2023-04-25, 07:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hennes berättelse lirar inte riktigt med hur appen funkar kan man tänka.

MEN, om hon går 02:43 till toa, möter JJ kort på vägen, går in och är kvar på toan tills hon kommunicerar med JJ kl. 03:00 så blir mobilen kvar på själva toan då tills efter skogsrundan.

Det är där på toan hon lämnar mobilen och inga steg eller användaraktivitet registreras förrän de är tillbaka i JJ:s lägenhet och MH plockar upp mobilen inne på toan igen.

Kan vara en förklaring kanske.

Och innan dess så är det förflyttning till sängen 02:19 och sen ingen aktivitet förrän 02:43 pga sömn däremellan. Bara hon och JJ kan svara helt säkert på detta.
Inte för att jag tror på hela Ms berättelse, men eftersom hon vill byta advokat pga besvikelsen över att Svegfors inte pressade J ordentligt om just tiderna kan hon ju inte vara orolig för att J ska berätta något som kan ligga henne i fatet.
Citera
2023-04-25, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Du är dåligt påläst. Hovrätten tittar endast på videoupptagningar från förhören i tingsrätten.

Från Lawline. Angående förhandling i Hovrätten.

"Huvudregeln är att den muntliga bevisningen som finns ska presenteras genom att ljud- och bildupptagningen från tingsrätten spelas upp. En förutsättning för att en förhörsperson ska få höras på nytt i hovrätten är att ytterligare frågor behöver ställas (se 35:13 rättegångsbalken).

Nya frågor bör tillåtas om de kan antas tillföra målet något som inte omfattas av tidigare bevisupptagning och inte kan vägras då det anses obehövligt (se 35:7 och 36:17 rättegångsbalken). Utgångspunkten är dock att ny bevisupptagning (vittnesförhör) normalt inte ska ske i hovrätten. Ifall du vill ställa ytterligare frågor måste du (eller ditt nya ombud) därför ge domstolen ett fullständigt underlag för prövningen av om frågorna ska tillåtas. Detta underlag måste innehålla uppgifter om varför omförhör bör hållas eller nya frågor ställas, samt vad de ska bevisa."

Så min fråga kvarstår. Kan detta advokatbyte utgöra skäl för att Maja ska få framföra detta om bla tidslinjen eftersom den nuvarande advokaten inte tog upp det?

Till Hovrätten kallas endast de tilltalade och deras advokater. Om Clea får fram en NY rättsläkare kommer den att tillåtas delta.

DU är den dåligt pålästa här, det går inte titta på videor av nya vittnesmål. Jag har själv vittnat vid hovrätten, irl, i alldeles egen person. Oklart om du ens förstår vad du citerar faktiskt. Att hovrätten som regel tittar på gamla bevis? Jaha?

Edit: mitt eget vittnesmål var av betydligt lägre värde än t.ex. en rättsläkare som kan vittna om att dödsorsaken är en annan än den tingsrätten dömt på.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-04-25 kl. 07:46.
Citera
2023-04-25, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är mycket möjligt att jag har fel kring gissningarna angående Claes agerande.
Clea är ansedd som en mycket kompetent advokat med gott rykte.

Därför framstår det som rätt märkligt att Clea så hårt går på för att motsäga rättsutlåtandet kring obduktion och dödsorsak. Såvitt jag kan bedöma finns där inga tveksamheter eller märkligheter i rättsläkarnas slutsatser om dödsorsak och avsaknad av maginnehåll i luftvägarna - det är rätt tydligt underbyggt och skrivet.

Det ska väldigt mycket till för att en annan rättsläkare - som inte utfört obduktion och mikroskopieren - trovärdigt ska kunna motsäga expertutlåtandet av två erfarna och insatta Rättsmedicinare.

Så varför Clea överhuvudtaget kämpar på och riktar in sig på detta är som sagt lite märkligt.

Att advokater gör fel och misstar sig har vi redan kunnat konstatera i MHs advokats miss att inte bestrida skadeståndskraven.

Det här med skadeståndskraven, att advokaten inte bestred, tror jag var faktorn som gjorde att MH ville byta advokat. Om han missade det, missade han säkert annat tänker nog MH med familj.
Citera
2023-04-25, 07:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Här är ett annat fall där man har gjort en ny rättsmedicinsk bedömning. Så tydligen kan man göra en second opinion med rättsläkare.

Riksåklagaren vill ha "second opinion" i fallet Sinthu

På grund av Ekots granskning ändrade sig rättsläkaren och sa att det var polisernas ingripande som orsakade Sinthus död. Men nu vill riksåklagaren att Socialstyrelsens rättsliga råd gör en ny rättsmedicinsk bedömning. Det innebär att en annan rättsläkare som Socialstyrelsen valt ut ska granska fallet.

– Vi vill helt enkelt ha vad man kan kalla en second opinion från en annan myndighet som har kompetens på det rättsmedicinska området, säger Susanne Keavergaard, biträdande tillsynschef och en av de som driver förundersökningen hos riksåklagaren.

https://sverigesradio.se/artikel/7092997
Se där, det öppnar ju dörren för Clea att hänvisa ärendet till Socialstyrelsens rättsliga råd. Undrar varför hon inte gör det? Och undrar varför inte GW har nämnt det?
Citera
2023-04-25, 07:56
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
DU är den dåligt pålästa här, det går inte titta på videor av nya vittnesmål. Jag har själv vittnat vid hovrätten, irl, i alldeles egen person. Oklart om du ens förstår vad du citerar faktiskt. Att hovrätten som regel tittar på gamla bevis? Jaha?

Edit: mitt eget vittnesmål var av betydligt lägre värde än t.ex. en rättsläkare som kan vittna om att dödsorsaken är en annan än den tingsrätten dömt på.

Så när Domstol o Lawline skriver att Hovrätten dömer på samma bevisning som i tingsrätten och att inga förhör hålls om det inte är av Synnerliga skäl påkallat,så är det fel. Tjena kalle.
Citera
2023-04-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det här med skadeståndskraven, att advokaten inte bestred, tror jag var faktorn som gjorde att MH ville byta advokat. Om han missade det, missade han säkert annat tänker nog MH med familj.
Jag tänkte detsamma
Ska bli intressant och se om den nya får fram något mer
Citera
2023-04-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Så när Domstol o Lawline skriver att Hovrätten dömer på samma bevisning som i tingsrätten och att inga förhör hålls om det inte är av Synnerliga skäl påkallat,så är det fel. Tjena kalle.

Det stämmer att man visst kan ta upp nya bevis och förhör i HR, precis som du skriver.

Nedan är ett bra exempel, och avgjorde att Stefan Davidssons friande dom i TR istället blev fängelse.

https://sverigesradio.se/artikel/nu-avgors-hjarstamordet-i-hovratten
Citera
2023-04-25, 08:23
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hur långt ifrån bor pappan med travhästarna från fyndplatsen av Toves kropp?

Max 1 km. JJ brukar köra och rida där
Citera
2023-04-25, 08:28
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Varför lyckades inte J och M elda upp Toves kropp ordentligt? Hade dom för lite bensin? Det blev inte riktigt som dom tänkt där va?
Citera
2023-04-25, 08:43
Medlem
Hinsebergs avatar
Men snälla ni.... Har ni suttit anklagade någon gång? Suttit inne?

Klart som fan att man så länge det går vill rädda sig själv.
Klart som fan att man blåljuger.
Klart som fan att man skyller på nån annan.
Klart som fan att man ändrar sig historia så art den ska passa bevisen mot en.
Klart som fan att man förminskar sin egen inblandning.
Men det är också Klart att den som är ostraffad och inte suttit i den sitsen inte kan förstå fullt ut på samma sätt.

Men, har man väl börjat erkänna så har man börjat ge upp men man vill antagligen ändå inte få lagens strängaste straff.
Har man väl kommit dit har man inget, absolut inget straffmässigt, att vinna på att peka ut en lika skyldig medgärningsperson eller dra ner en oskyldig kompis i skiten.
Man kommer inte att kunna dela på straffet. Den som har dödat har dödat även om någon sett på, kört en flyktbil eller aktivt deltagit.
Jag har inte läst ellet hört en enda realistisk åsikt om varför JJ skulle tjola på sin kompis om hon vore oskyldig, inte här, inte i FUP, inte under rättegången.

Att man i slutänden kanske inte kommer att kunna bevisa allt och hela leden är en helt annan sak även om händelsekedjan kan ses som graverande.
Citera
2023-04-25, 08:44
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför lyckades inte J och M elda upp Toves kropp ordentligt? Hade dom för lite bensin? Det blev inte riktigt som dom tänkt där va?

Googla gärna på vad det krävs för att elda upp en kropp så inser du nog hur meningslöst försöket var.
Citera
2023-04-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur tänker du sedan? Att J byttte Ms tfn mot sin egen efter hon stött på grannen?

Du som är här i princip dygnet runt... i vilket läge har grannen sagt att JJ hade med sig en mobiltelefon?

Var det vid första tillfället... när JJ kom ner för trappen eller efter att JJ kom ner igen efter sitt återvändande till lgh?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in