Citat:
Ursprungligen postat av
DenAndraGrannen
Du missförstår vad ägande via blockchain betyder. I fall ägandet är definierad ut ifrån vad blockchain innehåller så er inte problemet att hålla databasen intakt. Databasen är intakt.
Exempel: Vi säger att ett styrelsebeslut i ett bolag kräver 3 av 5 röster. Vi röstar via en blockchain. Finns det 3 av 5 röster på blockchainen så är beslutet gjord. Per definition. Det speglar verkligheten till 100%. Alltid.
Eller som att säga att din bankid signatur inte är giltig när det finns en lag på det, eller att din signatur inte är giltig för att den "inte speglar verkligheten" när du faktiskt har signerat något med vittnen och liknande.
Eller att en köpkontrakt inte är giltig när den faktiskt är signerad rätt med vittnen och allt som krävs.
Men snälla, sluta med dessa påståenden att andra "missförstår". Jag vet exakt vad din blockchain gör.
Så alla oklarheter med fastighetsägande ska alltså röstas för på blockkedjan. Verkligen bra lösning. Du och din granne är oense om dennes garage har byggts över tomtgränsen. Det finns ingen part som faktiskt kontrollerar vad som stämmer (som Lantmäteriet, eller en fastighetsjurist). Ni röstar på blockkedjan. Lycka till!
Annat exempel: Du styckar av och säljer en del av din tomt men råkar knappa in lite fel siffror vid transaktionen. Du blir av med ditt hus. Code is law!
Men absolut, om du vill definiera som att din blockchain (och inte verkligheten) är källan till sanningen, så är den ju per definition korrekt. Men det är troligen inte en sådan värld du vill ha. Se exemplet med lagersaldo i en butik som jag nämnde, och som Papper1512 missuppfattade fullständigt:
Citat:
Ursprungligen postat av
Papper1512
Du gissar att saldot aldrig är korrekt. Det är helt fel. Var kan du peka på att saldot i min wallet är fel? Du kommer inte svara på den frågan för då är ditt argument dött.
Det handlar naturligtvis om att saldot i butikens databas nästan aldrig stämmer till 100% med vilka varor som faktiskt står på lagerhyllorna. Varför? Jo, för att någon lagerarbetare har ju knappat in siffrorna in i databasen. Problemet är inte att hålla databasen (eller din blockchain) intakt, utan att se till att informationen i den stämmer med den fysiska världen så gott det går.
Detta kallas för "the oracle problem".
En humoristisk men träffsäker video på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=YMhtMEf2QPA