2023-04-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackEnd
Svartjobbare brukar göra det...

👍 ok!
Citera
2023-04-23, 14:29
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Js far är verksamhetsledare på Emåns vattenförbund. Har några travhästar som gått några lopp.
Js mor är nån form av sjuksköterska och jobbar på nåt sjukhus, minns inte vilket.

Ms far är fd pingstpastor och jag tror han har nåt chefsjobb på kommunen. Det har rensats rätt friskt på internet så man ser inte längre var han jobbar med. Googlade upp nåt arbete om socialtjänster från Högskolan Gävle. Vet inte om han jobbar med det. Han har varit verksamhetsledare för pingstkyrkan i Vetlanda.
Ms mor tror jag också jobbar i kommunen som nån enhetschef. Tror det är social välfärd.

Misstänker att det är därför inte soc ingripit trots massa varningssignaler.
Det har ju uppenbarligen inte fungerat i hemmet trots att alla verkar ha intalat sig det.
Facit har vi ju nu.

Vilket hem? Bägge eller endast M?
Citera
2023-04-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Uppfattade det som att MH bara varit med och flyttat på kroppen (normal) - alltså inte skymfat den (grovt).
Är väl inte så bara, hon kunde ha berättat detta tidigare för föräldrar och polisen . Om hon anser sig oskyldig till medhjälp av mord.
Citera
2023-04-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Vilket hem? Bägge eller endast M?
Bra fråga.
Js tidigare förehavanden är ju höljt i dunkel.
Förhören med hennes föräldrar ger inte mycket, och det verkar ha spårat ur först för två år sedan.

Ms familjeförhållanden är mer väldokumenterade. Hon har haft ångest och depressioner större delen av uppväxten. Mycket tankar på djävulen iom uppfostran i pingstkyrkan. Det finns dokumenterade svårigheter från BUP. Hon har varit hemmasittande från skolan, men senare hamnat på ett ställe som heter KomBack där man kan läsa upp betygen.
Hon har regelbundet ljugit för föräldrarna om det mesta och hittat på en massa skit. Föräldrarna har upptäckt en del saker, som den Bitch sprayade bilen, (dom såg på mobilkartan var M befann sig och hittade sprayburkar i hennes ryggsäck) men valde att blunda för det. Hon har hotat T tidigare, knarkat, supit, plankat in på Nöjet som minderårig. Vetat om Johannas mordbrandsplaner, mordplaner. Dom har gjort nåt inbrott i nåt hus. Diskuterat om att mörda Ms bror.
Enstaka saker av detta är ju inte så jätteallvarligt, men slår man ihop det blir det jävligt mycket.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att BUP psykologer, lärare och föräldrar känt till en hel del men inte gjort något.
Det har liksom blinkat röda varningslampor ett bra tag.
J verkar mer ha flugit under radarn.
Men en tanke slår mig hela tiden: var fanns dom vuxna i det här? Det verkar ju hända hur mycket skit som helst i hela umgängeskretsen.

Jag kanske är ute och cyklar och har fel. Jag vet inte. Men detta är saker jag funderar mycket på.
Nån annan kanske har helt andra synpunkter att bidra med. Man tolkar ju allt utifrån sin egna verklighetsuppfattning och sina egna erfarenheter. Det är ju inte säkert att det är rätt och riktigt.
Citera
2023-04-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
För mig är M ett mysterium. Hur delaktig var hon egentligen?

Hon verkade ju medveten om att J ville mörda T... Det finns ett sms där J skrev "finns inget bättre tillfälle"...
M vet om att det var J som försökte bränna T inne...
M visste om att J skulle slå henne på vägen hem....
Och om hon nu visste att J ville döda.... ville hon döda också...? Konstigt...

Om M inte var med inne på toaletten så hörde hon ju i alla fall den höga dunsen o sparkarna mot väggen... Går man inte emellan då... Får J att sluta... Instinktivt. För att någon inte ska dö...

Om M var med o höll i armarna...
Sannolikheten att EN vill döda är extremt liten. Sannolikheten att TVÅ tjejer vill döda är ännu mindre....

Så för mig är det här ett mysterium.

Var det verkligen så att J inte kunde döda ensam?

JJ hade inga skador på sig, hade inte klarat sig oskadd ensam mot Tove.
Citera
2023-04-23, 14:59
Avslutad
Citat:
Bra fråga.
Js tidigare förehavanden är ju höljt i dunkel.
Förhören med hennes föräldrar ger inte mycket, och det verkar ha spårat ur först för två år sedan.

Ms familjeförhållanden är mer väldokumenterade. Hon har haft ångest och depressioner större delen av uppväxten. Mycket tankar på djävulen iom uppfostran i pingstkyrkan. Det finns dokumenterade svårigheter från BUP. Hon har varit hemmasittande från skolan, men senare hamnat på ett ställe som heter KomBack där man kan läsa upp betygen.
Hon har regelbundet ljugit för föräldrarna om det mesta och hittat på en massa skit. Föräldrarna har upptäckt en del saker, som den Bitch sprayade bilen, (dom såg på mobilkartan var M befann sig och hittade sprayburkar i hennes ryggsäck) men valde att blunda för det. Hon har hotat T tidigare, knarkat, supit, plankat in på Nöjet som minderårig. Vetat om Johannas mordbrandsplaner, mordplaner. Dom har gjort nåt inbrott i nåt hus. Diskuterat om att mörda Ms bror.
Enstaka saker av detta är ju inte så jätteallvarligt, men slår man ihop det blir det jävligt mycket.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att BUP psykologer, lärare och föräldrar känt till en hel del men inte gjort något.
Det har liksom blinkat röda varningslampor ett bra tag.
J verkar mer ha flugit under radarn.
Men en tanke slår mig hela tiden: var fanns dom vuxna i det här? Det verkar ju hända hur mycket skit som helst i hela umgängeskretsen.

Jag kanske är ute och cyklar och har fel. Jag vet inte. Men detta är saker jag funderar mycket på.
Nån annan kanske har helt andra synpunkter att bidra med. Man tolkar ju allt utifrån sin egna verklighetsuppfattning och sina egna erfarenheter. Det är ju inte säkert att det är rätt och riktigt.

Vänta, vänta, vänta, har M diskuterat att mörda sin egen bror?! Inte förvånad att det hänt men förvånad att det blivit känt utan att det snackas mer om det. Hon är exakt lika ond som J. Stackars hennes bror! Och fan vad dåligt av föräldrarna att blunda för allt detta.
Citera
2023-04-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Vänta, vänta, vänta, har M diskuterat att mörda sin egen bror?! Inte förvånad att det hänt men förvånad att det blivit känt utan att det snackas mer om det. Hon är exakt lika ond som J. Stackars hennes bror! Och fan vad dåligt av föräldrarna att blunda för allt detta.

Läste nåt om det, men tror det var Johannas förslag.
Citera
2023-04-23, 15:08
Medlem
Citat:

Nej inte riktigt så! Bara så vi inte sprider lögner här.

J försökte intala M att hon skulle ha det mycket bättre utan sin bror.
Då protesterade M och sa att hon inte kunde göra nåt mot sin bror.

Men man hade ju brutit direkt med nån som sa så sjuka grejer, kan jag tycka. Men inte M.
Citera
2023-04-23, 15:10
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Att GW hävdar att det finns frågetecken kring dödsorsaken är ju rent nonsens. Två rättsläkare har uttalat sig om dödsorsaken och rättsläkaren var tydlig med att det inte fanns något tvivel om dödsorsaken. Försvaret har inte presenterat något av tyngd som skulle motsäga detta. Att GW sedan slaskar runt i media om någonting han uppenbarligen inte har en aning om, är en annan femma.

Att det skulle vara så stora tvivel på om händelseförloppet under de 50 minuterna är inte heller något jag hållet med om. Brottsplats och tidpunkt finns relativt verifierat. Finns ett vittne. En av de åtalades historier om händelseförloppet stämmer väl överens med bevisningen förutom i de avseenden där hon vill ge stöd för sitt eget åtal avseende misshandel/nödvärn. Det finns dokumenterade mobilrörelse.

Att jag skulle simma i känslåsås är att ta i, utan menar bara att du själv inte verkar så påläst som du vill framstå om du vill ge tyngd åt GWs utsvävande om att det finns tvivel om dödsorsak. Finns noll presenterat som styrker hans resonemang, snarare tvärtom.

Jag har insikt i vad detta kan leda till och jag tycker att det är en sund utveckling att det grövsta brottet, mord, ska hamna i den högsta delen av straffskalan.
Nja, jag antar att straffskärpning för unga mördare har med det faktum att göra att allt yngre anlitas för att utgöra avrättningar då de slipper undan lättare efter det gamla systemet.

Det tycker jag är bra men det är också den enda legitima anledningen att skärpa straffen för yngre. Vi ska inte ha ett samhälle som låser in unga människor längre än nödvändigt. Det kommer inte att lösa några problem men däremot har det en klar negativ effekt på samhällsutvecklingen. Tro inte något annat!

Och för att klargöra min ståndpunkt i frågan så tror jag att ännu hårdare tag är nödvändiga för att komma åt den specifika klanbrottslighet vi har i Sverige som vi inte haft förut. Alltså någon form av undantagstillstånd.

Jag kan inte för mitt liv se att detta gäller för det aktuella brottet. Kan du?
Citera
2023-04-23, 15:11
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns det ju faktiskt inte alls i nuläget, rättsläkaren säger i rätten att det är helt fastställt att offret dog av strypning. Andra möjliga dödsorsaker är rena fantasier i nuläget.
Stämmer GW:s beskrivning att tungbenet är intakt så ser jag åtminstone en möjlighet till annan förklaring.
Citera
2023-04-23, 15:12
Medlem
Citat:

Ur förhöret:

M: Ja. Hon, men som jag tänker, jag tänker liksom om jag blir osams med människor eller inte tycker om människor då alltså jag backar ju liksom och bara okej vi behöver inte vara vänner och vi och så där och släpper det men hon får ju någon slags alltså hon blir manisk skulle jag nästan säga i att och hon ska hämnas och ja allt det där. Eh, och ja hon är väldigt, ja men lika mycket eller bra som hon har liksom höjt mig som människa lika elak och obehaglig har hon varit med dem hon verkligen hatar. Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror.
F: Vill du berätta om det Maja?
M: Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där. Och jag har ventilerat med henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där och hon, ja, alltså hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror så men hon har liksom, eh, sagt att ja men att han, han, eh, han är ingen, alltså han är inte någon bra människa, att han försöker bara göra mig illa. Eh, och att han, eh, är, ja att han är ond och ja men ungefär mitt liv hade varit bättre utan honom. Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan ju inte döda min egen familj.
F: Och när i tid ligger det här?
M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.
F: Hur tänker du Maja kring det du just nu har berättat?
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Citera
2023-04-23, 15:16
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Nej inte riktigt så! Bara så vi inte sprider lögner här.

J försökte intala M att hon skulle ha det mycket bättre utan sin bror.
Då protesterade M och sa att hon inte kunde göra nåt mot sin bror.

Men man hade ju brutit direkt med nån som sa så sjuka grejer, kan jag tycka. Men inte M.

M: Ja. Hon, men som jag tänker, jag tänker liksom om jag blir osams med människor eller inte tycker om människor då alltså jag backar ju liksom och bara okej vi behöver inte vara vänner och vi och så där och släpper det men hon får ju någon slags alltså hon blir manisk skulle jag nästan säga i att och hon ska hämnas och ja allt det där. Eh, och ja hon är väldigt, ja men lika mycket eller bra som hon har liksom höjt mig som människa lika elak och obehaglig har hon varit med dem hon verkligen hatar.

Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror.
F: Vill du berätta om det Maja?

M: Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där.

Och jag har ventilerat med henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där och hon, ja, alltså hon har inte sagt liksom rakt ut att jag ska, alltså döda min bror så men hon har liksom, eh, sagt att ja men att han, han, eh, han är ingen, alltså han är inte någon bra människa, att han försöker bara göra mig illa.

Eh, och att han, eh, är, ja att han är ond och ja men ungefär mitt liv hade varit bättre utan honom. Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan ju inte döda min egen familj.

F: Och när i tid ligger det här?

M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.

F: Hur tänker du Maja kring det du just nu har berättat?
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.

Aktbilaga 153. sida 1282
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in