2023-04-24, 21:17
Medlem
Absolut!….eller så talade M sant och J hittar på mycket om och men. J hade visst bara badtofflor på sig ute i skogen, med eller utan strumpor förtäljer dock inte historien.
Citera
2023-04-24, 21:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om Tove har stegräkning påkopplat så bör det göra det ja. Kan ju även gå att se i precisionscirklarna för Google Location History att nåt händer då men inte ens i närheten samma precision. Koordinaterna kan hoppa flera hundra meter även om mobilen är still i värsta fall.

Enligt data från viktiga platser i JJ:s mobil så rullar de sen 02:49:29 till McD.
Vill gärna höra din syn på 02:45-tiden: "J: Eh, telefonen, jag vet inte, jag vet att den stoppade den i en plastpåse. Eh, jag vet faktiskt inte varför. Jag hade inte så många naturliga förklaringar till något liksom och sen så tog jag på min jacka tror jag och stoppade mobilen i jackfickan och tänkte väl att jag skulle slänga den någon annanstans."

J tar fram T:s mobil - aktivering 02:45? Hon lägger den i en plastpåse och stoppar den i fickan.

Den egna mobilen aktiveras kl 02:46:22 med våningsförflyttning (på väg till Donken med grannen).

Vad är mest sannolikt; att J går ner med T:s mobil första eller andra gången?

För kännedom: första gången möter hon grannen och de samtalar en stund. Hon går därefter upp och hämtar åtminstone sin egen mobil; se 02:46:22.
Citera
2023-04-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I dessa sammanhang pratar man inte viktklasser utan istället om väsentliga skillnader i styrkeförhållanden som råder mellan, man/kvinna, kvinna/barn t.ex. Det existerar knappt strypmord mellan man/man och kvinna/kvinna just av den enkla anledningen att det är fysiskt krävande.

Både J och T var unga friska tjejer och det fanns inga väsentliga styrkeförhållandena mellan dom trots att J var både längre och tyngre.

Tove hade inte varit chanslös om det enbart var hon och J i badrummet. Troligen hade J inte lyckats strypa henne. Och om hon hade gjort det, hade det sett ut som hon sprungit genom 10 taggbuskar.
Jag är inte säker på att man måste ha skråmor på armarna, man kanske försöker trycka bort armarna men det lämnar inga spår.....
Citera
2023-04-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker det är fel att ställa deras trovärdighet mot varandra. Den enas story blir inte mer sann för att den andra ljuger och ljuger gör de båda.

Jag förstår inte hur du resonerar faktiskt. Rätten köper ju inte J s hela berättelse för att delar av den stämmer med stödbevisning. Dom köper dom delarna där det finns stöd av övrig bevisning. Allt övrigt bortser rätten ifrån. Hade delar av M historia kunnat stödjas med bevisning hade givetvis rätten godtagit dom delarna.
Citera
2023-04-24, 21:22
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Grannen hörde bara dunsar och inga skrik. Så det är väl inte otänkbart att T kan ha förlorat medvetandet när J fällde henne.

Det spekuleras här i tråden om vem som var starkast. Att J slagit T tidigare på kvällen och T verkar ha blivit skärrad av det tycker jag talar i någon mån för att J hade ett visst fysiskt övertag. Att någon idrottar regelbundet säger inte så mycket om deras fysiska styrka eller duglighet i slagsmål. En del är av naturen starka och bra på att slåss fastän de inte tränar och det inte syns utanpå. J hade antagligen också ett övertag genom sin större aggressivitet och sina bristande spärrar.

Jävla granne som inte gick in eller iaf ringt polisen så den Kan göra en bedömning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att när JJ bytte advokat till Sangbo*rn läste Sangbo*rn in sig på fallet och läste samtidigt ett rättsutlåtande som Sangbo*rn tolkade som att Tove dött av aspiration av maginnehåll.

Detta meddelade Sangbo*rn Johanna och informerade henne om att hon inte kunde bli dömd för mord - för det var inget mord enligt Sangbo*rn.
Antagligen fick Johanna då också rådet att berätta och erkänna - mord skulle hon i alla fall inte kunna bli dömd för. Det var också då JJ kontaktade utredarna och erkände.

Tyvärr misstolkade Clea Sa*born det hela:

1. Clea missade att det var ett preliminärt rättsutlåtande om dödsorsak
2. Clea tolkade de medicinska termerna i obduktionsprotokollet fel och trodde att det fanns maginnehåll i luftvägarna

Därför slåss Clae Sang*born idag så hårt mot obduktionsutlåtandet om dödsorsak - för hon har möjligen gjort bort sig och därmed lurat sin klient.

Precis som MHs advokat missade att bestrida skadeståndet, varför MH dömdes att betala ett högre skadestånd än JJ. Där var dock Clea uppmärksam nog att bestrida de skadeståndskrav som ställdes på JJ.

Jag tror därför inte att JJ ljuger i de övergripande uppgifterna. Tvärt om är det nog MH som tillsammans med sin försvarare försökt lura - och viss mån även lyckats lura - omgivningen att MH är en oskyldig, snäll, rädd medföljare och inget annat.

Jag tror du är naiv när det gäller kompetensen. Jag tror Clea är väl införstådd i hur det fungerar. Det är ett spel. Jag tror hon sökt med ljus och lykta för att hitta vad hon ska attackera. Ska bli intressant att se vem hon kan skaka fram. Får man gissa på en pensionär eller någon från våra grannländer.

Ms advokat lyckades på något sätt att inte skjuta Js trovärdighet i sank. Man undrar om han läst FUP.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, mycket av bevisningen verkar luta på extremt tunna trådar. Johannas vittnesmål,

Oavsett utfallet vill jag att en sådan sak som att man bestämmer tidpunkten för mordet utifrån en tidsuppgift som kanske går att styrka via grannens mobil, och andra parametrar noggrannare. Majas egen berättelse, grannens muntliga tidsuppgift vilket gör att mordet måste ha skett efter 02:40 (då han var i sängen och kollade på mobilen), vilket förstås borde gå att konfirmera då, och sedan at rätten beslutar vad som händer inne i badrummet genom att sparkarna visar på två gm.

Trött och iriterad på domen.
02:41 är alldeles för snävt tidsfönster. Återkommer så småningom med grannens vittnesmål gällande tider.
Citera
2023-04-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att när JJ bytte advokat till Sangbo*rn läste Sangbo*rn in sig på fallet och läste samtidigt ett rättsutlåtande som Sangbo*rn tolkade som att Tove dött av aspiration av maginnehåll.

Detta meddelade Sangbo*rn Johanna och informerade henne om att hon inte kunde bli dömd för mord - för det var inget mord enligt Sangbo*rn.
Antagligen fick Johanna då också rådet att berätta och erkänna - mord skulle hon i alla fall inte kunna bli dömd för. Det var också då JJ kontaktade utredarna och erkände.

Tyvärr misstolkade Clea Sa*born det hela:

1. Clea missade att det var ett preliminärt rättsutlåtande om dödsorsak
2. Clea tolkade de medicinska termerna i obduktionsprotokollet fel och trodde att det fanns maginnehåll i luftvägarna

Därför slåss Clae Sang*born idag så hårt mot obduktionsutlåtandet om dödsorsak - för hon har möjligen gjort bort sig och därmed lurat sin klient.

Precis som MHs advokat missade att bestrida skadeståndet, varför MH dömdes att betala ett högre skadestånd än JJ. Där var dock Clea uppmärksam nog att bestrida de skadeståndskrav som ställdes på JJ.

Jag tror därför inte att JJ ljuger i de övergripande uppgifterna. Tvärt om är det nog MH som tillsammans med sin försvarare försökt lura - och viss mån även lyckats lura - omgivningen att MH är en oskyldig, snäll, rädd medföljare och inget annat.

För att uppdatera mitt minne, då jag inte kommer ihåg det från när jag läste FUPen. (Har haft Covid sen jag läste FUPen och jag verkar ha blivit både glömsk, dum i huvudet och ha svårt med meningsbyggnad efter skiten. Ursäkta!) Erkände Johanna först efter hon bytt advokat?
Citera
2023-04-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Kan du beskriva GWs version kortfattad?

Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Den typen av överenskommelser att man kan få lindrigare straff i utbyte mot information har vi inte i Sverige (i dagsläget iaf). Det fanns rent principiellt sett inget att vinna för J på att ange M utan anledning. Jag skulle snarare påstå att J hade vunnit på att inte nämna att M var med på mordet för då hade J haft en hypotetisk chans att hävda självförsvar istället och få en mildare dom utifrån det. Nu blev det så mycket värre av att hon hävdar att både hon och M utförde mordet.

Precis. Dessutom lär hon ha diskuterat detta med Clea. Clea vet att det ser betydligt värre ut med två mot en och har säkerligen informerat J om den biten, och frågat J om det var säkert att det gick till så. Så hade inte M medverkat hade hon sannerligen förstått att det inte gynnade henne att ange M enbart för hämnd när en livstidsdom är att riskera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag är inte säker på att man måste ha skråmor på armarna, man kanske försöker trycka bort armarna men det lämnar inga spår.....

Dom vanligaste ställena där gm har rivmärken/sår är på armarna, händerna, halsen och ansiktet. Även offret själv kan ha rivsår på sin egen hals efter ha försökt få bort gm s händer. Offret har total panik och orsakar skador på alla ställen den kommer åt.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag har en känsla av att J skulle klara det på egen hand. Hon har mycket längre armar...

Det är just på dessa armar som JJ skulle haft klös-, riv- och blåmärken från Toves kamp.
JJs armar kanske är längre men Tove kunde naturligtvis nå sin egen hals och JJs händer med underarmar som höll i där.

Precis som Tove skulle försökt och sannolikt också lyckats skada JJs bara ben, JJs hals, JJs bröst och kanske upp i JJs ansikte och hår. Om T hade haft sina armar fria.
Citera
2023-04-24, 21:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
För att uppdatera mitt minne, då jag inte kommer ihåg det från när jag läste FUPen. (Har haft Covid sen jag läste FUPen och jag verkar ha blivit både glömsk, dum i huvudet och ha svårt med meningsbyggnad efter skiten. Ursäkta!) Erkände Johanna först efter hon bytt advokat?

Japp. Dessförinnan - före Sangbo*rn - erkände JJ ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in