2023-04-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Med travhäst?

Är det någon häst man kör med sulky så är det med just travhästar!

Dock så brukar man använda en rockard eller annan träningsvagn om man kör annorstädes än på travbanan (lopp).
Citera
2023-04-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det så att jag jämför två personer, Johanna och Stefan, inte fallen på något som helst sätt.

Det här är två personer som beter sig i mångt och mycket lika.

De ljuger, inte bara om sin påstådda oskyldighet om mordet, utan även till vardags.

Johanna är omvittnat manupultiv, försöker slå kilar mellan människor genom att sprida falska rykten. Det slutar med att personer i omgivingen blir osams, gäng splittras.

Nu ljuger de båda om bevisen. De tar intitiativ till att försöka sudda, sudda, sudda. Allt.

Stefan genom sitt brev till TR ohc tal i HR, Johanna genom sin advokat och en rad punkter som har satts upp som bevis mot henne.

Båda har de mest löjliga förklaringar till bevisen, föklaringar som ingen tror på.

Min tro är attt de är narcissiter båda. Minst. Psykopatiska drag, då de inte verkar bry sig om andras lidande, visar tecken på skam eller ånger.

Och nej, jag kan inte ta ut egna erfarenhetr ur verkligheten för att visa på likheterna hur narcissitstre funkar i en rätt. Jag känner ingen och jag har aldrig varit på en rättegång (i nutid, bara i skolan på ett studeibesök).

Naturligtvis blir mina jmf av narcissistiskt/psykopatiskt beteende tagna utifrån de få fall jag följt.

Min tro är att deras sätt att agera, liksom några andra fall jag följt, beror på att de har alltför stor tiltro till sin egen förträfflighet, smarthet och allmänna förmåga. Övertron gör att de helt utan skam ljuger för att försöka få kontroll.

Och behovet av kontroll över människor och sin egen situation är en enorm.

Johanna är omvittnat manupulativ, sprider falsk rykten, straffar för minsta sak, är beredd att gå till ytterligheter, och släpper inget.

Det är bara att läsa förhör med kompisar, så ser man mönstret. Det är bara de som inte sätter sig emot som klarar sig, men även de riskerar för minsta lilla uteslutas, svartmålas offentligt och slutligen riskerar att straffas.

Några av Johannas "vänner/killar har klarat sig från döden med en hårsmån. H*ampus, M*y, Toves pappa. P*ontus, J*ulia. Lite fler om man ska tänka på alla de faktiskt bodde i flerafamiljshusen. Hur tror du att det känns för dom så här i efterhand att veta att målet var att döda någon/några???

Precis så har det varit i Stefans fall också.

Det beror på att de är lättkränkta, de fixar konflikter från ingenting då de ser sig som offerkoftor på insidan. De har svårt att klara ut konflikterna, och kan inte släppa känslan av att vara utsatt och lösningen är väldigt enkel; man dödar.

Lösningen på problemen är att döda, ta bort problemet. Vilket visar på psykopatiska lösningsmetoder.

Man kan lära sig av att läsa om de olika vittnesmålen och förhören i en FUP för att förstå hur de funkar. Det är därför jag hela tiden har sagt att konflikten behöver inte vara något särskilt, ingenting alls som för oss andra kan verka vara något att bråka om.

Det sitter i narcissistens skeva, bräckliga självbil; att inte klara av att inte ha makten, kontrollen och tappa ansiktet. Det är alltid någon annans fel.

Felet måste bort.

Bra förklaring med tanke på att du aldrig träffat någon med narcissistiska personlighetsdrag
Dock mördar inte alla narcissister sina "fiender" men det kan vara svårt att veta innan man har utmanat honom/henne. Det man kan vara helt säker på är att hämnden kommer på ett eller annat sätt

Jag har svårt att se vad Maja hade kunnat sätta emot JJ i den relationen hon befann sig i med JJ. Maja är bara 18 år ingen livserfarenhet och trasslig bakgrund i skolan
Narcisisster väljer sina partners, nära vänner osv som har en svaghet av någon form. Och för att utmana hen krävs styrka i sig själv och helst också uppbackning från andra orädda t ex en advokat, polis eller ett domstolsbeslut
Citera
2023-04-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför lyckades inte J och M elda upp Toves kropp ordentligt? Hade dom för lite bensin? Det blev inte riktigt som dom tänkt där va?

Som jag skrev några veckor tidigare; jag såg på någon truecrime-dok från Storbritannien för ett tag sedan och där provade dem längden på tiden genom att gräva en fördjupning och sätta eld på en 80:kgs gris.
De fyllde ständigt på med brännvätska och torrt virke och kunde efter en heldags eldning kunna lyfta upp några benrester (som man i såfall kunde dumpa på en annan plats).

Johannas inhandling av 3 förpackningar kemisk ren bensin på Dollarstore var inte ens en ansträngningnära nog till att dölja ett mord.
En kropp har vätska kring muskulatur och organ, det fanns inte en chans.
Senast redigerad av Googleroid 2023-04-25 kl. 09:41.
Citera
2023-04-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Vid 02.40-tiden hörde en granne en ”jättehög” duns från lägenheten där kvinnorna befann sig, varpå han gick upp och ringde på utan att någon öppnade. Enligt tingsrätten måste dunsen ha uppstått när Johanna Leshem Jansson enligt egen uppgift fällde Tove till golvet.

Just vid den tiden, klockan 02.43, registrerades 48 steg i appen Hälsa i Maja Hellmans telefon. Det ”visar tydligt att Maja Hellman varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då haft sin telefon på sig”, skriver tingsrätten i sin dom.

Stämmer d här? Isåfall hur kan vissa tro att MH är oskyldig?🤔

Ja, det är märkligt att den rört sig vid samma tidpunkt. Men samtidigt behöver det ju faktiskt heller inte vara Maja i fråga som hållit i mobilen.
Citera
2023-04-25, 09:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Så du menar att MH är oskyldigt dömd, Vad gjorde då MH medans JJ mördade T?? Hade hon kanske hörlurar på sej och lyssnade på spotify och varken såg eller hörde mordet.

Det var inte vad jag sa. Tänk att det skall vara så svårt för vissa att förstå skillnaden på att veta något och att inte veta något. Vi vet helt enkelt inte om Maja är skyldig. Om du menar att det är en möjlighet att Maja låg och lyssnade på Spotify när Johanna mördade Tove, så kan vi inte fälla Maja för mordet, även om vi inte vet att det var så. Det räcker att det kan ha varit så.
Citera
2023-04-25, 09:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Då borde hon också sett en död Tove på golvet

Inte nödvändigtvis. Tidslinjen visar att Tove måste ha dött betydligt tidigare, och det är inte alls osannolikt att Johanna redan 02:43 har flyttat Tove och lindat in henne i ett lakan.
Citera
2023-04-25, 09:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du som är här i princip dygnet runt... i vilket läge har grannen sagt att JJ hade med sig en mobiltelefon?

Var det vid första tillfället... när JJ kom ner för trappen eller efter att JJ kom ner igen efter sitt återvändande till lgh?
Har du inget bättre för dig än att hålla koll på mig?

NÄR grannen observerade tfn minns jag inte.

Js tfn går 71 steg 2.46, höjdförändring anges inte. Sedan finns det två tider när tfn lämnar Js adress, 2.47 och 2.49.

Kanske den första tiden anger när hon lämnar lgh och den andra när de åker iväg till McD?
I så fall har J på två minuter gått ner, mött och talat med grannen, gått upp, berättat för M, gått ner igen, väntat medan grannen flyttar cykeln och satt sig i bilen.
En snabbfotad dam!
Citera
2023-04-25, 09:56
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var inte vad jag sa. Tänk att det skall vara så svårt för vissa att förstå skillnaden på att veta något och att inte veta något. Vi vet helt enkelt inte om Maja är skyldig. Om du menar att det är en möjlighet att Maja låg och lyssnade på Spotify när Johanna mördade Tove, så kan vi inte fälla Maja för mordet, även om vi inte vet att det var så. Det räcker att det kan ha varit så.

De enda som kan veta vad som verkligen hände är JJ, MH och TT. Vi kommer inte få hela sanningen.
Citera
2023-04-25, 09:59
Medlem
Tror ni att mordet hade skett om poliserna hade tagit emot anmälan från Johanna angående Tove utanför nöjet , istället för att strunta i det ?
Citera
2023-04-25, 10:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Men snälla ni.... Har ni suttit anklagade någon gång? Suttit inne?

Klart som fan att man så länge det går vill rädda sig själv.
Klart som fan att man blåljuger.
Klart som fan att man skyller på nån annan.
Klart som fan att man ändrar sig historia så art den ska passa bevisen mot en.
Klart som fan att man förminskar sin egen inblandning.
Men det är också Klart att den som är ostraffad och inte suttit i den sitsen inte kan förstå fullt ut på samma sätt.

Men, har man väl börjat erkänna så har man börjat ge upp men man vill antagligen ändå inte få lagens strängaste straff.
Har man väl kommit dit har man inget, absolut inget straffmässigt, att vinna på att peka ut en lika skyldig medgärningsperson eller dra ner en oskyldig kompis i skiten.
Man kommer inte att kunna dela på straffet. Den som har dödat har dödat även om någon sett på, kört en flyktbil eller aktivt deltagit.
Jag har inte läst ellet hört en enda realistisk åsikt om varför JJ skulle tjola på sin kompis om hon vore oskyldig, inte här, inte i FUP, inte under rättegången.

Att man i slutänden kanske inte kommer att kunna bevisa allt och hela leden är en helt annan sak även om händelsekedjan kan ses som graverande.

"realistisk åsikt", och vilken är din kompetens för att med sådan bestämdhet avgöra hur realitistiska andras åsikter är om hur en psykopat som mördat någon agerar?

Johanna ljög om allt och hon ljuger fortfarande, det finns ingenting som säger att hon inte kan ljuga om Majas närvaro, och att hon är sur på Maja för att Maja började berätta sanningen kan mycket väl vara motivation nog för en psykopat som Johanna att ljuga om Majas deltagande. Precis som en lite tjafs var motivation nog för Johanna att mörda Tove. Eller menar du att Johanna inte har mördat Tove eftersom du inte hört en enda realistisk åsikt om varför Johanna skulle mörda Tove? För någon sådan "realistisk åsikt" finns faktiskt inte.
Citera
2023-04-25, 10:02
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Tror ni att mordet hade skett om poliserna hade tagit emot anmälan från Johanna angående Tove utanför nöjet , istället för att strunta i det ?

Troligtvis inte. Att veta att anmälan kommer leda till konsekvenser för TT hade nog dämpat JJ:s vrede. Åtminstone för den kvällen. Nu kände de att de själva fick ta tag i saken.
Citera
2023-04-25, 10:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Men snälla ni.... Har ni suttit anklagade någon gång? Suttit inne?

Men, har man väl börjat erkänna så har man börjat ge upp men man vill antagligen ändå inte få lagens strängaste straff.
Har man väl kommit dit har man inget, absolut inget straffmässigt, att vinna på att peka ut en lika skyldig medgärningsperson eller dra ner en oskyldig kompis i skiten.
Man kommer inte att kunna dela på straffet. Den som har dödat har dödat även om någon sett på, kört en flyktbil eller aktivt deltagit.
Jag har inte läst ellet hört en enda realistisk åsikt om varför JJ skulle tjola på sin kompis om hon vore oskyldig, inte här, inte i FUP, inte under rättegången.

Att man i slutänden kanske inte kommer att kunna bevisa allt och hela leden är en helt annan sak även om händelsekedjan kan ses som graverande.
Tycker du inte att HÄMND är ett realistiskt skäl för J att dra med M I fallet? Alla andra som misshagat henne vill hon ju ta ut hämnd på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in