2023-04-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon1234
Kan någon vara snäll och lägga ut länken på alla förhör på youtube igen? Hittar dom inte nu.

Testa att söka på "Tove Vetlanda" på Youtube...? Eller?
Citera
2023-04-24, 11:10
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Hittar inget i obduktionsprotokollet som tyder på att T skall ha skurit sig i låret . Men hon var brännskadad så kanske inte så lätt att se det.
Citera
2023-04-24, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du har rätt i att både JJ och SD är/var narcissister. Det finns inget man kan göra för att förändra en narcissist. De är som de är.

Därför är det VIKTIGT att ALLA lär sig hur man ska hantera en narcissist. Det borde vara ett viktigt uppdrag för skolan att pränta in i ryggmärgen på alla.

Det ENDA man kan göra är att undvika kontakt, att minimera den så absolut mycket som möjligt.

Båda brottsoffren, TT och LW, gjorde inte det.

TT var inte konflikträdd utan tog konrakten på Nöjet och kränkte narcissisten offentligt. Det är livsfarligt.

LW var som en igel på SD i många år och försökte tvinga honom att lämna sin fru för hennes skull. Det visade sig också vara livsfarligt. Efter att ha läst alla konversationer mellan LW och olika personer, som finns i det FUPet, och sett hennes sociala media med 1000-tals selfies och fullt fokus på att visa upp sina egna prestationer så tror jag att hon också var narcissist. Kanske var det den kombon; två narcissister som båda skulle ha sin vilja igenom som gjorde att det gick så långt?

TT vet jag ingenting om men är det möjligt att hon också hade narcissistiska drag? Eller vägrade hon bara att ta skit? Eftersom man inte "får" säga eller skriva något negativt om någon som är död så kommer vi väl aldrig att få veta det.

Det kan låta som victim blaming men det är så viktigt att alla lär sig hur man inte ska bete sig mot en narcissist. Det är enda sättet man kan påverka på.

Problemet är väl att det kanske inte är så lätt att veta vem manhar att göra med? Att identifiera vem som är farlg eller inte?

Och problemet är också att narcissisten jobbar ofta väldigt aktivt med att binda dig, att slå kilar mellan dig och dina nära/vänner, splittra, dra i trådar, undegräva din självkänsla, få dig att tvivla på dig själv, förnedra dig offentligt om du på minsta sätt sätter dig emot, få dig att tro att allt är ditt fel osv.

Det är just väldigt typiskt för narcissisten att först vara väldigt uppmärksam mot dig, på ett sådant sätt att du känner dig väldigt sedd och känner dig smickrad. Mycket beröm, och vämnsliga ord, får dig att också öppna dig, visa på dina svaga sidor. Kanske har du aldrig förut upplevt dig varken så sedd och så lyssnad på... och det är just där som narcisssiten tar tillvara alla dina svagheter.

Maja har just upplevt detta, att blvit sedd. Men när hon själv mår dåligt, då blir hon avvisad, straffad. Precis på det sätt som Johanna vet är känsligt för Maja, som har en övergivenhetsproblematik. Maja blir avvisad hela natten.

Då har Maja redan blivit väldigt bunden till Johanna. Och det enda som gäller nu är att vänta på att åter få allt att bli som vanligt igen, mendan en anna person hade känt sig så förolämpad att man inte hade accepterat denna hundbehandling.

Johanna försöker också slå kilar mellan Maja och hennes familj. Detta är ju Majas stöd i grunden, men som narcissisten förstår, är det ett hot mot dom själva, eftersom vänner och familj inte sällan ser vad som pågår. tt Jhanna inte är bra för Maja. Eller att Billy inte är bra för Tova. Du är helt hjärntvättad av Billy, skrev vännerna islket till Tova. Billy försökte mycket aktivt isolera Tova från de vännerna, genom att smutskasta dom, genom att hindra Tova att umgås med dom och int etilåta att hon gick på deras fester.

Precis så gör Johanna med Maja och även andra. Johnna pratar skit om Majas föräldrar, att Maja ska ta avstånd från dom. Till och med har som lösning att man kan "ta bort" brorsan.

Även mellan Tove och A*lbin kör hon med smutskastning för att förstöra deras relation. Smutskastning offentligt är ett av strategierna och straffen en narcissist använder för att ha kontroll över sina medmänniskor. Lögner är ett vapen, och de varken skäms eller känner ånger över sitt usla beteende.

Och när sådana här personer sitter i rätten, då kan de helt utan skam komma med nya lögner som de inte ens nämnt i de många förhör som de genomgått under utredningstiden. inte heller skäms de för helt absurda förklaingar till bevisningen.

Det beror dels på gränslöheten, skamlösheten men ocks i vissa fall på en oförmåga att förstå hur andra människor täker och känner.

Att säga att man tuttat eld på en kropp för att man själv vill bli kremerad är ett väldigt tydligt sådant exempel. Om Johanna hade den insikten hade hon anpassat lögnen på ett för henne själv bättre sätt.

Vad gäller Tove, verkar hon beskrivas av många såsom en mycket snäll person, men som dragits med en del psykisk ohälsa. Ingenstans upplever jag narcissistiska eller känslokalla drag i det som återberättas. Tvärtom.

Min tro är att Tove, M*y och flera i umgängeskretsen inte förstod allvaret av de signaler som fanns där. De ville inte tro att någon person kunde med vilja tuttat eld på dörren t ex. Inte heller fattade Tove att hon kunde vara i fara när hon gick hem till Johanna.

Många människor slänger sig runt med begreppen narcissist/psykopat om andra, men jag tror inte att vännerna riktigt fattade vem de hade att göra med.
Citera
2023-04-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Vi har framkommit att hon definitivt ljuger om den saken, rättsläkaren vittnade om att 10 sekunders stryptag inte räcker för att man ska avlida (minst 2 min tror jag som hon sa i TR).
10 sekunder och de skador som var tillförda på Toves hals, dess muskulatur etc stämmer inte överens med vad två rättsläkare har rapporterat.

Jo men d är d jag menar. Även om det skulle vara så att JJ ljuger om d som hon me största sannolikhet gör så ser jag inte vad ett nytt läkarutlåtande skulle ändra
Citera
2023-04-24, 11:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vad som händer i HR återstår att se.

Det jag tycker är väldigt intressant är att Clea tidigare uttryckt att alla Svenska yrkesverksamma RL. är kopplade till rättsmedicin/Polisen och att dom håller varandra om ryggen.

Kan det tänkas att det kommer någon självutnämnd CSI superexpert ifrån Amerika...?

Haha, ja, det kanske det är. Rättsmedicin är ju ingen fråga bundet till ett lands lagar, utan det är vetenskap och den är lika över landsgränser. Anser hon att det inte finns någon i Sverige som är utan bias så måste hon ju ha gett sig utomlands. Mer troligt är kanske Danmark eller Norge, tänker jag. Men det skall i vilket fall bli intressant att se vem det är, och framförallt vad denne person har att anmärka på.

Alla yrkesverksamma åklagare är kopplade till åklagarmyndigheten/polisen och alla advokater är kopplade till advokatsamfundet. Om det är några som håller varandra om ryggen så är det advokater. Jag har inte nämnt det tidigare men t.ex. Silbersky som uttalat sig om Maja står i princip alltid på den åtalades/tilltalades sida när han uttalar sig i media, och i vissa fall är det väldigt tydligt hur biaserad han är som försvarare.

Whataboutism kanske någon med all rätt säger då. Jag pekar bara på att man skall vara försiktig med att kasta sten i glashus

Vad gäller att alla rättsmedicinare i Sverige är kopplade till rättsmedicinalverket tvivlar jag dock på. Det finns rättsmedicinska institutioner och kurser på flera av våra svenska universitet, Uppsala, Lund, Stockholm och Umeå t.ex. Även om en del av deras anställda också är anställda av rättsmedicinalverket så tvivlar jag starkt på att alla är det.

Å andra sidan kan man fundera på om Clea påstår att varken polisen eller rättsmedicinalverket är oberoende. De har att utreda allt i ett ärende både det som talar för som emot en misstänkt. Menar Clea att de inte gör det? Det är allvarliga anklagelser hon kommer med i så fall.

Vi ser också i detta mål hur rättsläkaren ex.vis. säger att det är mindre sannolikt att märkena på Toves armbågar kan ha kommit av att Maja skulle ha hållit fast armarna.
Citera
2023-04-24, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Oj. Den uppgiften har jag helt missat. Vet man något om T haft en längre tid av självskadebeteende sedan tidigare? Det här sätter ju ändå lite hela händelsen kring eftersök och A:s agerande lite i annan dager ändå kan jag tycka.

Tydligen något som funnit tidigare, men innan händelsen när Maja, A*lexandra och Johanna kom ovh bankade på dörren, hade det enligt Toves själv inte varit på ett tag. Det verkade vara särskilt om hon drack för mycket, då kunde hon spåra ur, eller som här, när hon blev räd för Johanna, så skar hon sig för att minska ångesten.

Det verkar ju som att man tex A*lbin) inte trodde att Tove hade gjort något när hon försvann. A*lbin visste ju om bråket på kvällen innan. Och sedan när polisen hörde Johanna och jämförde grannens berättelse om cykeln, då blev det ju tydligt att något inte stämde.

Grannen berättade ju hur cyklen stod utanför och att när de återvände så påpekade han för Johanna om påsen i korgen, medan Johanna sa att cykeln var borta när de återvände och att hon tagit påsen med sig i bilen.

Toves mamma hoppades ju ända in i det sista att Tove ändå hade bivit intagen på psyket och några vänner tänkte nog att Tove kunde ha gjort något mot sig själv.

Men det stod klart ganska snabbt att hisorien inte gick ihop, och cykeln som hittades sedan vid Gränsgatan dit Tove sakande koppling va väl ytterligare en faktor i sammanhangett. Toves pappa hade ju knackat dörr i huset där.
Citera
2023-04-24, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Problemet är väl att det kanske inte är så lätt att veta vem manhar att göra med? Att identifiera vem som är farlg eller inte?

Och problemet är också att narcissisten jobbar ofta väldigt aktivt med att binda dig, att slå kilar mellan dig och dina nära/vänner, splittra, dra i trådar, undegräva din självkänsla, få dig att tvivla på dig själv, förnedra dig offentligt om du på minsta sätt sätter dig emot, få dig att tro att allt är ditt fel osv.

Det är just väldigt typiskt för narcissisten att först vara väldigt uppmärksam mot dig, på ett sådant sätt att du känner dig väldigt sedd och känner dig smickrad. Mycket beröm, och vämnsliga ord, får dig att också öppna dig, visa på dina svaga sidor. Kanske har du aldrig förut upplevt dig varken så sedd och så lyssnad på... och det är just där som narcisssiten tar tillvara alla dina svagheter.

Maja har just upplevt detta, att blvit sedd. Men när hon själv mår dåligt, då blir hon avvisad, straffad. Precis på det sätt som Johanna vet är känsligt för Maja, som har en övergivenhetsproblematik. Maja blir avvisad hela natten.

Då har Maja redan blivit väldigt bunden till Johanna. Och det enda som gäller nu är att vänta på att åter få allt att bli som vanligt igen, mendan en anna person hade känt sig så förolämpad att man inte hade accepterat denna hundbehandling.

Johanna försöker också slå kilar mellan Maja och hennes familj. Detta är ju Majas stöd i grunden, men som narcissisten förstår, är det ett hot mot dom själva, eftersom vänner och familj inte sällan ser vad som pågår. tt Jhanna inte är bra för Maja. Eller att Billy inte är bra för Tova. Du är helt hjärntvättad av Billy, skrev vännerna islket till Tova. Billy försökte mycket aktivt isolera Tova från de vännerna, genom att smutskasta dom, genom att hindra Tova att umgås med dom och int etilåta att hon gick på deras fester.

Precis så gör Johanna med Maja och även andra. Johnna pratar skit om Majas föräldrar, att Maja ska ta avstånd från dom. Till och med har som lösning att man kan "ta bort" brorsan.

Även mellan Tove och A*lbin kör hon med smutskastning för att förstöra deras relation. Smutskastning offentligt är ett av strategierna och straffen en narcissist använder för att ha kontroll över sina medmänniskor. Lögner är ett vapen, och de varken skäms eller känner ånger över sitt usla beteende.

Och när sådana här personer sitter i rätten, då kan de helt utan skam komma med nya lögner som de inte ens nämnt i de många förhör som de genomgått under utredningstiden. inte heller skäms de för helt absurda förklaingar till bevisningen.

Det beror dels på gränslöheten, skamlösheten men ocks i vissa fall på en oförmåga att förstå hur andra människor täker och känner.

Att säga att man tuttat eld på en kropp för att man själv vill bli kremerad är ett väldigt tydligt sådant exempel. Om Johanna hade den insikten hade hon anpassat lögnen på ett för henne själv bättre sätt.

Vad gäller Tove, verkar hon beskrivas av många såsom en mycket snäll person, men som dragits med en del psykisk ohälsa. Ingenstans upplever jag narcissistiska eller känslokalla drag i det som återberättas. Tvärtom.

Min tro är att Tove, M*y och flera i umgängeskretsen inte förstod allvaret av de signaler som fanns där. De ville inte tro att någon person kunde med vilja tuttat eld på dörren t ex. Inte heller fattade Tove att hon kunde vara i fara när hon gick hem till Johanna.

Många människor slänger sig runt med begreppen narcissist/psykopat om andra, men jag tror inte att vännerna riktigt fattade vem de hade att göra med.
Inte för att jag tänker gå i försvar av Johanna, men det är väldigt långtgående slutsatser du drar om en person du inte känner.

Hon är bara 20 år och hela hennes liv kretsar kring denna håla på landsbygden. Det är jätteviktigt för henne att få vara med och festa och ha kul, hela hennes liv kretsar kring det enligt hennes egen uppgift. Och det är inte så konstigt givet hennes ålder. Allt som händer i kompiskretsarna får då en orimligt stor betydelse. Det har hon ju också själv sagt, nu när hon fått perspektiv.

Du kan inte jämföra en 20-åring med en person på 30-40 år som har egna barn och borde ha fått vissa insikter här i livet. Hur stor del av Johannas agerande beror på att hon är väldigt omogen och hur mycket beror på något annat som narcissism?

Att hon sprayar en kompis bil, fult - men det är hon inte ensam om. Bränder - där finns en varningssignal. Det finns dock fullt med unga som hänger ut varandra i sociala medier, lägger upp bilder osv - som de facto förstör varandras liv. Ska vi kalla alla dem psykopater eller ska vi vänta tills de är mer mogna och se vilka som fortfarande beter sig omoget när de är 25-30?

Edit: det är ju relativt vanligt att mobbare ångrar sig som vuxna och t o m i vissa fall ber om ursäkt. Det handlar om mognad i många fall.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-24 kl. 11:43.
Citera
2023-04-24, 11:47
Medlem
Marchionesss avatar
MH vill byta försvarare.
Citera
2023-04-24, 11:50
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
MH vill byta försvarare.

En annan som ska försvara hennes sovande? Men visst, inte omöjligt någon skulle kunna slå hål på tidslinjen och därmed förmildra straffet. Undrar vem som hjälpt Maja komma på idén att byta, för hon har väl inte kommit på det helt själv?
Citera
2023-04-24, 11:51
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
MH vill byta försvarare.

Det förstår man att föräldrarna vill vem skulle inte göra allt för sitt barn. Tror inte MH har förstånd att ta tag i det.
Citera
2023-04-24, 11:53
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
En av kvinnorna som dömdes för mordet på Tove i Vetlanda vill byta försvarare inför hovrättsförhandlingen. Maja Hellman, 18, dömdes tillsammans med Johanna Leshem Jansson till livstids fängelse.

https://www.expressen.se/nyheter/domdes-for-mordet-pa-tove-vill-byta-advokat/
Citera
2023-04-24, 11:54
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Det förstår man att föräldrarna vill vem skulle inte göra allt för sitt barn. Tror inte MH har förstånd att ta tag i det.

Undrar om hon skrev brevet om att byta själv? Ganska välformulerat med tanke på hennes svårigheter.

https://sverigesradio.se/artikel/efter-livstidsdomen-18-aringen-vill-byta-ut-sin-advokat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in