2023-04-25, 12:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Hur hanterade AIK alla svängar kring Dulle back in the days?

Det var ju ett tiotal liknande situationer med honom genom åren och lagkamrater som vittnade om att han luktade sprit på träningarna. Det kan ju givetvis inte missats av både tränare och sportslig ledning, men minns inte huruvida han stängdes av någon gång internt av klubben.
Jag tror mig ha läst att Fulle-Dulle bara var borta nån enstaka match under rehab, han åkte väl ut först efter sexköpet. Kan tycka att fyllekörning är bra mycket mer förkastligt.
Citera
2023-04-25, 12:08
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
När arenan byggdes så var Kalmar faktiskt skräckexemplet som användes som måttstock. Man ville helt enkelt inte ha en för stor arena som bara har runt 50% beläggning. Det är ju därför Kalmars hemmamatcher känns dödast i allsvenskan.

Däremot kommer Bravida nu byggas ut i takt med att våran publik ökar. Helt rätt tänkt.

Ja det är väl spikat att det skall byggas ut nu? Den kommer dock aldrig bli fullsatt av era egna fans

Samtidigt tror jag inte att ni kan bygga till tillräckligt för att den skall bli godkänd för Europaspel, det krävs ju smått bisarrt stora områden för bussar och stora loger för press, stort pressområde osv.

Ser inte hur det skall finnas plats för allt detta om ni inte köper upp marken där McDonalds & Macken ligger typ. Och inte ens det skulle räcka tror jag
Citera
2023-04-25, 12:13
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Och du tycker detta agerade är okej?

Han sparkades ju inte ut dock. Fick bara inte spela mer den resterande delen av kontraktstiden som ändå bara var några månader. Var avstängd från träning ett tag med.

Sägs att han även opererade foten under denna period så egentligen verkar det egentligen inte varit ett särskilt kännbart straff för honom personligen men det hade symbolvärde.
Citera
2023-04-25, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Han sparkades ju inte ut dock. Fick bara inte spela mer den resterande delen av kontraktstiden som ändå bara var några månader. Var avstängd från träning ett tag med.

Sägs att han även opererade foten under denna period så egentligen verkar det egentligen inte varit ett särskilt kännbart straff för honom personligen men det hade symbolvärde.

Egentligen borde man hålla sig från sådana här diskussioner, men jag tyckte det var märkligt att slänga ur sig ord som "påstått brott" och att brottet inte "kunde strykas" för att sedan veva igång som att man tog någon högre moralisk ståndpunkt i det fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag tror mig ha läst att Fulle-Dulle bara var borta nån enstaka match under rehab, han åkte väl ut först efter sexköpet. Kan tycka att fyllekörning är bra mycket mer förkastligt.

Nej, han blev aldrig avstängd. Han fick träna och spela matcher precis som vanligt. Elfsborg agerade på exakt samma sätt när Mobaeck åkte på rattfylla och fick fängelse.
Senast redigerad av AIP 2023-04-25 kl. 12:30.
Citera
2023-04-25, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja det är väl spikat att det skall byggas ut nu? Den kommer dock aldrig bli fullsatt av era egna fans

Samtidigt tror jag inte att ni kan bygga till tillräckligt för att den skall bli godkänd för Europaspel, det krävs ju smått bisarrt stora områden för bussar och stora loger för press, stort pressområde osv.

Ser inte hur det skall finnas plats för allt detta om ni inte köper upp marken där McDonalds & Macken ligger typ. Och inte ens det skulle räcka tror jag
Tuffa ord från en skör supporter.
Citera
2023-04-25, 12:35
Avslutad
Grymt avsnitt ute om Simon Gustafson i Tuttosvenskan. Han är verkligen helt unik i fotbollsvärlden.
Citera
2023-04-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Och du tycker detta agerade är okej?

Tycker det borde vara en självklarhet att alla klubbar borde ha inskrivet i kontrakten att gör man något brottsligt under kontraktstiden så upphör kontraktet, och då givetvis att det brottsliga har fängelse på straffskalan. Man kan liksom inte ryka för t ex fortkörning 10 km/h över det tillåtna.

Tycker även att livstidsstraff inte skall tillämpas. Spelare som begått brott bakåt i tiden, ej under kontraktstiden med nuvarande klubb, brottet är utrett och straffet är färdigt, skall inte straffas igen retroaktivt. Dvs att det var fel att stänga av Sigthorsson, med reservation för om han ljög vid kontraktsskrivandet på t ex frågor om tidigare brottsliga handlingar. Dock var det fallet väldigt rörigt och eftersom "GM" och "BO" hade gjort upp utanför rättssalen så fick man väl aldrig någon klarhet vad som var sant och inte. Summerat hamnade IFK i ett läge där man blev tvungna att offra honom, även om det i sak kanske var fel. Ungefär så, tycker jag. Men jag vacklar lite här. Svårbedömt.

Eftersom fallet Pena är såpass solklart, så borde det vara en självklarhet att han stängs av tills en dom har fallit, eller i alla fall ett par matcher pga signalvärdet. Att som MFF utan vidare acceptera, och i det närmaste försvara, en rattfylla är riktigt riktigt lågt. MFF verkar inte förstå hur mycket dom skadar sig själva genom sitt agerande, och det är kanske det mest märkliga i detta.
Citera
2023-04-25, 12:48
Medlem
mishimas avatar
Är avstängning den enda acceptabla strafformen?

Vi vet ju inte hur klubben har straffat honom, men de säger sig ha gjort det. Förutsätter att de har tagit ifrån honom sponsorbilen, rätt självklart, men tänk om de även straffat honom monetära. Hypotetiskt, men de disciplinära åtgärderna kan ju ha varit rätt tuffa även utan avstängning.
Citera
2023-04-25, 12:51
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Tuffa ord från en skör supporter.

Nu är du jävligt skör tycker jag
Citera
2023-04-25, 13:00
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Grymt avsnitt ute om Simon Gustafson i Tuttosvenskan. Han är verkligen helt unik i fotbollsvärlden.

Nä, finns ju massa gingers inom proffsfotbollen? Sen är han ju bokstavligen inte unik, han är ju tvilling.
Citera
2023-04-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Är avstängning den enda acceptabla strafformen?

Vi vet ju inte hur klubben har straffat honom, men de säger sig ha gjort det. Förutsätter att de har tagit ifrån honom sponsorbilen, rätt självklart, men tänk om de även straffat honom monetära. Hypotetiskt, men de disciplinära åtgärderna kan ju ha varit rätt tuffa även utan avstängning.

Intressant infallsvinkel, och såklart kan det finnas alternativa strafformer.

Det jag kanske reagerar mest på är att såväl MFF som Pena uttalar sig i stil med att "allt är som vanligt och ingenting har hänt som har påverkat oss". MFF hade framstått som betydligt mer seriösa om de hade varit tydligare i sin kritik av Pena samt berättar mer om vilken bestraffning han har fått. Det liksom framstår som att de säger "rattfylla är väl ingen stor sak", även om de inte använder de orden.

MFF går direkt i försvarsställning mot media m fl som ställer frågor, och det är sällan en bra taktik när man har gjort fel. Eftersom man då framstår som att man försvarar handlingen istället för att fördöma den.
Citera
2023-04-25, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker det borde vara en självklarhet att alla klubbar borde ha inskrivet i kontrakten att gör man något brottsligt under kontraktstiden så upphör kontraktet, och då givetvis att det brottsliga har fängelse på straffskalan. Man kan liksom inte ryka för t ex fortkörning 10 km/h över det tillåtna.

Tycker även att livstidsstraff inte skall tillämpas. Spelare som begått brott bakåt i tiden, ej under kontraktstiden med nuvarande klubb, brottet är utrett och straffet är färdigt, skall inte straffas igen retroaktivt. Dvs att det var fel att stänga av Sigthorsson, med reservation för om han ljög vid kontraktsskrivandet på t ex frågor om tidigare brottsliga handlingar. Dock var det fallet väldigt rörigt och eftersom "GM" och "BO" hade gjort upp utanför rättssalen så fick man väl aldrig någon klarhet vad som var sant och inte. Summerat hamnade IFK i ett läge där man blev tvungna att offra honom, även om det i sak kanske var fel. Ungefär så, tycker jag. Men jag vacklar lite här. Svårbedömt.

Eftersom fallet Pena är såpass solklart, så borde det vara en självklarhet att han stängs av tills en dom har fallit, eller i alla fall ett par match pga signalvärdet. Att som MFF utan vidare acceptera, och i det närmaste försvara, en rattfylla är riktigt riktigt lågt. MFF verkar inte förstå hur mycket dom skadar sig själva genom sitt agerande, och det är kanske det mest märkliga i detta.

Då är jag med. Tack för ett välutvecklat resonemang.

Ja, vi får se vart det landar och ifall det skadar varumärket, någon sorts avvägning verkar man i styrelsen ändå gjort när man kommit fram till detta. Utan att lägga i för mycket mina egna åsikter i det då jag ändå kommer bedömas vara jäkligt subjektiv i detta fall så tycker jag precis som du att han borde ha fått "vila" några matcher men samtidigt tycker jag att föreningen ska hjälpa Peña få rätsida på detta, som en seriös arbetsgivare bör agera. Samtidigt svårt att göra den bedömningen då man inte vet ifall Peña har ett alkoholproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in