2023-04-23, 12:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Någon som förstod varför GW anser att M ska dömas för gravfridsbrott av normalgraden?
Hon har inte deltagit i vare sig planering av eldning, bistått J eller medverkat vid denna då hon befann sig i bilen vid tillfället.
Ingenstans har det framgått att M ens vetat om vad J hade tänkt ta sig för.

Förvånades över domslutet som ansåg att båda två gjort sig skyldiga till grovt gravfridsbrott.
Citera
2023-04-23, 12:44
Medlem
Den här GW börjar gå mig på nerverna. Han tycker så mycket och blir uppenbart irriterad när alla inte håller med eller har andra åsikter. Fan va tröttsam han är. Dags att gå i pension, han lever för mycket på gamla meriter.
Citera
2023-04-23, 12:48
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det så att jag jämför två personer, Johanna och Stefan, inte fallen på något som helst sätt.

Det här är två personer som beter sig i mångt och mycket lika.

De ljuger, inte bara om sin påstådda oskyldighet om mordet, utan även till vardags.

Johanna är omvittnat manupultiv, försöker slå kilar mellan människor genom att sprida falska rykten. Det slutar med att personer i omgivingen blir osams, gäng splittras.

Nu ljuger de båda om bevisen. De tar intitiativ till att försöka sudda, sudda, sudda. Allt.

Stefan genom sitt brev till TR ohc tal i HR, Johanna genom sin advokat och en rad punkter som har satts upp som bevis mot henne.

Båda har de mest löjliga förklaringar till bevisen, föklaringar som ingen tror på.

Min tro är attt de är narcissiter båda. Minst. Psykopatiska drag, då de inte verkar bry sig om andras lidande, visar tecken på skam eller ånger.

Och nej, jag kan inte ta ut egna erfarenhetr ur verkligheten för att visa på likheterna hur narcissitstre funkar i en rätt. Jag känner ingen och jag har aldrig varit på en rättegång (i nutid, bara i skolan på ett studeibesök).

Naturligtvis blir mina jmf av narcissistiskt/psykopatiskt beteende tagna utifrån de få fall jag följt.

Min tro är att deras sätt att agera, liksom några andra fall jag följt, beror på att de har alltför stor tiltro till sin egen förträfflighet, smarthet och allmänna förmåga. Övertron gör att de helt utan skam ljuger för att försöka få kontroll.

Och behovet av kontroll över människor och sin egen situation är en enorm.

Johanna är omvittnat manupulativ, sprider falsk rykten, straffar för minsta sak, är beredd att gå till ytterligheter, och släpper inget.

Det är bara att läsa förhör med kompisar, så ser man mönstret. Det är bara de som inte sätter sig emot som klarar sig, men även de riskerar för minsta lilla uteslutas, svartmålas offentligt och slutligen riskerar att straffas.

Några av Johannas "vänner/killar har klarat sig från döden med en hårsmån. H*ampus, M*y, Toves pappa. P*ontus, J*ulia. Lite fler om man ska tänka på alla de faktiskt bodde i flerafamiljshusen. Hur tror du att det känns för dom så här i efterhand att veta att målet var att döda någon/några???

Precis så har det varit i Stefans fall också.

Det beror på att de är lättkränkta, de fixar konflikter från ingenting då de ser sig som offerkoftor på insidan. De har svårt att klara ut konflikterna, och kan inte släppa känslan av att vara utsatt och lösningen är väldigt enkel; man dödar.

Lösningen på problemen är att döda, ta bort problemet. Vilket visar på psykopatiska lösningsmetoder.

Man kan lära sig av att läsa om de olika vittnesmålen och förhören i en FUP för att förstå hur de funkar. Det är därför jag hela tiden har sagt att konflikten behöver inte vara något särskilt, ingenting alls som för oss andra kan verka vara något att bråka om.

Det sitter i narcissistens skeva, bräckliga självbil; att inte klara av att inte ha makten, kontrollen och tappa ansiktet. Det är alltid någon annans fel.

Felet måste bort.

Du har rätt i att både JJ och SD är/var narcissister. Det finns inget man kan göra för att förändra en narcissist. De är som de är.

Därför är det VIKTIGT att ALLA lär sig hur man ska hantera en narcissist. Det borde vara ett viktigt uppdrag för skolan att pränta in i ryggmärgen på alla.

Det ENDA man kan göra är att undvika kontakt, att minimera den så absolut mycket som möjligt.

Båda brottsoffren, TT och LW, gjorde inte det.

TT var inte konflikträdd utan tog konrakten på Nöjet och kränkte narcissisten offentligt. Det är livsfarligt.

LW var som en igel på SD i många år och försökte tvinga honom att lämna sin fru för hennes skull. Det visade sig också vara livsfarligt. Efter att ha läst alla konversationer mellan LW och olika personer, som finns i det FUPet, och sett hennes sociala media med 1000-tals selfies och fullt fokus på att visa upp sina egna prestationer så tror jag att hon också var narcissist. Kanske var det den kombon; två narcissister som båda skulle ha sin vilja igenom som gjorde att det gick så långt?

TT vet jag ingenting om men är det möjligt att hon också hade narcissistiska drag? Eller vägrade hon bara att ta skit? Eftersom man inte "får" säga eller skriva något negativt om någon som är död så kommer vi väl aldrig att få veta det.

Det kan låta som victim blaming men det är så viktigt att alla lär sig hur man inte ska bete sig mot en narcissist. Det är enda sättet man kan påverka på.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-23 kl. 13:40.
Citera
2023-04-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför vill han det? Han har tappat i trovärdighet på senare dar. Han verkar ha fel i det mesta och jag anar en gnutta senilitet.

Klart GW vill att 18-åringen frias, annars får han ju fel i vad han förutspått och det går förstås inte, det är under hans värdighet. Han måste ju ha rätt hela tiden annars blir han kränkt den gamle.
Citera
2023-04-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Som GW säger så finns det frågetecken om händelseförloppet och faktiskt även den direkta dödsorsaken. Sådana tvivel som gör att ingen kan hävda med stor säkerhet hur det gått till.

Bara där finns tillräckligt för att ifrågasätta domarna. Lägg därtill vilka gärningskvinnorna är och deras ålder.

Det beskriver om två onda kvinnor som haft ihjäl sin väninna med ont uppsåt är en vulgärtolking som simmar i känslosås.

Och att ha lite perspektiv på detta har inget att göra med att man skulle på något vis ursäkta vad dessa damer har gjort. För min del handlar det om att jag vill inte ha ett samhälle vi skulle få om detta blir normalfallet s.a.s.

Antagligen inte du heller om du hade insikt vad detta kommer att leda till.

Att GW hävdar att det finns frågetecken kring dödsorsaken är ju rent nonsens. Två rättsläkare har uttalat sig om dödsorsaken och rättsläkaren var tydlig med att det inte fanns något tvivel om dödsorsaken. Försvaret har inte presenterat något av tyngd som skulle motsäga detta. Att GW sedan slaskar runt i media om någonting han uppenbarligen inte har en aning om, är en annan femma.

Att det skulle vara så stora tvivel på om händelseförloppet under de 50 minuterna är inte heller något jag hållet med om. Brottsplats och tidpunkt finns relativt verifierat. Finns ett vittne. En av de åtalades historier om händelseförloppet stämmer väl överens med bevisningen förutom i de avseenden där hon vill ge stöd för sitt eget åtal avseende misshandel/nödvärn. Det finns dokumenterade mobilrörelse.

Att jag skulle simma i känslåsås är att ta i, utan menar bara att du själv inte verkar så påläst som du vill framstå om du vill ge tyngd åt GWs utsvävande om att det finns tvivel om dödsorsak. Finns noll presenterat som styrker hans resonemang, snarare tvärtom.

Jag har insikt i vad detta kan leda till och jag tycker att det är en sund utveckling att det grövsta brottet, mord, ska hamna i den högsta delen av straffskalan.
Citera
2023-04-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför vill han det? Han har tappat i trovärdighet på senare dar. Han verkar ha fel i det mesta och jag anar en gnutta senilitet.

Klart GW vill att 18-åringen frias, annars får han ju fel i vad han förutspått och det går förstås inte, det är under hans värdighet. Uppenbart att han är väldigt frustrerad över detta och det är ju för att det blir personligt för honom. Han måste ju ha rätt hela tiden, så tröttsam människa den där GW.
Citera
2023-04-23, 12:59
Medlem
[quote=Krakkens|84235901]Apropå ämnet.
Om ett bråk urartar, som leder till oavsiktligt mord så har jag läst statistik som pekar på att dråpare i många fall överlämnar sig själva till polisen. Just för att det skedde genom bråk som kan sluta med döden. Det är i sig inte så konstigt. oftast ber det någon vän ringa åt dom.

Hur kommer det sig att en ung tös lyckas döda någon av "misstag" genom strypning? Sen få med sig och övertyga en annan tös till att baxa ut ett lik och sen tända eld på sitt offer och sen återvända och fullfölja någon dag senare.
Vid bråk som mer eller mindre råkar leda till dråp så borde man ju känna en fruktansvärd frustration och tillkalla polis och ambulans direkt, även om det är en person man mer eller mindre avskyr.

Hur står det till med moralpatosen och kärlek till sina medmänniskor?
personligen hade jag fullständigt brutit ihop om jag råkat göra något sådant och direkt ringt efter hjälp. Hur är detta möjligt hos denna JJ att kunna utföra denna gärning, inte direkt bryta ihop och sedan även göra allt för att dölja det genom att klara av att elda upp en person 2 gånger.
Har man funnit knark i JJs blod? Eller hemma hos henne? Var det ett resultat av mediciner/droger där det blivit någon form av snedtändning
Vad är detta för en tjej egentligen. nerver utav stål? hur kan man bete sig så mot en annan människa ? Lyssnade på "Prime Time". Mådde så dåligt av att höra detta, men ville göra det för att förstå.
Hur i hela friden kan man lyckas med hela grejen utan att inte bryta ihop?
Kan någon förklara för mig vad det är för egenskaper man har i hjärtat för att kunna lyckas med detta.[/QUOT]

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är nog svårt för oss alla att förstå
Hur klarar 2 unga tjejer detta
Känslomässigt störda är det enda jag kan komma på
och psykopater fungerar ungefär så
Att J är psykopat kan vi nog alla förstå
Men att M inte bryter ihop som säger sig vara tvingad är mycket svårt att förstå

Det här blev konstigt
Inlägget är inte skrivet av mig

Förstår inte riktigt vad du menar, men det måste blivit något fel med citeringarna ovan.

Jaja. Tack för ditt svar. Så du menar det med personlighetsstörning "Psykopat" som "empatistörd" då eller? Ja det låter ju rimligt. Men det är ju ändå rätt ovanligt att man på riktigt sätter epitetet "psykopat". Störningen måste ju i så fall ställas av de som är experter inom ämnet, i vården.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
"Psykopati (från psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv och vilja att följa sociala normer. Det räknas ibland som en personlighetsstörning, men det finns inte som diagnos i någon standardiserad diagnosmanual. Psykopati associeras ofta med kriminalitet, men personligheten måste inte vara oförmögen att leva laglydigt. Många begår till följd av störningen handlingar som av majoriteten uppfattas som onda; psykopaten är oförmögen att känna ånger, utan kan tvärtom skryta med att ha kommit strafflöst undan. Andelen psykopater uppskattas till omkring ett par procent av befolkningen."

Alternativet är ju ondska i så fall.
Så här säger Wikipedia om ondska ur natur- och samhällsvetenskapliga perspektiv:

"Många psykologer och psykiatrer ställer sig tveksamma till begreppet ondska, eftersom det ofta leder till skuldbeläggande av en patient. Under senare tid har dock vissa psykologiforskare som M. Scott Peck framfört tanken att vissa människor som genom att inte erkänna sina tillkortakommanden (sin "skugga") och projicera sina dåliga egenskaper på andra (jämför Münchhausen by proxy), framkallar ångest och förvirring hos de människor de möter; något som Peck menar är typiskt för ondska.
Andra menar att människors omoraliska handlingar är en konsekvens av biologiska eller sociala faktorer. Exempelvis kan ondska förklaras som en följd av neurologiska störningar eller som en följd av en traumatisk barndom"
Citera
2023-04-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules
När tror man att domen tas upp i Hovrätten? Hur många månader brukar sånt dröja?

Ca 2 månader
Citera
2023-04-23, 13:05
Medlem
Citat:
Vi har ganska bra positioneringsdata för Ts mobil då man har haft access till Ts Google-konto och därmed Google maps-data. Finns även annan data för positionering. Det vi saknar är rörelseaktiviteter. Som jag antar att Samgung Health och liknande appar sparar.

Sen saknar vi så klart även vetskap om och hur mycket Ts mobil användes där på natten.

För att spara batteri i mobilen så använder Google gärna mobilmaster för positioneringen som du hänvisar till. Därav de ”raka strecken” i kartbilden. GPS använder mer batteri.

Tömmer man dock det som heter Google Location History från molnet så får man ut faktiska koordinater och tidsstämplar även från när mobilen är stilla på en plats.

Alltså typ samma koordinater upprepas i databasen men tidsstämplarna tickar på. Du får även ut precisionscirklar på hur Google uppskattar precisionen i koordinaterna.

Och vi ser vidare att JJ har Google Maps igång då de redovisar turen till Gbg genom hur hon använt kartan. Den redovisningen är baserad på inloggning i hennes Google Min Aktivitet. Inte genom tömning av molnet.

Skulle de istället tömma molnet på hennes Google Location History så kan hela ”haschrundan” finnas med där. En riktig husrannsakan via distans görs alltså genom tömning av molnen och inte som i den här utredningen genom en inloggning i de misstänktas konton.

Till sist så hade de kunnat exportera ett ”account package” ur t.ex. JJ:s iPhone som då listar vilka av hennes appar/konton i iPhonen som använder molntjänster och sen bara börja beta av dem en efter en.
Finns sedan programvara så du kan köra den data du fått ut ut mobilen ihop med molndatan för att på visuellt bra sätt redovisa t.ex. i rätten då.
Citera
2023-04-23, 13:06
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Den här GW börjar gå mig på nerverna. Han tycker så mycket och blir uppenbart irriterad när alla inte håller med eller har andra åsikter. Fan va tröttsam han är. Dags att gå i pension, han lever för mycket på gamla meriter.

Fattar inte att medierna inte byter ut honom. Han avbryter, talar emot sig själv, han är inte jurist…
Citera
2023-04-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Som GW säger så finns det frågetecken om händelseförloppet och faktiskt även den direkta dödsorsaken. Sådana tvivel som gör att ingen kan hävda med stor säkerhet hur det gått till.

Bara där finns tillräckligt för att ifrågasätta domarna. Lägg därtill vilka gärningskvinnorna är och deras ålder.

Det beskriver om två onda kvinnor som haft ihjäl sin väninna med ont uppsåt är en vulgärtolking som simmar i känslosås.

Och att ha lite perspektiv på detta har inget att göra med att man skulle på något vis ursäkta vad dessa damer har gjort. För min del handlar det om att jag vill inte ha ett samhälle vi skulle få om detta blir normalfallet s.a.s.

Antagligen inte du heller om du hade insikt vad detta kommer att leda till.

Det finns det ju faktiskt inte alls i nuläget, rättsläkaren säger i rätten att det är helt fastställt att offret dog av strypning. Andra möjliga dödsorsaker är rena fantasier i nuläget.
Citera
2023-04-23, 13:09
Medlem
Citat:
Någon som förstod varför GW anser att M ska dömas för gravfridsbrott av normalgraden?

Uppfattade det som att MH bara varit med och flyttat på kroppen (normal) - alltså inte skymfat den (grovt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in