Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Huruvida man är dömd för ett brott eller inte är en ganska allvarlig fråga. Det är tydligt att vissa här i tråden inte förstår det.
Maja är ett utmärkt exempel. Hon står åtalad för mord och tingsrätten har avkunnat en dom enligt vilken hon bestraffas med livstids fängelse.
Men domen har ännu inte vunnit laga kraft, och Maja är därför inte dömd för mord, och inte heller till livstids fängelse. Tingsrättens domslut skall överklagas, och huruvida hovrätten kommer fälla Maja för mord, eller inte. Det vet vi inte. En hel del tyder på att hon kan komma att frias, inte minst många oberoende sakkunniga vittnar om detta.
Skillnaden på att vara dömd, och att inte vara dömd, kan vara skillnaden på att sitta livstid i fängelse, och att inte sitta livstid i fängelse. En skitsak för vissa kanske. Men knappast för Maja och knappast för vilken normalt funtad person som helst.
Föga förvånande är det samma individer som förekommer domen, som också blundar för fakta, avsaknaden av fakta och som påstår saker som vi helt enkelt inte vet. Bara för att de tycker att Maja är skyldig. Det är trist att se att sådana totalt galna idéer trots allt finner sin väg även in i svenska tingsrätter. Inte undra på att så många tingsrättsdomar ändras i hovrätten. Bara tragiskt att det ska behöva vara så.
Ska jag vara ärlig så måste jag säga att jag inte förstår riktigt vad du skriver, och är det som jag misstänker vad du menar är du fel ute.
Tingsrätten har dömt MH och JJ och Domen är livstid för mord dvs båda har fått en Dom.
Domen har inte vunnit laga kraft ännu då de med all sannolikhet överklagar Domen.
Hovrätten kan göra en prövning av den fastslagna Domen förkunnat av tingsrätten eller avvisa ärendet.
Det sistnämda gör att Domen i tingsrätten har vunnit laga kraft men tar de upp målet har Domen inte vunnit laga kraft utan prövas igen.
Men Dömda är de och det har utfallit en Dom blanda inte ihop det med uttrycket "vunnit laga kraft" det utryckt faställer om det finns möjlighet att överklaga en Dom eller inte.
Att en Dom från tingsrätten överklagats innebär inte med automatik att Domen från tingsrätten ändras.
Du har tidigare skrivit att 44% av tingsrättens Domar ändras, majoriteten är ändring av påföljden och det är åt båda håll.