Jg misstänker att om det är så (vilket jag också misstänker

) att Johnna ljuger om Majas deltagande med fastlåsning av händerna, att Johanna inte tänkte på at det i förlängnngen såg mer illa ut för henne själv.
Johanna kan ju ha tänkt, utifrån att Tove "angriper" henne med stryptag, då måste hon ju (och Maja) få försvara sig.
Hela Johannas berättelse visar på en oförmåga att förstå att det låter inte bra att man t ex "fäller någon" för att man känner sig kränkt av att gästen inte tycker att badrummet var mycket att se eller att man blir ännu argare för att någon säger "vad fan håller du på med" och att hennes egen kommentar "vad håller du på med själv" medan hon har satt sig (eller sätter sig, minns ej tågordningen här) gränsle över någon som just fällt still golvet och slagit huvudet jättehårt i golvet.
Det är en berättelse som tvärtom andas lättkränkthet, hat och oproportioneligt agerande. Hon vill få det som att låt att hon hade visst skäl att bli arg, och att Tove tar henne på halsen, är något hon nu måste försvara sig mot. Det är då typ som Maja kommer in i bilden.
Det som hände kommer vi aldrig att få veta, men ändringen i rätten om att allt skedde precis när de kom hem, gör det lättare att få in både Maja i badrumsberättelsen liksom deras frysning till is, panik och förvirring.
Johanna har nog inte alls tänkt så långt att det låter så illa som det gör, att de är två nu som föröker hjälpas åt.
Hon vill i mina ögon få bort fokus på att hon lurpassat på bästa möjliga tillfälle att hämnas på sitt hatobjekt och trycker in henne i badrummet med en iskall fällning, och lika iskallt trycka fast Tove till golvet med hela sin tyngd på hennes mage/bröstkorg och strypgrepp mot halsen. Då är det dessutom svårt att få in Maja längst in i badrummet helt utan anledning, utan det ser ju ut som en planerad gemensam manöver.
Jag minns inte om det var du som skrev vid något tillfälle att