Citat:
Alltså, jag kan inte hitta detta uttalande i förhören med A*lbin i FUP. Är detta något han säger under rättegången?
Tove och M*y var varandra väldigt nära. Enligt M*y betättade Tove allt för henne. Inte heler hon näner att Tove var rädd för Maja (just henne som person).
Jag misstänker att Tove var rädd för Johanna och hennes ageranden, och om Johanna då hade en intention, då fanns det andra som var beredda att agera i Johannas syften. Maja var ju en sådan som gjorde saker för Johanna, såsom gå och ringa på hos A*lbin. Då blir Tove rädd. Men det stämmer inte som flera här påstår att Maja trängde sig in i hans lgh. Inte vad som framkommer i A*lbins förhör iaf.
Jag har väldigt svårt att tro att A*lbin inte skulle berätta om Tove var rädd för Maja, eller att han skulle hålla inne med att Maja trängt sig in i hans lägenhet. Varför skulle han inte berätta precis allt om vilka Tove kände sig rädd för och allt de skulle ha gjort?
A*lbin berättar däremot om två incidenter, där ordet rädd kommer upp i samband med Tove:
- Den ena är ju när Maja kommer upp till A*lbins förra lgh med A*lexandra och Johanna ansluter efter det:
"Maja och A*lexandra Tovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter
det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville
prata med Tove om att Tove hade sagt till H*ampus att Johanna sagt det här med otroheten
som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.
Vad menar du med inte glad?
Hon var arg. Hon sa att hon skulle upp och prata med Tove i min lägenhet, för Tove skulle
enligt Johanna fan stå för det här.
Tove var jätterädd och jätteledsen. Hon grät och var upprörd. Hon har skurit sig sedan innan.
Och den kvällen hade hon tagit en av mina knivar och skurit sig. Det var första gången jag
såg det. Hon var så ledsen och upprörd. Jag tog ifrån henne kniven och lindade låret och såret."
- Den andra gången är när Johanna tog sig till J*ulius lgh där Tove och M*y var:
"Är det något mer du tänker på?
En sak mellan Johanna M*y och J*ulius. Tove var också med där. Det var så att Johanna hade
fått reda på att M*y varit med J*ulius. Då tog hon sig upp i J*ulius lägenhet. Hon hade knuffat sig
fram och sagt att hon skulle få tag på M*y. Johanna var riktigt förbannad. Då var Tove där och
låg under täcket och var livrädd. J*ulius fick knuffa ut Johanna. Men jag var inte där själv. Om
ni ska prata med M*y, så kan hon ju ta upp det här."
Vad gäller M*y:
"Vad hände?
Johanna kom till J*ulius lägenhet och rusade upp och skulle prata med mig. Jag vet inte varför
Tove gömde sig, men antagligen för Johanna, så hon inte skulle dra in Tove med. Jag och
Johanna gick in i sovrummet och pratade. De andra fick vara utanför.
Hur var Johanna då?
Väldigt arg. Väldigt, väldigt arg.
Hur tog sig det i uttryck?
Skrik.
Vad sas?
Minns inte. Det är så längesedan.
Det var ca två år sedan?
Ja. Någonstans där.
Vad kände du när det här hände?
Jag var ju rädd för Johanna. Hon slogs ju inte och så, men hela hennes sätt gjorde mig rädd.
Samtidigt så var ju alla de andra utanför.
Hur slutade det?
Jag låste in mig i toaletten.
Varför?
För att slippa Johanna.
Sen blev hon utslängd från lägenheten.
Av?
Har för mig att det var J*ulius.
Vilka var där?
Jag, Tove, J*ulius och sedan Johanna. Det kan ha varit någon mer men kommer inte ihåg. "
//
"Johanna har en följeslagare Maja Hellman. Maja har inga egna åsikter. Det som Johanna
säger går Maja på. Jag upplever inte Maja elak utan hon följer det Johanna säger. Johanna
som bestämmer."
//
"Är det någon eller några som inte är bra vänner?
Johanna Jansson men ingen mer vad jag kommer på. Johanna gillar skapa drama. Försöker få
isär mig och min kille och Tove och hennes kille. Johanna gillar inte såna som har fast
förhållande för hon tycker att de personerna är tråkiga."
//
"Hur har din relation med Johanna varit?
Till en början bra. Men sedan har det varit mycket tjafs och hot och mycket drama. Jag har
även sagt upp kontakten med Maja, då hon följer Johanna. Jag har blockat dem och tagit bort
dem överallt. Har sagt att jag inte vill ha dem i mitt liv"
//
"Kan du berätta om Maja. Hur är hon som person och hur ser hennes olika relationer ut med
andra?
Jag har generellt alltid haft en bra relation med Maja, och det är så jag uppfattar att andra haft
det med. Men sedan har hon följt efter Johanna. Hon är ju Johannas följeslagare. Hon har
inga egna åsikter. Hon gör det som Johanna säger. Så det är därför andra tagit avstånd från
Maja med.
Hur är hon som person?
Hon är snäll och bryr sig om andra. Jag har bara träffat henne på fester, inte så mycket annars."
//
"[...]Tove och jag har alltid varit väldigt nära varandra, vi är tvillingar och umgåtts i skolan. Vi flyttade till Linköping ihop, där bodde vi också ihop. Vi var med varandra dygnet runt, vi berättade allt för varandra, vi sov ihop med. Vi berättade allt för varandra. Hon var en väldigt social människa, gilladeatt umgås med människor. Hon var alltid glad och ambitiös och ville visa sig från sin bästa sida."