2023-04-24, 23:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är ingen som har svalt Js historia hel. Om man hade gjort det hade hon blivit dömd för misshandel och vållande till annans död. Så det är inte så märkvärdigt att kunna se att hon både ljuger och talar sanning.

Hennes berättelse innebär att hon tar på sig det mesta av ansvaret för gärningen. Hon vittnar alltså mot sig själv, trots att det befinner sig en person till i lägenheten som hon med lätthet kunde ha skyllt på. Stödbevisningen som finns talar för ett händelseförlopp som i allt väsentligt stämmer med det som hon beskrivit, men där hade hon naturligtvis kunnat tillskriva Maja de mest graverande delarna. Det gör hon inte. Säga vad man vill om henne men hon tar ansvar.

Det finns ingen anledning att tro att hon ljuger om att Tove är vid medvetande efter fallet. Grannen hör flera dunsar i taket, redan när han är i lägenheten. Den lilla skada som Tove har i bakhuvudet är i princip ett jack. Det är ingen stor krosskada. Det är högst otroligt att ett jack i huvudet, som bara skadar mjukdelarna och ger upphov till en liten blödning i håret, skulle ge upphov till en medvetandesänkning.
Jag är inte lika imponerad över hennes ansvarstagande av en lättare 10 s-strypning och omständigheter med olyckligt slut. Så även i detta har vi delad uppfattning.

Jag kan konstatera att vi är oeniga om det mesta och vår diskussion ter sig tämligen meningslös, så jag hoppar här.
Citera
2023-04-24, 23:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att du helt enkelt - av några oklara underliggande skäl - har snöat in och låst dig på att blunda för och argumentera mot alla fakta som inte talar för din tes att MH är helt oskyldig.
Ju bättre någon argumenterar mot dig - desto otrevligare blir du och går på med personangrepp.

att du inte har läst om all världens strypmord och därför inte känner till hur de gått till, är inget argument och att du inte vet något för att du inte tagit reda på saken gör inte något till fakta.

Att du dessutom tycker att du blir personangripen bara för att någon säger emot dig med sakliga och sunda argument, visar bara ännu en gång på hur fel du har. Det fanns inte ett enda personangrepp i inlägget du svarade på, så sluta tramsa och sluta ljuga.

Citat:
MH är inte oskyldig. Enligt rätten är hon skyldig till mord och grovt gravfridsbrott. Hon har deltagit vid ett strypmord och gömt kroppen efteråt.

Snacka om att blunda för fakta.
Det återstår att se hur det är med den saken. Det vet vi inte förrän hovrätten, och eventuellt HD har sagt sitt.

Citat:
Alla fakta och fynd faller på plats och bildar en sammanhängande bild om MH - precis som JJ vittnar om - höll i under mordet.

Snacka om att blunda för fakta, igen, som inte passar ditt narrativ. Det mesta faller på plats ännu bättre med det som Maja vittnar om. Det är också tack vare henne som sanningen kom fram. Johanna däremot ljuger fortfarande.

Citat:
Då får stegräknar registreringar, brist på motvärnsskador och DNA, märklig djupsömn i förbjuden säng- trots att grannarna springer upp, märklig ensamvistelse i liten lägenhet med död kropp, märkligt deltagande i att förflytta, dumpa och gömma kroppen efteråt - sin förklaring.
Precis som lögnerna i häktesförhören.

Ja, lögnerna i "häktesförhören", de lögner som Johanna fortfarande vidhåller, menar du förstår jag.
Synd bara att tidslinjen kullkastar hela ditt illa passande pussel där du blundar för alla bitar du inte lyckats passa in. Vad du heller inte tycks inse är att det allra mesta av det du räknar upp passar lika bra utan som med Maja. Toves skador på armbågarna passar till och med bättre utan Maja.

Men det grundläggande misstaget du gör, är att bara titta på vad som passar i det pussel du försöker lägga. Du glömmer bort att titta på hur väl allting passar om man lägger ett annat pussel, och om det pusslet du lägger som bygger på antaganden verkligen utesluter alla andra alternativ.

För inte hör väl du till den skaran som inte förstår det faktum att det handlar om vad som kan bevisas bortom allt rimligt tvivel? Du förstår väl ändå att Maja kan vara oskyldig likväl som hon kan vara skyldig, så länge det inte är bevisat bortom allt rimligt tvivel att hon är skyldig?. Frågan uppstår då du tycks tendera dra mot att Maja är skyldig för att det finns en massa saker som säger att det KAN vara så.

Citat:
Man kan, som du försöka snida om varje pusselbit för att den ska passa in i pusslet, men det blir inte ett fullständigt komplett färdigt pussel till slut - för bitarna passar inte ihop.
Allting går dock ihop om man konstaterar att MH höll i under JJs strypgrepp. Precis som TR-domstolen också kom fram till.

Där träffar du huvudet på spiken. Du struntar i att alla pusselbitar inte passar, och dömer Maja ändå. Det är precis så DU inte kan göra. Om DU ska döma Maja, då måste ALLA dina pusselbitar passa.

Om JAG hittar en enda pusselbit som inte passar, då väcks rimligt tvivel. Har du ändå inte förstått denna grundläggande del av rättsprinciperna? Jag har pekat på att tidslinjen inte håller, och intressant nog som visade det sig idag att Maja vill ha en ny advokat, för att hon och hennes närmaste också har insett att tidslinjen inte håller, och att detta är en avgörande del i tingsrättens fällande dom. En grundläggande pusselbit som du med flera helt blundar för.
Citera
Medlem
Egentligen behöver ju inte mycket av d JJ säger vara sant. Alla tre kan ha suttit o pratat. TT kan ha fortsätt dricka och blivit odräglig och gjort JJ förbannad o mordisk. D blir bråk, MH precis som på klubben hjälper JJ och sen kanske förloppet är liknande. Tycker JJs historia låter extremt konstig att bara för TT säger ”d va inte mycket att se här” så fäller hon henne. Hon är ju inte direkt utmålad som våldsam annars
MH kan ju ha hjälpt till i början TT blir rätt snabbt halvt medvetslös o då går MH därifrån o vågar inte säga nåt
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Om just griftefriden menar jag Där har ju Johanna vidgått att hon var ENSAM om att sätta eld på offret!
Släpat sista meterna ENSAM (det var SÅ TUNGT), Maya kvar i bilen
Okej då hänger jag med!
Ja den saken kan stämma, ser ingen mening med att hon skulle ljuga om det
Citera
2023-04-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har kikat lite snabbt här. Mest spånande än ren analys.

JJ:s rörelser i mobilen 02:46:22 ja. Så då är hon på G med steg. Det bör vara när hon rör sig ner mot grannen och upp igen och sen ner om det är så många steg i ett svep. Inte kollat data hur Hälsa ändrar våning där om det framgår av fup.

Däremot bör appen Kompass i iPhonen ändra altituden då hon ju bor på högre våningsplan än grannen. Brukar bli en markant skillnad på typ 10 meter även om man byter våningsplan så kan finnas i iPhonens databas men inte redovisat av utredarna.
Kanske de ska ta en titt på.

Så här står vidare i fup:

153/24
”Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49.”

Det ”återupptagandet” bedömer jag är JJ:s öppnande/användande/datasändande i McDonald’s-appen enligt 153/27. Där ser man att beställningen gjorts 02:49 i det foto som finns av JJ:s skärm.

Observera det rosa skalet och jämför med foto akt 154/48. Inget skal där och ingen notis om rosa skal. Står heller inget om skal i beslagsprotokollet i 154/46 från när den tas från henne 17/10 fm. Sånt är bra att notera.

Inte lusläst fup så någon som vet om det gjorts någon teknisk undersökning på själva skalet eller har JJ ”dumpat” skalet mellan kvällen 16/10 då fotot på mobilen togs av polisen och 17/10?

Vidare då. Jag har inte lyssnat på poddar med grannen eller läst eller hört hans vittnesmål ännu men var det så att han menade att JJ fipplade med en mobil i trapphuset när de pratade där innan JJ vänder upp i lgh en kort stund igen?

Det kan betyda att ett visst antal steg där istället är handrörelser med mobilen som registreras som steg.

Det kan å andra sidan betyda att det är Toves mobil hon fipplar med i trapphuset då hennes egen mobil inte visar någon användaraktivitet enligt utredarna förrän 02:49. Alltså McD-appen och beställning.

De skriver:

”Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika ap- plikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.”

Kan dock vara att JJ bara kollar på sin egen mobil framför grannen utan att interagera med den. Av ren stress typ. Vore intressant att veta vad grannen säger om mobilen där. Får läsa på.

Så vad är mest sannolikt då att Toves mobil är med första våningsförflyttningen eller andra?

JJ verkar ha jeansjacka enligt nåt förhör med MH i tingsrätten. Bör ha plats för två mobiltelefoner samtidigt. Speciellt om JJ har sin egen i handen.

Du citerar där hur hon tar på sig jackan tror hon. Beskriver grannen det som att hon har jackan på sig när hon kommer ner första vändan?

Isf är sannolikheten hyfsad ändå att Toves mobil då ligger i den jackan och då kanske i påse som hon beskriver enligt ditt citat.

Enligt 153/23:

”Med anledning av att Toves mobiltelefon aldrig påträffats och således inte kunnat analyseras finns ingen aktivitetsanalys tillgänglig för den. Det går således endast att förlita sig på aktivitets- analyser från Johannas respektive Majas mobiltelefoner.

Enligt platsdata från Toves Google konto har hennes mobiltelefon statiskt kvarstannat vid platsen omkring Johannas bostad mellan kl. 01:48 - kl. 02:47, då den sedan börjat förflyttas.”

Förflyttningen 02:47 är när Google Maps bedömer att bilen rullar och sätter en koordinat och tidsstämpel i Google Location History.
I Google Location History så finns också de sannolikhetsvärden som Google ger aktiviteten de bedömer som bilåkande.

Kikar man i viktiga platser-koordinaterna så bedömer väl Apples algoritm annars att de lämnar med bil 02:49:29 och fastställer en koordinat 57.432049, 15.072634 precis utanför hennes bostad.

Så kl. 02:56:31 i viktiga platser är när Apple bedömer de är på Mcd. Här kan Apple ha en funktion för att avgöra om du kliver ur bilen. 02:59:40 så skriver JJ till MH att de är i driven.
Ser inget kvitto på McD-köpet med tidsstämpel i den inledande tidslinjen av digitala spår i fup men med lite fler detaljer så menar jag att man kan se lite närmare vad som triggar Apple och Google att sätta tidsstämplarna.

Tog det tre minuter från 02:56 till 02:59 att rulla genom driven om Cheeseburgaren var beställd 02:49?

Så kan man resonera hit och dit för att försöka bli klok på tidslinjen.

Mest klok blir man dock om det togs nån vända till med det här:

Enligt 153/23.

”Med anledning av att Toves mobiltelefon aldrig påträffats och således inte kunnat analyseras finns ingen aktivitetsanalys tillgänglig för den. Det går således endast att förlita sig på aktivitets- analyser från Johannas respektive Majas mobiltelefoner.”

Jag tror det finns svar i de molntjänster som Toves mobil sänder till. Kanske även då för det som du relaterar till vid 02:45 där.

Polisen kan ibland ha en utmaning att få ut den datan. Främst då man saknar lösenord för inloggning. Eller så går det väldigt enkelt. Toves inloggning ser de ut att ha haft. Hade kunnat gå utan då man ibland kan låsa upp molnet med vad som är mest allmänt känt som en cookie eller token. Det är de som gör att ni inte behöver logga in här på Flashback varje gång ni öppnar webbläsaren och ska diskutera järnet här. Det löser den lilla filen. Och som sagt den lilla filen kan användas för att låsa upp molntjänster. Det är såna ni tar bort om ni tömmer ”temporära filer” och måste logga in igen.

Det blir iaf väldigt mycket data så ett lyckat försök ens i en av apparna/molntjänsterna hade gett avtryck i fup men det ser vi inte riktigt till vid genomläsning.
Om inte jag minns fel så hade Toves bror gått in på T mobil
Han visste eller listade ut koden
Citera
2023-04-24, 23:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Du har missuppfattat mig totalt. Det jag menar är att JJ inte säger att "jag" gjorde.... utan att "vi gjorde"... vilket för mig talar för att de båda var inblandade hela vägen.

Fast nu är det ju så, att det är under de senare förhören som Johanna börjar justera sin historia på detta vis. I de inledande förhören talar om hon uttryckligen om att det är hon och Tove. Hon säger till och med på en direkt fråga att hon inte vet var i lägenheten Maja befann sig och att Maja kan ha sovit, för Johanna visste inte var Maja var eller vad hon gjorde.

Och jag tycker du har rätt i att det är sådana detaljer som skvallrar om hur det faktiskt ligger till. Saken är bara den, att de detaljerna skvallrar om att Johanna ljuger och Maja talar sanning. Maja var inte med när Johanna dödade Tove. Läs förhören i FUP från början till slut, så skall du se att det är så det är. Johanna anpassar sin historia efter vägens gång och börjar väva in Maja efter en tid.
Citera
2023-04-24, 23:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ingenting av ovan kan du bevisa.
Du bara slänger ur dig saker.
Alltså, nivån.
Skärpning.

Allt jag skrev är redan bevisat.

Det var du som slängde ur dig en massa gallimattias, och det vet du. Du påstod en massa saker utan att ha den blekaste aning. Det du inte vet betraktade du som "norm" och bara för att du inte visste att Johanna var mycket större, tyngre och starkare än Tove, så påstod du att de var jämbördiga. Men så var det inte.
Alltså, nivån. Skärp dig!
Citera
2023-04-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
02:19 är starttid fram tills 02:39. Fast det är mera osäkert med 02:43, för annars hade inte TR satt 02:43 som sista aktivitet? Då kan ju M ha gått omkring med mobilen i 17 min fram tills hon får sms:et.

Men, är det starttid för ny 20-minuters period, då skulle J ha kunnat ta med sig M:s mobil.
Kan i vilket fall inte vara T:s i alla fall då den låg i plastpåse.

Grannen kan ha misstagit sig också och noterat mobilen när J kom ner för andra gången.
Hur rimligt är det att ens diskutera att J skulle ha haft M’s telefon?
Citera
2023-04-24, 23:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
J behövde SIN telefon för att beställa mat från Donken. Så det kan stämma.
Jag har haft en flyktig tanke om att Js mobilrörelsetid inte riktigt stämt med att gå ner, prata med grannen och upp igen, men inte luskat vidare i det. Men OM det är som du tänker så går det ihop sig.
Citera
2023-04-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Js telefon registrerar en rörelse i Hälsa-appen 02:46:22. Så, eftersom detta mest troligt är STARTEN för en aktivitet så går inte tidsschemat ihop. För J kan inte lämnat lägenheten, stött på grannen, gått tillbaka till lägenheten, varit där under någon minut, och sedan ända vara på väg till Donken 02:47 med sin mobil.

Serien av steg har i databasfilen en starttid, sluttid och även en tid som den läggs till i appen. Den tidsstämpel Apple kallar ”Tillagt i Hälsa”. Att endast redovisa starttiden i protokoll kan man diskutera lämpligheten i. Kan ju vara bra att veta när en person slutade stega runt också s a s.
Speciellt då de sker i en följd.
Citera
2023-04-24, 23:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Hur rimligt är det att ens diskutera att J skulle ha haft M’s telefon?
Det handlar om tidslinjen kring tiden för brottet.
Citera
2023-04-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om inte jag minns fel så hade Toves bror gått in på T mobil
Han visste eller listade ut koden

Så har jag också uppfattat det. Tror det beskrevs som att han hade gissat sig in baserat på andra kända lösenord och sen kontaktat pojkvännen eller vem det var.
Om det är hans eller polisens skärmdumpar som visar förflyttningen t/r McD ska jag dock låta vara osagt. En viktig ledtråd och bevis blev det iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in