2023-04-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det handlar om tidslinjen kring tiden för brottet.
Tanken är då att mastermind J skulle tagit M’s mobil för att sätta dit henne?
Citera
2023-04-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
att du inte har läst om all världens strypmord och därför inte känner till hur de gått till, är inget argument och att du inte vet något för att du inte tagit reda på saken gör inte något till fakta.

Att du dessutom tycker att du blir personangripen bara för att någon säger emot dig med sakliga och sunda argument, visar bara ännu en gång på hur fel du har. Det fanns inte ett enda personangrepp i inlägget du svarade på, så sluta tramsa och sluta ljuga.

Snacka om att blunda för fakta.
Det återstår att se hur det är med den saken. Det vet vi inte förrän hovrätten, och eventuellt HD har sagt sitt.

Snacka om att blunda för fakta, igen, som inte passar ditt narrativ. Det mesta faller på plats ännu bättre med det som Maja vittnar om. Det är också tack vare henne som sanningen kom fram. Johanna däremot ljuger fortfarande.

Ja, lögnerna i "häktesförhören", de lögner som Johanna fortfarande vidhåller, menar du förstår jag.
Synd bara att tidslinjen kullkastar hela ditt illa passande pussel där du blundar för alla bitar du inte lyckats passa in. Vad du heller inte tycks inse är att det allra mesta av det du räknar upp passar lika bra utan som med Maja. Toves skador på armbågarna passar till och med bättre utan Maja.

Men det grundläggande misstaget du gör, är att bara titta på vad som passar i det pussel du försöker lägga. Du glömmer bort att titta på hur väl allting passar om man lägger ett annat pussel, och om det pusslet du lägger som bygger på antaganden verkligen utesluter alla andra alternativ.

För inte hör väl du till den skaran som inte förstår det faktum att det handlar om vad som kan bevisas bortom allt rimligt tvivel? Du förstår väl ändå att Maja kan vara oskyldig likväl som hon kan vara skyldig, så länge det inte är bevisat bortom allt rimligt tvivel att hon är skyldig?. Frågan uppstår då du tycks tendera dra mot att Maja är skyldig för att det finns en massa saker som säger att det KAN vara så.

Där träffar du huvudet på spiken. Du struntar i att alla pusselbitar inte passar, och dömer Maja ändå. Det är precis så DU inte kan göra. Om DU ska döma Maja, då måste ALLA dina pusselbitar passa.

Om JAG hittar en enda pusselbit som inte passar, då väcks rimligt tvivel. Har du ändå inte förstått denna grundläggande del av rättsprinciperna? Jag har pekat på att tidslinjen inte håller, och intressant nog som visade det sig idag att Maja vill ha en ny advokat, för att hon och hennes närmaste också har insett att tidslinjen inte håller, och att detta är en avgörande del i tingsrättens fällande dom. En grundläggande pusselbit som du med flera helt blundar för.
Eller så kan det vara du som blundar?
Citera
2023-04-24, 23:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Serien av steg har i databasfilen en starttid, sluttid och även en tid som den läggs till i appen. Den tidsstämpel Apple kallar ”Tillagt i Hälsa”. Att endast redovisa starttiden i protokoll kan man diskutera lämpligheten i. Kan ju vara bra att veta när en person slutade stega runt också s a s.
Speciellt då de sker i en följd.
Hur tolkar du 02:43 - starttid eller sluttid?
Citera
2023-04-24, 23:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I dessa sammanhang pratar man inte viktklasser utan istället om väsentliga skillnader i styrkeförhållanden som råder mellan, man/kvinna, kvinna/barn t.ex. Det existerar knappt strypmord mellan man/man och kvinna/kvinna just av den enkla anledningen att det är fysiskt krävande.

Ja, du fortsätter med dina påhitt. Nu existerar det knappt några strypmord längre, i alla fall inte mellan GM och BO av samma kön. Läste du det i Kalle Anka eller?

Citat:
Både J och T var unga friska tjejer och det fanns inga väsentliga styrkeförhållandena mellan dom trots att J var både längre och tyngre.

Unga och friska säger du, och låtsas som att du inte är väl medveten om att Tove var berusad, hade fått ett slag i huvudet som kan lett till en medvetandesänkning samt att Johanna är fem viktklasser över Tove. Det är en mycket väsentlig skillnad i styrkeförhållande. Hela fem klasser, berusning och medvetandesänkning! Så sluta du med dina påhitt, vi vet alla bättre och du med.

Citat:
Tove hade inte varit chanslös om det enbart var hon och J i badrummet. Troligen hade J inte lyckats strypa henne. Och om hon hade gjort det, hade det sett ut som hon sprungit genom 10 taggbuskar.

Tove var chanslös mot Johanna, och det är inget konstigt med det. Berusad och med sänkt medvetande emot någon som är nykter, fanatiskt beslutsam och fem viktklasser större.
Fullständigt chanslös var Tove efter att Johanna hade fällt henne handlöst baklänges rakt ner i golvet och slängt sig över henne. Tove hann förmodligen aldrig ens reagera.
Citera
2023-04-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Tanken är då att mastermind J skulle tagit M’s mobil för att sätta dit henne?
Tror jag inte med tanke på att J hadde noll koll på sin egna tel som ledde polis till fyndplatsen
Citera
2023-04-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Det må va udda i olika fall. Jag blev själv strypt av mitt ex, helt oväntat, och därmed helt chockerad. Jag fick inte ut ett ENDA ljud, och jag trodde att jag skulle dö. Ponera att jag inte slog i mig nånstans på vägen, utan jag låg i vår säng. Inte ens benen sparkade igång. Och det här va en fullt nykter dag, jag va höggravid.
Säger inte att detta är fallet, men vad jag tror, och vet av egen vetskap, så är det fullt möjligt att man blir palaryserad av en hemsk gärning- framförallt halvt onykter(tänker på TT) och omedveten om vad komma skall

Fy fasen !! Stackars dig, glad att han är ditt ex!! Jag tror definitivt att Tove blev chockad speciellt efter fällningen. Men jag tror ändå att hon ganska snabbt började kämpa emot. De hade redan haft osämjan med slag inne på Nöjet även om stämningen blev bättre på vägen till JJ. När hon sedan hörde grannen vid dörren sparkade hon allt hon kunde i väggen 5-10 gånger.
Citera
2023-04-24, 23:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Längd har inte med något att göra... det är därför det är viktklasser och inte längdklasser i kampsport.

T är i sammanhanget en liten visp med mångåriga ätstörningar och kan rimligen inte på något sätt mäta sig med denna hästkvinna.

https://i.imgur.com/QVClsmp.jpeg
Citera
2023-04-24, 23:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Eller så kan det vara du som blundar?

Jag kan bara notera att du inte ens kan påtala vad det är jag i så fall skulle blunda för.

Inte så konstigt, eftersom jag hela tiden pekar på fakta som ni andra inte kan förklara. Jag blundar inte för något. Jag är tvärtom klarsynt och det är därför jag, till skillnade från vissa i tråden, kan se att även om det kan vara så att Maja är skyldig, så kan det också vara så att Maja är oskyldig. Vi vet inte, för det finns inte bevis som entydigt och utan rimligt tvivel säger att Maja är skyldig.

Vissa av er blundar helt för ett scenario, jag ser möjligheterna till bägge.

Så innan du slänger ur dig sådana meningslösa ogrundade kommentarer någon mer gång, se till att ha på fötterna och argumentera sakligt för vad du påstår istället för att bara häva ur dig ogrundade anklagelser.
Citera
2023-04-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Sanningen är att, inte alla men de flesta, säger sig vara oskyldiga innan de blivit överbevisade. En del även efter det när det funnits klara bevis också. Frågar du på kåken så är nog någonstans mellan 75 och 95% heeeelt oskyldiga till allt till och med fortkörning, gått mot röd gubbe och allt annat.

Sanningen....

Ja men det är när lögnerna blir helt orealistiska som när MH säger sig sova en stor del av hela förloppet i lägenheten som det blir löjligt. Lättast att säga att man sover under ett mord men hur troligt är det i en mini liten lägenhet? speciellt när grannen ringer på dörren osv..
Citera
2023-04-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hur tolkar du 02:43 - starttid eller sluttid?

Med tanke på vilket program polisen redovisat med så bör det vara starttiden.
Citera
2023-04-24, 23:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
.

Om du skulle kunna referera till ett enda fall där ett strypmord framifrån mellan två vakna jämngamla kvinnor gått till på detta sätt - utan att förövaren fått en enda motvärnsskada, så lägg gärna fram det.

Naturligtvis hade MHs advokat också gjort just det - om han hade haft något sådant fallexempel.
Det finns rimligen en väldigt tydlig orsak till att Sveg*fors inte gjorde det - han har sannolikt inte heller kunnat hitta några sådana beskrivna fall där offret sparkat vilt omkring sig men inte fäktat, slagits och klöst med sina händer/armar mot angriparen.

Hade Svegf*rs gjort det hade det definitivt kunnat vara spiken i kistan för mordåtalet mot MH och verkligen kunnat skapa rimliga tvivel kring om MH hade "behövt vara med" när T ströps ihjäl.
Citera
2023-04-24, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte lika imponerad över hennes ansvarstagande av en lättare 10 s-strypning och omständigheter med olyckligt slut. Så även i detta har vi delad uppfattning.

Jag kan konstatera att vi är oeniga om det mesta och vår diskussion ter sig tämligen meningslös, så jag hoppar här.
Igår hade du kommit till insikt att Maja åtminstone har sett Johannas fällning av Tove. Som allra minst. Och det har hon ju inte erkänt så hennes ansvarstagande är ganska lätt att beskriva. Noll. Nu ska hon byta advokat till en som är bättre på att hjälpa henne ljuga för att undkomma ansvar. Hon är nämligen lite missnöjd för att hennes tidigare advokat var för dålig på att stötta hennes lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in