2023-04-24, 21:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är det här som är problemet med att vi inte har datat från Ts accelerator eller gyro. Vi vet att Ts telefon rör sig från Storgatan 71 i bil vid 02:47. (Tolkar som att det är från pejling men är osäker.) All data är från Platstjänsten i Android och då går det inte att säga hur Ts mobil rört sig i huset.
J:s mobil aktiveras nästan samtidigt. Går det att säga något alls om 02:45, vad är mest troligt?
Citera
2023-04-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrizzy
Jag får inte alls ihop tiden...

Om de kommer till lägenheten runt 01.40-01.50 och bara tar en titt runt innan dem hamnar på toaletten och tittar på den enligt Johanna..

(Titta runt i lägenheten kan ju inte ta mer än 5-10 minuter max)

Och smällarna kommer runt 02.40

Du får inte ihop tiderna för tjejerna ljuger om tiderna.
Citera
2023-04-24, 21:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Ja, så var det nog. Men T var ju omtumlad efter den höga dunsen, slog säkert i huvudet.

Det var en 30x5 mm stor ytlig skada i Ts bakhuvud, den nådde inte ens ner till skallbenet. Vid obduktionen fans inga kontusioner, svullnader eller blödningar i Ts hjärna som visade att T var medvetslös av denna eller någon annan skallskada.
T kunde tydligen också sparka i väggen 5-10 gånger.

Enda förklaringen att T kunde sparka men inte kunde slåss med armarna mot JJ är att Ts armar hölls fast.
Citera
2023-04-24, 21:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att när JJ bytte advokat till Sangbo*rn läste Sangbo*rn in sig på fallet och läste samtidigt ett rättsutlåtande som Sangbo*rn tolkade som att Tove dött av aspiration av maginnehåll.

Detta meddelade Sangbo*rn Johanna och informerade henne om att hon inte kunde bli dömd för mord - för det var inget mord enligt Sangbo*rn.
Antagligen fick Johanna då också rådet att berätta och erkänna - mord skulle hon i alla fall inte kunna bli dömd för. Det var också då JJ kontaktade utredarna och erkände.

Tyvärr misstolkade Clea Sa*born det hela:

1. Clea missade att det var ett preliminärt rättsutlåtande om dödsorsak
2. Clea tolkade de medicinska termerna i obduktionsprotokollet fel och trodde att det fanns maginnehåll i luftvägarna

Därför slåss Clae Sang*born idag så hårt mot obduktionsutlåtandet om dödsorsak - för hon har möjligen gjort bort sig och därmed lurat sin klient.

Precis som MHs advokat missade att bestrida skadeståndet, varför MH dömdes att betala ett högre skadestånd än JJ. Där var dock Clea uppmärksam nog att bestrida de skadeståndskrav som ställdes på JJ.

Jag tror därför inte att JJ ljuger i de övergripande uppgifterna. Tvärt om är det nog MH som tillsammans med sin försvarare försökt lura - och viss mån även lyckats lura - omgivningen att MH är en oskyldig, snäll, rädd medföljare och inget annat.

En rimligare läsning av fup är enligt mig att det handlar om utmärkt polisarbete där de spelar ut dem mot varandra:
Steg 1: J förnekar Toves död plus bilresan, MEN blir konfronterad med att polisen kan se vart hon åkt med sin telefon
Steg 2: J Berättar plötsligt att de båda åkte bil i skogen för att äta haschkakor
Steg 3: Polisen hittar Tove genom J:s mobil
Steg 4: M konfronteras med granbarr och att J säger att M åkte med i bilen
Steg 5: M berättar plötsligt att hon fått tillbaka bortträngda minnen av att hon sovit när J dödat Tove och att M sen hjälpt till att dumpa kroppen
Steg 6: J konfronteras med M:s uppgifter och har inga svar
Steg 7: J byter ombud
Steg 8: J berättar att hon dödat Tove genom en olyckshändelse

Visst, Clea har en del i det hela, men följer man förloppet får man snarare en bild av de båda av polisen bitvis tvingats till erkännanden av fakta som inte går ifrågasätta. Med skillnaden att M är så korkad att hon fortfarande ifrågasätter självklarheter och att J är mer taktisk i sin approach.

Men att säga att Clea gjort bort sig...vilket alternativ skulle du ha rått J till? Hennes vägar var liksom ganska låsta. Så vad skulle J ha sagt enligt dig för att komma undan, du som tycker Clea gjorde bort sig?
Citera
2023-04-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad gör det för praktisk skillnad?

Ingen men tidslinjen kan förbättras. Senare vore mer intressant.
Citera
2023-04-24, 21:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Vad annars ska hon slåss mot? J har bevisligen ett starkt hat mot T som dött Js lägenheten. Det är kraftig uppförs backe.

Sen saknas det vanliga märken som brukar finnas vid strypning. Så helt off är hon inte.

Nej det gör det inte. Det finns tydliga skador/märken efter att T ströps med två händer framifrån där tummarna möts i mitten, av någon som samtidigt satt på Ts kropp.
Tove har dött av kvävning förorsakat av strypning medels ett tvåhandsgrepp framifrån enligt dödorsaksutlåtandet efter den rättsmedicinska obduktionen.
Senast redigerad av coli 2023-04-24 kl. 22:03.
Citera
2023-04-24, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Att ljuga i rätten har noll betydelse då vi har fri bevisprövning i Sverige. Det är bättre att vara ärlig skulle jag tro än att ljuga i rätten men som sagt det har noll betydelse för domslutet.

Den princip som gäller i svensk processrätt. Den innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (fri bevisvärdering). I vissa andra länder, framför allt Storbritannien och USA, finns regler om vilken bevisning som är tillåten respektive otillåten.
Det har stor betydelse för din trovärdighet. Om åklagaren spräcker din historia så har du ett trovärdighetsproblem.
Citera
2023-04-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Mest förvånande med det här fallet är nog det marginella intresse som finns på Flashback. Min erfarenhet är att fall med försvunna kvinnor brukar rendera fler inlägg än så här.

Vad är då känt hittills?
Hon anmäls försvunnen söndag förmiddag, sannolikt har hon försvunnit natten mot söndag.
Mot bakgrund av kvinnans klädsel kan hon kanske ha varit ute på krogen på lördagen?
Hon förefaller läsa till läkare i Linköping, varpå det går att anta att hon var "hemma" i Småland över helgen.
Läkarstudenter torde rent generellt vara av det mer skötsamma slaget, min fördom, vilket ej bör tala för att hon gett sig av på en knarkarturné utan att ge sig tillkänna.

Info i övrigt är väldigt knapphändig.

Det eskalerade
Citera
2023-04-24, 21:59
Medlem
Citat:
Vad annars ska hon slåss mot? J har bevisligen ett starkt hat mot T som dött Js lägenheten. Det är kraftig uppförs backe.

Sen saknas det vanliga märken som brukar finnas vid strypning. Så helt off är hon inte.
Fast rättsläkarens bedömning måste man alltid lita o gå på, deras bedömning är blytung i detta fallet. Sen om det inte finns betecker som kanske det brukar så gav hon en utförlig utredelse för det också. Clearing lär inte komma nånstans med sitt detektivletande gällande det.
Grejen för henne är att få bort morddomen på JJ.
Citera
2023-04-24, 22:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror du är naiv när det gäller kompetensen. Jag tror Clea är väl införstådd i hur det fungerar. Det är ett spel. Jag tror hon sökt med ljus och lykta för att hitta vad hon ska attackera. Ska bli intressant att se vem hon kan skaka fram. Får man gissa på en pensionär eller någon från våra grannländer.

Ms advokat lyckades på något sätt att inte skjuta Js trovärdighet i sank. Man undrar om han läst FUP.
Svegfors gjorde ett lamt, passivt intryck i rätten. Det föreföll som han knappt försökte ifrågasätta.
Citera
2023-04-24, 22:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En rimligare läsning av fup är enligt mig att det handlar om utmärkt polisarbete där de spelar ut dem mot varandra:
Steg 1: J förnekar Toves död plus bilresan, MEN blir konfronterad med att polisen kan se vart hon åkt med sin telefon
Steg 2: J Berättar plötsligt att de båda åkte bil i skogen för att äta haschkakor
Steg 3: Polisen hittar Tove genom J:s mobil
Steg 4: M konfronteras med granbarr och att J säger att M åkte med i bilen
Steg 5: M berättar plötsligt att hon fått tillbaka bortträngda minnen av att hon sovit när J dödat Tove och att M sen hjälpt till att dumpa kroppen
Steg 6: J konfronteras med M:s uppgifter och har inga svar
Steg 7: J byter ombud
Steg 8: J berättar att hon dödat Tove genom en olyckshändelse

Visst, Clea har en del i det hela, men följer man förloppet får man snarare en bild av de båda av polisen bitvis tvingats till erkännanden av fakta som inte går ifrågasätta. Med skillnaden att M är så korkad att hon fortfarande ifrågasätter självklarheter och att J är mer taktisk i sin approach.

Men att säga att Clea gjort bort sig...vilket alternativ skulle du ha rått J till? Hennes vägar var liksom ganska låsta. Så vad skulle J ha sagt enligt dig för att komma undan, du som tycker Clea gjorde bort sig?

Jag tycker inte Clea har gjort bort sig i råden hon kan ha givit JJ om att erkänna.
Jag tycker Clea gör och gjorde bort sig kring sina angrepp på Rättsläkarutlåtandet. För det framstår som rätt oantastligt när det gäller dödsorsak där det handlar om strypningsmord och inget annat.
Citera
2023-04-24, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det var en 30x5 mm stor ytlig skada i Ts bakhuvud, den nådde inte ens ner till skallbenet. Vid obduktionen fans inga kontusioner, svullnader eller blödningar i Ts hjärna som visade att T var medvetslös av denna eller någon annan åskallskada.
T kunde tydligen också sparka i väggen 5-10 gånger.

Enda förklaringen att T kunde sparka men inte kunde slåss med armarna mot JJ är att Ts armar hölls fast.
Det var ett jack i huvudet, troligen för att huvudet stött i något kantigt. Jag fick ett jack i huvudet en gång som barn när jag föll in i ett element. Det gjorde svinont men man var ju tålig så jag borstade av mig och fortsatte leka. En stund senaste såg nån att jag hade blod i håret. Det är väl på den nivån Toves skada var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in