2023-04-23, 21:58
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Jag förklarade varför jag endast nämnde en av bränderna. Och förklaringen var att kontexten var att Johanna önskade livet ur Tove, så då var det bara relevant att nämna den branden. Det är allt.
Ok, då vet jag.
Citera
2023-04-23, 21:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Alltså är hon inte dömd för "mordbranden".

Hon är dömd för skadegörelse.

Vilket var vad jag skrev. "Mordbranden" syftar såklart till händelsen som sådan, eftersom det var Johannas avsikt. Vänligen skriv inte till mig igen.
Citera
2023-04-23, 21:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Är hon dömd för den mordbranden? Eller kan det vara så att Tove satt på någon sorts bevisning som kunde ha använts mot JJ. Hade Tove hotat med att sätta dit JJ för branden?

Nej, hon är inte dömd för mordbrand. Hon är heller inte åtalad för mordbrand i detta mål, så hon kan inte dömas för mordbrand. Däremot är hon åtalad för skadegörelse. Döms hon för skadegörelse så kan hon sedan inte dömas för mordbrand i det fallet (ne bis in idem).

Dömd är hon inte förrän en dom har vunnit laga kraft. Det kommer dröja till hovrättens dom har fallit, och om så blir fallet, ända tills HD har sagt sitt. Det senare är väl dock osannolikt.
Citera
2023-04-23, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Enligt Maja själv var upplevelsen så hemsk att hon "trängde bort minnena" och därför inte visste att hon gjort det. Lätt att skratta åt, men ännu roligare är att det finns folk här på forumet som faktiskt tror på förklaringen
Men hon vet med 110% säkerhet att hon inte hjälpte till i badrummet!

Annars tänker man ju att det allra hemskaste man var med om borde vara det man trängde bort starkast - om man nu är sån. Vilket borde tala för att Maja mycket väl kan ha trängt bort händelsen i badrummet - om man nu tror på Majas historia om bortträngda minnen.
Citera
2023-04-23, 22:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Haha du får ta och lugna ner dig så du kan ta in vad som skrivs. Hon blev dömd i tingsrätten, som inte är ett lotteri, alltså är hon inte långt ifrån dömd även i hovrätten.

Nåja, ta sista ordet nu.

Som jag skrivit om tidigare så är tingsrätten just ett lotteri. Vi har på bara några månader sett ett flertal morddomar i tingsrätten där hovrätten undanröjt morddomen. Det om något är ett tydligt bevis på vilket lotteri tingsrättens domslut är.

Maja är långt ifrån dömd i hovrätten. Hon har förmodligen inte ens skickat in sin överklagan ännu.
Citera
2023-04-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är du som här står för de låga förväntningarnas rasism. Lägst förväntningar skall vi absolut ha på dig, som känner ett behov av att uttrycka dig som du gör och som inte tycks förstå skillnaden på att försvara någon och att påtala bristen på bevis för anklagelserna.

Visst kan det vara så att Maja är en mörderska. Det är det första du inte förstår, att såväl GW som alla oss andra förstår. Men det är långt ifrån tillräckligt bevisat för en fällande dom i HR, det är det andra du inte förstår.

Haha, du är då en snarstucken liten stackare. Inte nog med att du haft fel i det mesta du skrivit så har du inte förstånd att tagga ner när du får det svart på vitt.

Vad vi här på flashback tror om det ena eller andra är ju helt ointressant för slutresultatet, mer som ett tidsfördriv med spekulationer. Men vissa tar sig själva på allt för stort allvar och skriver förklenade om sådana som inte tycker som de själva. Och nu har du lyckats lura in mig på det spåret också. Tyvärr.

Jasså, förstår jag inte att Maja kan vara en mörderska... underligt, tyckte precis jag skrev det i mitt inlägg.

Huruvida det räcker i HR vet ingen av oss. Var tingsrättsdomen skiljaktig? Om inte har ju även den juridiskt utbildade representaten i tingsrätten ansett att bevisningen är tillräckligt god. Så kan det även bli i hovrätten förstås. Men det förstår ju inte jag tydligen. Ojdå.
Citera
2023-04-23, 22:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men hon vet med 110% säkerhet att hon inte hjälpte till i badrummet!

Annars tänker man ju att det allra hemskaste man var med om vore det man trängde bort starkast - om man nu är sån. Vilket borde tala för att Maja mycket väl kan ha trängt bort händelsen i badrummet - om man nu tror på Majas historia om bortträngda minnen.

Haha exakt så. Att det finns folk som tar hennes historia på allvar är rent häpnadsväckande.

En annan rolig grej är att hon dagen efter kan träffa Johanna vid Illharjen och planera en gemensam historia för vad de ska säga till polisen om Tove, när hon inte ens vet att Tove är död
Citera
2023-04-23, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De är åtalade för att ha utfört gärningen gemensamt och i samförstånd. Det spelar ingen roll vem som var mest drivande, de var med på det båda två.
Jo men det är väl förmildrande att hon inte var den som dödade
Citera
2023-04-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Gubbstackarn är ju snart 80 år(78) och har mycket hjärtproblem och överlevt 2st blodproppar i huvudet där han även tappade talförmågan och medvetandet.

Förstår inte hur han kan få yttra sig om dessa grova saker inför svenska folket.
Gubben börjar bli senil och envisas bara med sin statistik, stämmer det inte med hans statistik så är det omöjligt.

Ja det där är ju riktigt snett, stämmer det inte med statistiken är det plötsligt orimligt. Han borde nog fundera några timmar till på detta!!
Citera
2023-04-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Är hon dömd för den mordbranden? Eller kan det vara så att Tove satt på någon sorts bevisning som kunde ha använts mot JJ. Hade Tove hotat med att sätta dit JJ för branden?

Hon är inte dömd för mordbrand
Skadegörelse blir det
men är klart förens
domen är klar fr HR

Men det är mycket möjligt att T ev har nämt branden för J
Citera
2023-04-23, 22:19
Medlem
flashmaners avatar
Huruvida man är dömd för ett brott eller inte är en ganska allvarlig fråga. Det är tydligt att vissa här i tråden inte förstår det.

Maja är ett utmärkt exempel. Hon står åtalad för mord och tingsrätten har avkunnat en dom enligt vilken hon bestraffas med livstids fängelse.

Men domen har ännu inte vunnit laga kraft, och Maja är därför inte dömd för mord, och inte heller till livstids fängelse. Tingsrättens domslut skall överklagas, och huruvida hovrätten kommer fälla Maja för mord, eller inte. Det vet vi inte. En hel del tyder på att hon kan komma att frias, inte minst många oberoende sakkunniga vittnar om detta.

Skillnaden på att vara dömd, och att inte vara dömd, kan vara skillnaden på att sitta livstid i fängelse, och att inte sitta livstid i fängelse. En skitsak för vissa kanske. Men knappast för Maja och knappast för vilken normalt funtad person som helst.

Föga förvånande är det samma individer som förekommer domen, som också blundar för fakta, avsaknaden av fakta och som påstår saker som vi helt enkelt inte vet. Bara för att de tycker att Maja är skyldig. Det är trist att se att sådana totalt galna idéer trots allt finner sin väg även in i svenska tingsrätter. Inte undra på att så många tingsrättsdomar ändras i hovrätten. Bara tragiskt att det ska behöva vara så.
Citera
2023-04-23, 22:20
Medlem
Konfucius2s avatar
Gubben GW är helt ute och cyklar. Tyvärr, har han gått och blivit senil….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in