är ett indicium som indikerar att hon kan ha varit på en plats där det finns barr. Om vi skall vara riktigt petiga.

Citat:
Och just barr fanns det i den täta granskogen där hon själv berättat att hon varit när dom dumpade kroppen.

Korrekt, så var det.

Citat:
Så vad tycker du är mest troligt, att barren kom från detta tillfälle? Eller tror du att barren kom från julgranen 10 månader innan mordet?

För allt jag vet så kan det vara granbarr från flera olika tillfällen då Maja varit på platser där det funnits granar, eller grannbarr. Hon besökte ofta ett naturreservat, så sent som dagen efter mordet, t.ex. Visste inte du det?
Jag noterar att hon säger att hon befunnit sig på en plats denna natt där det fanns granar, och att hon gått igenom dessa. Då är det sannolikt att hon bär på granbarr från denna plats. Du förstod kanske inte innebörden av meningen jag skrev i inlägget du svarade på?

Citat:
Nu tvivlar inte jag på att granbarren i sängen, bilen och jackan kom ifrån det aktuella tillfället.

Du påstod att Maja inte skulle ha haft några granbarr på sig om hon inte hade burit på Toves kropp. Det antyder att du tror att Toves kropp är den enda "plats" i hela världen där Maja skulle kunna ha dragit på sig granbarr. Det förstår du också att ditt påstående där är helt felaktigt. Ett mycket fult sätt att med en ren insinuerad lögn försöka binda Maja till ett brott hon kanske inte begått.

Citat:
Man kan roa sig med att hitta mer eller mindre rimliga förklaringar till hela Majas indiciekedja. Men hittills lyser dom med sin frånvaro.

Vad man däremot inte skall roa sig med, är att komma med sådana lögnaktiga påståenden som du gör, som att Maja bara kan ha fått granbarr på sig om hon burit på Toves kropp.
Citera
2023-04-25, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Man talar ju under ed när man vittnar i en rättegång, vet inte systern om det? Jag säger som sagt inte att hon ljuger, det mesta hon säger är nog sant men vissa saker känns det som hon slirar på sanningen så att Tove inte ska på nåt sätt framstå som nåt annat en guds bästa barn. Hon blir ju som sagt konrfornterat med att det visst finns ett klipp som han tidigare sagt att det inte gör.
Jag kan ändå förstå det, det är hennes syrra. Men vi som är utomstående behöver komma ihåg att all skit som finns om Johanna och Maja grävs upp och hängs ut, och ev skit som finns om andra i fallet skyddas och begravs. Det ger inte en rättvisande bild till oss som inte kände/känner dem.

Om t ex Toves sätt att agera när hon är full är att gå fram till folk och säga otrevliga saker, som hon gjorde på Nöjet till Johanna, så hamnar förstås glorian på sned. Det är ganska många som har vittnat om att det var ett vanligt sätt hos henne, och det ska enligt Johanna själv vara orsaken till att de blev osams. Johanna ville inte längre ha med Tove på fester för att det blev otrevligt när hon var full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in