2023-04-24, 21:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ok, bra att du är tydlig med det. Då kan man såklart få ihop rimligt tvivel.
Alla russin är inte synliga och avsaknad av russin kan också ha betydelse.

Jag svalde inte Js badrumskaka hel utan letade efter och fann djupt gömda russin.
Citera
2023-04-24, 21:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, man ska nog dr öronen åt sig när en person med emfas måste poängtera, flera gånger dessutom, hur viktigt det är att tala sanning. Det är då man ska spetsa öronen.

Och jag är verkligen övertygad om att Johanna lyckats lura många (som det verkar) med sin "ärlighet", som ju trots att flera märker att hon ljuger om flera saker i samma berättelse, ändå lyckas få folk att tro att hon är ärlig.

Ja så ärlig att som du säger, lyckas få berättelsen att stämma med bevsiningen som hon nyss fått till sig. Kom nu ihåg att jag ska föröka let efter det avsnittet.

Jag tror att när JJ bytte advokat till Sangbo*rn läste Sangbo*rn in sig på fallet och läste samtidigt ett rättsutlåtande som Sangbo*rn tolkade som att Tove dött av aspiration av maginnehåll.

Detta meddelade Sangbo*rn Johanna och informerade henne om att hon inte kunde bli dömd för mord - för det var inget mord enligt Sangbo*rn.
Antagligen fick Johanna då också rådet att berätta och erkänna - mord skulle hon i alla fall inte kunna bli dömd för. Det var också då JJ kontaktade utredarna och erkände.

Tyvärr misstolkade Clea Sa*born det hela:

1. Clea missade att det var ett preliminärt rättsutlåtande om dödsorsak
2. Clea tolkade de medicinska termerna i obduktionsprotokollet fel och trodde att det fanns maginnehåll i luftvägarna

Därför slåss Clae Sang*born idag så hårt mot obduktionsutlåtandet om dödsorsak - för hon har möjligen gjort bort sig och därmed lurat sin klient.

Precis som MHs advokat missade att bestrida skadeståndet, varför MH dömdes att betala ett högre skadestånd än JJ. Där var dock Clea uppmärksam nog att bestrida de skadeståndskrav som ställdes på JJ.

Jag tror därför inte att JJ ljuger i de övergripande uppgifterna. Tvärt om är det nog MH som tillsammans med sin försvarare försökt lura - och viss mån även lyckats lura - omgivningen att MH är en oskyldig, snäll, rädd medföljare och inget annat.
Citera
2023-04-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, man ska nog dr öronen åt sig när en person med emfas måste poängtera, flera gånger dessutom, hur viktigt det är att tala sanning. Det är då man ska spetsa öronen.

Och jag är verkligen övertygad om att Johanna lyckats lura många (som det verkar) med sin "ärlighet", som ju trots att flera märker att hon ljuger om flera saker i samma berättelse, ändå lyckas få folk att tro att hon är ärlig.

Ja så ärlig att som du säger, lyckas få berättelsen att stämma med bevsiningen som hon nyss fått till sig. Kom nu ihåg att jag ska föröka let efter det avsnittet.

Jag har kollat på lite checklistor på över hur man upptäcker att folk ljuger och speciellt när det kommer till brottmål. Ett tecken på att folk ljuger är att de kommer med exakt samma historia vid olika tillfällen. Folk glömmer, vilket jag tror alla oss som lyssnat på ett gäng rättegångar också vet. Det är lättare att komma ihåg en inövad historia. Talesättet stämmer tydligen inte i verkligheten.
Citera
2023-04-24, 21:08
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nej det sa han inte...

Lyssna inte på Pizzan, han är uppenbarligen helt bakom
Citera
2023-04-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
MH hade stått utanför lägenheten där T och Ts pojkvän vistades och varit arg. T var rädd, skrämd och ledsen inne i lägenheten. Då var JJ inte ens med.
MH hade också letat efter T inne på Nöjet mordkvällen.

Om MH inte hade varit med vid strypmordet - hade hon faktiskt absolut inget motiv alls eller minsta orsak att vilja delta i det grova gravfridsbrottet eller ljuga under åtta veckor i häktet.
Om MH inte hade gjort något alls i samband med Toves död - hade hon rimligen inte deltagit efteråt eller ljugit, utan att ens ha minsta kontakt med JJ på häktet.
Du kan ha rätt...
Men tänk dig en osäker 18-åring med ADD... som styrs av J för hon tycker så mycket om henne... Hon har anledning att ljuga i häktet för säger hon som det var så kommer J dra in henne i mordet.

Det som gör mig osäker är också hennes reaktion nu efteråt... Hade hon varit med o mördat så tror jag inte att hon hade reagerat som hon gör nu... Vill att fler frågor och information kommer fram mm...
Citera
2023-04-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En motståndare som är fem viktklasser lättare, som är berusad och som är medvetandesänkt efter våld mot huvudet, menar du?

Nej, några sådana MMA-matcher förekommer inte. Gissa varför ... ... ...

Tove var chanslös. Inte konstigt alls att Johanna inte hade en skråma.

I dessa sammanhang pratar man inte viktklasser utan istället om väsentliga skillnader i styrkeförhållanden som råder mellan, man/kvinna, kvinna/barn t.ex. Det existerar knappt strypmord mellan man/man och kvinna/kvinna just av den enkla anledningen att det är fysiskt krävande.

Både J och T var unga friska tjejer och det fanns inga väsentliga styrkeförhållandena mellan dom trots att J var både längre och tyngre.

Tove hade inte varit chanslös om det enbart var hon och J i badrummet. Troligen hade J inte lyckats strypa henne. Och om hon hade gjort det, hade det sett ut som hon sprungit genom 10 taggbuskar.
Citera
2023-04-24, 21:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Ett par spekulativa reflektioner kring fasthållningsfrågan m.m.:

1. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på dikotomin "JJ höll fast Tove själv" eller "M höll fast armarna". Jag skulle inte bli det minsta förvånad om M i själva verket även utförde en helt annan sorts kontroll av Tove, bara att J inte kan berätta om detta i rätten, eftersom det skulle vara komprometterande även för henne genom att det skulle ge en tydlig bild av ett rent planerat överfall. (Typ grep tag i och höll fast Toves armar bakifrån och drog Tove över sig så att J kunde strypa henne, OBS bara ett exempel)

2. På samma vis behöver det inte röra sig om en olyckshändelse eller en planerad händelse, utan någon form av gråzon mittemellan. T ex att J till en början utanför Nöjet faktiskt ville ha ihjäl Tove men på riktigt sen övervägde att inte göra det för att promenaden hem blev trevlig. Likväl kvarstod irritationen inom henne så kanske sa Tove något hemma hos J som fick topplocket att gå och "planen" återaktiverades, med mindre perfekt utförande. Vem vet, kanske sa faktiskt Tove t o m någonting negativt om J:s badrum som fick henne att åter flippa. Om J är den typ av person som jag tror hon är så skulle jag (jag förstår att det låter märkligt) faktiskt inte bli helt förvånad om hon skulle kunna tolka en kommentar om hennes badrum som en grov personlig förolämpning. Det kan finnas spår av sanning i hennes historia, är väl det jag vill få fram. Det är så det brukar vara med de bästa lögnarna, de väver in sanna saker i ett intrikat nät av lögner.

Så då, färdigsvamlat för den här gången
Citera
2023-04-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
De har valt att tro på att Johanna säger att Maja var med och höll i armarna. Det är det Majas advokat ifrågasatte, och borde ha ifrågasatt ännu mer. Hoppas nästa advokat gör det.
Jag håller med, M advokat borde varit mer på hugget och ställt J mot väggen och fått redogöra i detalj allt som hände, speciellt i badrummet...
M reaktion nu efteråt att hon vill att fler detaljer ska komma fram stärker uppfattningen (hos mig) att hon kan vara oskyldig till själv mordet i badrummet... som jag nånstans ändå har en känsla av att hon är...
Citera
2023-04-24, 21:15
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I dessa sammanhang pratar man inte viktklasser utan istället om väsentliga skillnader i styrkeförhållanden som råder mellan, man/kvinna, kvinna/barn t.ex. Det existerar knappt strypmord mellan man/man och kvinna/kvinna just av den enkla anledningen att det är fysiskt krävande.

Både J och T var unga friska tjejer och det fanns inga väsentliga styrkeförhållandena mellan dom trots att J var både längre och tyngre.

Tove hade inte varit chanslös om det enbart var hon och J i badrummet. Troligen hade J inte lyckats strypa henne. Och om hon hade gjort det, hade det sett ut som hon sprungit genom 10 taggbuskar.

Det var Maya som lämnade granbarr i sängen

Och det är fortfarande ett mysterium! Det var ju JJ som drog TT sista 8 meter in i skogen? Varför har då MHs jacka granbarr på sig?

Och snälla snuten "KOLLA GRANNENS SMATPHONE"! Om han har den kvar

Kan ju avslöja ALLT om steg/tider/dunsar/klockslag
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-24 kl. 21:24.
Citera
2023-04-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Punkt slut?

Ingen av oss kan rimligtvis veta vem som var starkast. Det enda vi vet är att Johanna var större.

Jag har en känsla av att J skulle klara det på egen hand. Hon har mycket längre armar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Rättsläkaren sa dock i tingsrätten att skadorna i bakhuvudet på Tove skulle kunnat leda till medvetslöshet, OM det var ett hårt fall i golvet exempelvis. Inte troligt, men kan ha gjort det. Så håll dig gärna till det som sagts i tingsrätten alternativt fuppen är du schyrre.

Grannen hörde bara dunsar och inga skrik. Så det är väl inte otänkbart att T kan ha förlorat medvetandet när J fällde henne.

Det spekuleras här i tråden om vem som var starkast. Att J slagit T tidigare på kvällen och T verkar ha blivit skärrad av det tycker jag talar i någon mån för att J hade ett visst fysiskt övertag. Att någon idrottar regelbundet säger inte så mycket om deras fysiska styrka eller duglighet i slagsmål. En del är av naturen starka och bra på att slåss fastän de inte tränar och det inte syns utanpå. J hade antagligen också ett övertag genom sin större aggressivitet och sina bristande spärrar.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tror att det är TR som har lagt upp en fel tidslinje och att M:s ord stämmer. Hon går och hämtar mobilen efter, eller i samband med att J går ut.
Exakt när går inte veta, men hon möter i iallafall J i hallen på väg mot badrummet. J är då (troligtvis) iklädd jeansjacka. Hon vänder och plockar upp mobilen 02:43 för att direkt gå till badrummet. Ingen aktivitet därefter, förutom en tummen upp kl 03:00.

TR frågar sig ungefär: hur kan hon gå tillbaka till sängen när mobilen registrerar sista rörelse kl 02:43? M ger ju själv svar på den frågan när hon berättar att hon tar med sig mobilen till badrummet och sitter kvar där tills J anländer med en burgare - för att blidka M att ställa upp som medhjälpare?

M säger också att T var borta när hon steg upp andra gången. - Var fanns T?

TR har dessutom satt ut tiden för dunsarna till efter kl 02:40, alltså 02:41. Det betyder att M:s berättelse inte går ihop med deras tidslinje. De har godtagit 02:19-tiden - varför inte ta sig en titt på tidslinjen och se om den verkligen ter sig realistisk i förhållande till allt som sker därefter, inklusive grannens vittnesmål angående övriga observationer?

Man tar endast hänsyn till att grannen säger sig ha tittat på sin klocka som visade 02:40. För övrigt har han uppgett 03-tiden tidigare, fast det är ju rätten ovetande om.

Osäkerheten kring tidslinjen kräver en CT-FUP för att zooma in de delar som kan bidra med mera exakta tider.

Ja, mycket av bevisningen verkar luta på extremt tunna trådar. Johannas vittnesmål,

Oavsett utfallet vill jag att en sådan sak som att man bestämmer tidpunkten för mordet utifrån en tidsuppgift som kanske går att styrka via grannens mobil, och andra parametrar noggrannare. Majas egen berättelse, grannens muntliga tidsuppgift vilket gör att mordet måste ha skett efter 02:40 (då han var i sängen och kollade på mobilen), vilket förstås borde gå att konfirmera då, och sedan at rätten beslutar vad som händer inne i badrummet genom att sparkarna visar på två gm.

Trött och iriterad på domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in