2023-04-23, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det blev väl som på Nöjet.

J och T rök ihop och Maja rusade till undsättning.

Som tack för hjälpen - blev hon indragen i ett mord.
Ja, Maja borde ha insett att två mot en inte slutar väl för den som är ensam. Hon såg ju på Nöjet vilka som drog längsta strået.
Citera
2023-04-23, 23:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Men hon lär ju få nånting eftersom hon hängts ut ganska rejält för ett relativt milt brott som hon kommer dömas för. Jag vet inte, jag har bara lågt förtroende för rättsväsendet.

Jag är ingen expert på ämnet, men såvitt jag förstått tar skadestånd i sådana här situationer framför allt utgångspunkt i hur mycket felaktigt frihetsbeviljad tid någon suttit. Och där kör de med standardtabeller. Är det grovt misstag kan de öka på något. Jag har för mig att t ex Kaj Linna fick X kr per dag enligt tabell, men att de sen multiplicerade detta med 1,5 eller liknande.
Citera
2023-04-23, 23:13
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, Maja borde ha insett att två mot en inte slutar väl för den som är ensam. Hon såg ju på Nöjet vilka som drog längsta strået.

Ptja du kan ju fråga Abbe Babbe hur det gick för honom och hans vaktkollegor på spybar när de hoppa på Bas Rutten 4 mot 1

Så 2 mot 1 är ju inte alltför dåliga odds.
Citera
2023-04-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Stort tack för ett utförligt svar!

T:s mobil är på väg mot Donken 02:47, likaså J:s mobil. men det går inte att med säkerhet veta att J lämnar lgh med T:s mobil 02:45, om jag har förstått rätt?

Kl. 02:47 är nog när Google tidslinjen sätter tidsstämpeln och uppfattar att bilen rullar iväg.

Apples viktiga platser sätter en snarlik tidsstämpel i JJ:s mobil. Har inte fupen framme men så tror jag det var.

Så baserat på det är det inte orimligt att det tar kanske minst två minuter att lämna lägenheten och innan bilen rullar och nu minns jag inte på rak arm om det rättades till nån cykelparkering också på vägen till bilen.

Men en samkörning av Toves och JJ:s molndata kan ge närmare svar på hur mobilerna hanterades och förflyttades runt 02:45 och all annan tid i lgh och efter.

Ihop med MH:s steg och kompletterande molndata m.m. så kan bilden klarna ytterligare.
Citera
2023-04-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Huruvida man är dömd för ett brott eller inte är en ganska allvarlig fråga. Det är tydligt att vissa här i tråden inte förstår det.

Maja är ett utmärkt exempel. Hon står åtalad för mord och tingsrätten har avkunnat en dom enligt vilken hon bestraffas med livstids fängelse.

Men domen har ännu inte vunnit laga kraft, och Maja är därför inte dömd för mord, och inte heller till livstids fängelse. Tingsrättens domslut skall överklagas, och huruvida hovrätten kommer fälla Maja för mord, eller inte. Det vet vi inte. En hel del tyder på att hon kan komma att frias, inte minst många oberoende sakkunniga vittnar om detta.

Skillnaden på att vara dömd, och att inte vara dömd, kan vara skillnaden på att sitta livstid i fängelse, och att inte sitta livstid i fängelse. En skitsak för vissa kanske. Men knappast för Maja och knappast för vilken normalt funtad person som helst.

Föga förvånande är det samma individer som förekommer domen, som också blundar för fakta, avsaknaden av fakta och som påstår saker som vi helt enkelt inte vet. Bara för att de tycker att Maja är skyldig. Det är trist att se att sådana totalt galna idéer trots allt finner sin väg även in i svenska tingsrätter. Inte undra på att så många tingsrättsdomar ändras i hovrätten. Bara tragiskt att det ska behöva vara så.

Ska jag vara ärlig så måste jag säga att jag inte förstår riktigt vad du skriver, och är det som jag misstänker vad du menar är du fel ute.

Tingsrätten har dömt MH och JJ och Domen är livstid för mord dvs båda har fått en Dom.
Domen har inte vunnit laga kraft ännu då de med all sannolikhet överklagar Domen.

Hovrätten kan göra en prövning av den fastslagna Domen förkunnat av tingsrätten eller avvisa ärendet.

Det sistnämda gör att Domen i tingsrätten har vunnit laga kraft men tar de upp målet har Domen inte vunnit laga kraft utan prövas igen.

Men Dömda är de och det har utfallit en Dom blanda inte ihop det med uttrycket "vunnit laga kraft" det utryckt faställer om det finns möjlighet att överklaga en Dom eller inte.

Att en Dom från tingsrätten överklagats innebär inte med automatik att Domen från tingsrätten ändras.
Du har tidigare skrivit att 44% av tingsrättens Domar ändras, majoriteten är ändring av påföljden och det är åt båda håll.
Citera
2023-04-23, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, jag vågar inte spekulera i vad HR kommer att döma till men jag tycker inte att det är så tunt som du påstår.

Det stämmer att det saknas teknisk bevisning kring självaste gärningen och att det inte går med 100% att säga vem som gjorde vad. Men det jag tror man får ha med sig här är att de befinner sig i en liten lägenhet, i ett slutet rum. Vi vet med säkerhet att det inte finns några andra personer än JJ, TT och MH på plats. Vi vet utifrån två oberoende av varandra vittnesmål att TT troligtvis sparkar i väggen och är således vid medvetandet och kämpar för sitt liv. Vi vet att GM saknar motvärnsskador, vilket enligt rättsläkaren endast är möjligt om TT är medvetandesänkt, inkapaciterad.

JJs berättelse i badrummet bekräftas till stor del av de skador som rättsläkaren konstaterat mot huvud/rygg/hals/händer/armbågar. Så att avfärda hela hennes berättelse och fria JJ för stryptaget/mordet ser jag som osannolikt.

MH kan ju inte förklara vad hon gör (men sover gör hon inte) under mordet och då förefaller JJs berättelse som trovärdig sett till att hennes beskrivna händelseförlopp förklarar merparten av TTs skador, sparkarna i väggen bekräftas av granne. Sett till att det då saknas motvärnsskador på GM och att MH är vaken så hade hon i detta läget behövt redovisa för vad hon sysslar med då allt tyder på att hon är med. De bevis som finns pekar ju på att MH är med. Sen kan ju naturligtvis HR bedöma att det som finns inte är tillräckligt. Men de bevis som finns pekar ut MH.
Det där tycker jag var en bra genomgång av hur totalbilden mot Maja ser ut. Jag tror att det räcker. Något som jag tror HovR kommer ta fasta på är att Maja påstår att hon är inne på toaletten ca 02:40 och då finns ingen kropp där. Jag tror HovR, likt TR, kommer anse att det inte finns tid, utrymme eller anledning för Johanna att dölja kroppen och därför är Majas historia inte trovärdig.
Citera
2023-04-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Johanna behöver vi inte oroa oss över nämnvärt, jag är helt övertygad om att HovR fastställer livstid avseende henne. Det finns liksom inga alternativ. Att Tove skulle ha dött av nån olyckshändelse är ett sista orealistiskt halmstrå. Här är GW ute och cyklar fullständigt.

Maja däremot står tyvärr och väger lite grann i juridisk mening, även om jag själv är helt övertygad om hennes skuld. Jag lutar nog åt att även hon döms, men tror de kanske sänker straffet. Men de dåliga nyheterna är att det verkligen kan gå hur som helst där. De goda nyheterna är dock att hennes liv oavsett är förändrat för alltid. Hon är extremt lätt att känna igen och alla kommer veta vad hon har gjort, oavsett vad hon döms för.

Jag är också övertygad om att M medverkat
Och jag kände mig ganska säker på att J får livstid
Men när
GW säger att det ska anlitas en ny rättsläkare som kommer enl honom bedömma våldet/strypning som mildare våld
och att M kommer frias
så blir man lite orolig om tingsrättens dom håller
Citera
2023-04-23, 23:20
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Men hon lär ju få nånting eftersom hon hängts ut ganska rejält för ett relativt milt brott som hon kommer dömas för. Jag vet inte, jag har bara lågt förtroende för rättsväsendet.
Ursäkta men vad menar du nu?
Hur menar du ang. att hon hängts ut?

Av vem/ vilka skulle hon få någonting?

Tänker du ev. på en JK. anmälan eller någonting annat?

Vilket är det "milda brottet menar" du?
Citera
2023-04-23, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men när
GW säger att det ska anlitas en ny rättsläkare som kommer enl honom bedömma våldet/strypning som mildare våld
och att M kommer frias
Vad hjälper en ny rättsläkare, de kan inte göra en ny obduktion. Obduktionen är gjord och rättsläkaren som gjorde den är glasklar. Ska Clea ta dit en rättsläkare som ska läsa protokollet och hävda att det står något annat där än vad ansvarig rättsläkare säger? Herregud, det här blir minnesvärt.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men när
och att M kommer frias

Men det blir ju parodi... man ska alltså anlita en ny person som ska ge ett annat utlåtande än det första i utbyte mot pengar det är ju på riktigt att sänka förtroendet för rättssystemet.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kl. 02:47 är nog när Google tidslinjen sätter tidsstämpeln och uppfattar att bilen rullar iväg.

Apples viktiga platser sätter en snarlik tidsstämpel i JJ:s mobil. Har inte fupen framme men så tror jag det var.

Så baserat på det är det inte orimligt att det tar kanske minst två minuter att lämna lägenheten och innan bilen rullar och nu minns jag inte på rak arm om det rättades till nån cykelparkering också på vägen till bilen.

Men en samkörning av Toves och JJ:s molndata kan ge närmare svar på hur mobilerna hanterades och förflyttades runt 02:45 och all annan tid i lgh och efter.

Ihop med MH:s steg och kompletterande molndata m.m. så kan bilden klarna ytterligare.
När J går ner första gången så tar hon med T:s mobil, möter grannen och hinner prata med honom om dunsar, kräk, skjuts till Donken mm. För att därefter gå upp till lgh igen, meddela M att grannen skjutsar och plocka upp sin egen mobil som registrerar rörelse kl 02:46:22. Våningsförflyttning registreras.

- Sätter Google tidsstämpeln 02:45 när J tar upp T:s mobil inne i lgh?
Citera
2023-04-23, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Ur förhöret:

M: Ja. Hon, men som jag tänker, jag tänker liksom om jag blir osams med människor eller inte tycker om människor då alltså jag backar ju liksom och bara okej vi behöver inte vara vänner och vi och så där och släpper det men hon får ju någon slags alltså hon blir manisk skulle jag nästan säga i att och hon ska hämnas och ja allt det där. Eh, och ja hon är väldigt, ja men lika mycket eller bra som hon har liksom höjt mig som människa lika elak och obehaglig har hon varit med dem hon verkligen hatar. Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror.
F: Vill du berätta om det Maja?
M: Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där. Och jag har ventilerat med henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där och hon, ja, alltså hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror så men hon har liksom, eh, sagt att ja men att han, han, eh, han är ingen, alltså han är inte någon bra människa, att han försöker bara göra mig illa. Eh, och att han, eh, är, ja att han är ond och ja men ungefär mitt liv hade varit bättre utan honom. Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan ju inte döda min egen familj.
F: Och när i tid ligger det här?
M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.
F: Hur tänker du Maja kring det du just nu har berättat?
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.

Hmmm…. Undrar om det där är sant eller om hon gör den klassiska psykopaten och anklagar någon annan för att göra exakt samma sak som dom själv gjort. Det kanske är M själv som suttit och viskat allt det där i J:s öra. Speciellt rörande Tove. Låter inte trovärdigt att hon skulle bry sig så himla mycket om J när hon hänger ut henne såhär som värsta skvallerkärringen. Tycker det låter som att hon tar tillfället i akt och svartmålar J i hopp om att se ut som ett oskyldigt offer och J som värsta monstret. Ifall det här hade varit sant tror jag inte på att hon hade fortsatt vilja vara bästis med J. Kan man bry sig så mycket om en väninna kan man värdesätta sitt eget syskon högre än att fortsätta umgås med någon som försöker övertala en att ens egna familjemedlemmar borde mördas…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in