Citat:
Ursprungligen postat av
Kebabfrulle
Tror knappast detta håller i HR, kommer äta min hatt om MH inte blir friad för mord i HR.
HR är kända för att fria när det är minsta möjliga tvivel och här finns det rätt mycket tvivel.
Att MH ljuger är uppenbart men att ljuga räcker inte som motivering för att döma för mord.
Om inte åklagaren kommer med nya starka bevis så faller domen mot MH garanterat.
JJ lär få lägre straff med då HR brukar sänka straffen.
Skulle faktiskt inte ens förvåna mig om JJ blir friad från mord med, finns noll teknisk bevisning på vem som dödat T, bara JJs egna ord att hon strypt henne.
Ja, jag vågar inte spekulera i vad HR kommer att döma till men jag tycker inte att det är så tunt som du påstår.
Det stämmer att det saknas teknisk bevisning kring självaste gärningen och att det inte går med 100% att säga vem som gjorde vad. Men det jag tror man får ha med sig här är att de befinner sig i en liten lägenhet, i ett slutet rum. Vi vet med säkerhet att det inte finns några andra personer än JJ, TT och MH på plats. Vi vet utifrån två oberoende av varandra vittnesmål att TT troligtvis sparkar i väggen och är således vid medvetandet och kämpar för sitt liv. Vi vet att GM saknar motvärnsskador, vilket enligt rättsläkaren endast är möjligt om TT är medvetandesänkt, inkapaciterad.
JJs berättelse i badrummet bekräftas till stor del av de skador som rättsläkaren konstaterat mot huvud/rygg/hals/händer/armbågar. Så att avfärda hela hennes berättelse och fria JJ för stryptaget/mordet ser jag som osannolikt.
MH kan ju inte förklara vad hon gör (men sover gör hon inte) under mordet och då förefaller JJs berättelse som trovärdig sett till att hennes beskrivna händelseförlopp förklarar merparten av TTs skador, sparkarna i väggen bekräftas av granne. Sett till att det då saknas motvärnsskador på GM och att MH är vaken så hade hon i detta läget behövt redovisa för vad hon sysslar med då allt tyder på att hon är med. De bevis som finns pekar ju på att MH är med. Sen kan ju naturligtvis HR bedöma att det som finns inte är tillräckligt. Men de bevis som finns pekar ut MH.