Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Du är dåligt påläst. Hovrätten tittar endast på videoupptagningar från förhören i tingsrätten.
Från Lawline. Angående förhandling i Hovrätten.
"Huvudregeln är att den muntliga bevisningen som finns ska presenteras genom att ljud- och bildupptagningen från tingsrätten spelas upp. En förutsättning för att en förhörsperson ska få höras på nytt i hovrätten är att ytterligare frågor behöver ställas (se 35:13 rättegångsbalken).
Nya frågor bör tillåtas om de kan antas tillföra målet något som inte omfattas av tidigare bevisupptagning och inte kan vägras då det anses obehövligt (se 35:7 och 36:17 rättegångsbalken). Utgångspunkten är dock att ny bevisupptagning (vittnesförhör) normalt inte ska ske i hovrätten. Ifall du vill ställa ytterligare frågor måste du (eller ditt nya ombud) därför ge domstolen ett fullständigt underlag för prövningen av om frågorna ska tillåtas. Detta underlag måste innehålla uppgifter om varför omförhör bör hållas eller nya frågor ställas, samt vad de ska bevisa."
Så min fråga kvarstår. Kan detta advokatbyte utgöra skäl för att Maja ska få framföra detta om bla tidslinjen eftersom den nuvarande advokaten inte tog upp det?
Till Hovrätten kallas endast de tilltalade och deras advokater. Om Clea får fram en NY rättsläkare kommer den att tillåtas delta.
DU är den dåligt pålästa här, det går inte titta på videor av nya vittnesmål. Jag har själv vittnat vid hovrätten, irl, i alldeles egen person. Oklart om du ens förstår vad du citerar faktiskt. Att hovrätten som regel tittar på gamla bevis? Jaha?
Edit: mitt eget vittnesmål var av
betydligt lägre värde än t.ex. en rättsläkare som kan vittna om att dödsorsaken är en annan än den tingsrätten dömt på.