2023-04-23, 13:10
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
God advokatsed är ju väldigt omfattande och innefattar Lojalitetsplikt, Informationsplikt till klient, rådgivningsansvar, Tystnadsplikt/diskretionsplikt, Jäv/intressekonflikter osv.

På vilket sätt menar du att en advokat slirar på sanningen för att den för sin klients talan? Advokaten har ju inte varit med på platsen och kan säga hur det gick till? Det är ju heller inte advokatens uppdrag/ansvar att "uppfostra" klienten eller vara dennes psykolog?

Detta är ju egentligen inte svårare än att J är misstänkt för brott (t.o.m det allvarligaste brottet som finns). Hon behöver då "positionera sig" i målet och komma med sin inställning. Detta kan man göra på massa olika sätt. Ett sätt är att ljuga, för det har hon all rätt att göra.
I Europakonventionen finns ett förbud mot självinkriminering som gör klart en misstänkt inte har någon som helst skyldighet att bidraga till sin egen utredning. Europadomstolen har t.o.m uttryckligen gjort klart att ju längre straff man riskerar, desto större anledning har man att ljuga eller hålla sig undan. Skulle då en advokat göra gällande att klienten ljuger eller på något sätt driva en motsatt linje än vad klienten förespråkar så skulle ju det betyda att advokaten både bryter mot lojalitetsplikten OCH främjar orätt (eftersom den misstänkte har rätt att ljuga, tiga eller skylla ifrån sig).

Jag är också nyfiken på att höra hur du hade viljat att det skulle vara istället? För en brottsmisstänkt har ju, under utredning och rättegång, hela statsapparaten emot sig; åklagare, polis samt att de målsägande har ett målsägandebiträde som företräder dom. Hur hade det då sett ut om den enda klienten har (advokaten) driver en annan agenda än klientens?

Ja du har rätt i att försvararsadvokaten är den ende som företräder den åtalade. Och att denne inte är någon psykolog. Jag kanske bara inte förstår vad man egentligen har att vinna på att ljuga, tiga eller skylla ifrån sig. Vet f.ö. att lögner förekommer på båda sidor. Kan inte riktigt se det etiska i det, men tycker du beskriver bra och ger en större bild.
Citera
2023-04-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Någon som förstod varför GW anser att M ska dömas för gravfridsbrott av normalgraden?

GW syftar på att det M endast gjort sig skyldig till är att hjälpa till att förpacka Toves kropp, sedan transporterat kroppen till skogsområdet och där gömt/placerat kroppen. Medans de grövre gärningarna i form av att försöka bränna upp kroppen endast har gjorts av J.

Rekvisiten för Grovt gravfridsbrott är att liket skall ha tillfogats svår skada, eller att gärningen skall ha inneburit omfattande förstörelse eller varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. M:s gärning kan knappast rymmas under "svår skada" eller "omfattande förstörelse" (möjligen "särskilt hänsynslös" då) vilket då enligt GW skulle tala för att det endast rör sig om Gravfridsbrott av normalgraden.
Det GW inte har koll på är att det i förarbetena till lagen står att förekomsten av att man utför en sådan här gärning för att dölja ett Mord eller att försvåra utredningen av dödsfallet, skall kunna göra att brottet bedöms som grovt. Det var även detta rätten tog fasta på när man dömde henne för Grovt gravfridsbrott.

Dock skall sägas att Gravfridsbrott är ett nyinrättat brott som mig veterligen aldrig prövats tidigare. Därför är det inte omöjligt att HD skulle vilja kika på detta så småningom...
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-23 kl. 13:15.
Citera
2023-04-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ja du har rätt i att försvararsadvokaten är den ende som företräder den åtalade. Och att denne inte är någon psykolog. Jag kanske bara inte förstår vad man egentligen har att vinna på att ljuga, tiga eller skylla ifrån sig. Vet f.ö. att lögner förekommer på båda sidor. Kan inte riktigt se det etiska i det, men tycker du beskriver bra och ger en större bild.

I detta fallet har man att vinna att slippa ett livstidsstraff....

Är "båda sidor" advokat/klient eller advokat/åklagare? Är de det sistnämnda så är det tjänstefel och riktigt illa för rättssäkerheten, eftersom att en åklagare har objektivitetsplikt.
Citera
2023-04-23, 13:18
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galesjult
https://www.youtube.com/watch?v=wZpadZqSyRo&list=PLBi1Vh1O3WijCM0Lys9htraj uRF0dlXvg&index=2&ab_channel=PrimeCrime

2:28 där brakar fjärten

Det var väl ingenting.
Citera
2023-04-23, 13:19
Avslutad
GW är ju rätt osmaklig i sitt vurmande för JJ och speciellt MH.

Kan hans omdöme vara påverkat av att ett av hans barnbarn är mulatt?
Citera
2023-04-23, 13:26
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I detta fallet har man att vinna att slippa ett livstidsstraff....

Är "båda sidor" advokat/klient eller advokat/åklagare? Är de det sistnämnda så är det tjänstefel och riktigt illa för rättssäkerheten, eftersom att en åklagare har objektivitetsplikt.

Jo det är ju klart förstås att man vill slippa sitta på livstid, men jag har väl en något annorlunda syn på detta med straff också.

Både advokat och åtalad men även åklagare och målsägande vet jag kan ljuga. Intressant det om objektivitetsplikt för åklagaren.
Citera
2023-04-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Uppfattade det som att MH bara varit med och flyttat på kroppen (normal) - alltså inte skymfat den (grovt).

Jag är ingen jurist (det är väl inte GW heller), men då tror jag han misstolkar lagen? Hela idén med att man skrev om lagen var ju för just det tillfälle då en person försöker dölja ett mord.
Citera
2023-04-23, 13:46
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-

Omdömet är helt säkert påverkat.
Helt otroligt att GW får sitta och uttala sig som han gör, starkt av tingsrätten att de inte lät sig påverkas av dessa tyckare och ”experter”.
Förhoppningsvis fastställer hovrätten domen.

” han har gett en miljongåva till sitt 12-åriga barnbarn.
– Det är en lysande jävel, det är min favorit, säger han om barnbarnet M*alakai.”

https://www.femina.se/i-rampljuset/leif-gw-perssons-gava-till-barnbarnet-vard-25-miljoner/9007728
Senast redigerad av BayouX 2023-04-23 kl. 14:07.
Citera
2023-04-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon har inte deltagit i vare sig planering av eldning, bistått J eller medverkat vid denna då hon befann sig i bilen vid tillfället.
Ingenstans har det framgått att M ens vetat om vad J hade tänkt ta sig för.

Förvånades över domslutet som ansåg att båda två gjort sig skyldiga till grovt gravfridsbrott.

Exakt!

Det är trots allt så i svensk domstol att det inte ska finnas några andra alternativ alls vid en dom så jag är lika förvånad som dig då M lika gärna kan ha varit helt ovetande om vad som hände därefter då inget annat tyder på det motsatta.

Det är trots allt åklagarens jobb att lägga fram bevis på detta och det har misslyckats.

Kommer inga nya bevis upp så SKA M ha ett betydligt lägre straff, det är så systemet fungerar.

Sedan ska en rättsläkare fastställa dödsorsaken, eventuell tidpunkt mm men aldrig ha några personliga åsikter i en rättssal om vem som har gjort vad eller vad som är rätt eller fel.
Citera
2023-04-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miohmamma
Exakt!

Det är trots allt så i svensk domstol att det inte ska finnas några andra alternativ alls vid en dom så jag är lika förvånad som dig då M lika gärna kan ha varit helt ovetande om vad som hände därefter då inget annat tyder på det motsatta.

Det är trots allt åklagarens jobb att lägga fram bevis på detta och det har misslyckats.

Kommer inga nya bevis upp så SKA M ha ett betydligt lägre straff, det är så systemet fungerar.

Sedan ska en rättsläkare fastställa dödsorsaken, eventuell tidpunkt mm men aldrig ha några personliga åsikter i en rättssal om vem som har gjort vad eller vad som är rätt eller fel.

Jag försöker förstå vad det är ni menar med detta... Tänker ni att rätten alltså ska kunna belägga att när man hjälper till att linda in en död kropp i lakan, sätter påsar på huvudet och benen, bär in den i baksätet på en bil, åker med ut till skogen, släpar liket en bit in, hjälper till att lysa med en lampa och därefter inte berättar om det för någon, inte ens i polisförhör, att man då vet om vad det är som sker? Det är så tramsigt att man blir lite full i skratt, och dessutom skulle det aldrig gå att döma nån för nåt igen under sådana omständigheter.
Citera
2023-04-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Vi vill veta lite mer om den socioekonomiska bakgrunden på flickorna:

1. Hur hamnade en judisk familj i lilla Vetlanda? De brukar ju vara lyckade o inte bosätta sig i hålor. Vad gör mamman och pappan?

2. Den afrikanska flickan. Är hon adopterad? Vid vilken ålder och från vilket land?
Är hennes adoptivpäron skiljda? Väletablerade i lilla Vetlanda? De lär ju få flytta nu iof med skammen.

Fyll gärna på.

Js far är verksamhetsledare på Emåns vattenförbund. Har några travhästar som gått några lopp.
Js mor är nån form av sjuksköterska och jobbar på nåt sjukhus, minns inte vilket.

Ms far är fd pingstpastor och jag tror han har nåt chefsjobb på kommunen. Det har rensats rätt friskt på internet så man ser inte längre var han jobbar med. Googlade upp nåt arbete om socialtjänster från Högskolan Gävle. Vet inte om han jobbar med det. Han har varit verksamhetsledare för pingstkyrkan i Vetlanda.
Ms mor tror jag också jobbar i kommunen som nån enhetschef. Tror det är social välfärd.

Misstänker att det är därför inte soc ingripit trots massa varningssignaler.
Det har ju uppenbarligen inte fungerat i hemmet trots att alla verkar ha intalat sig det.
Facit har vi ju nu.
Citera
2023-04-23, 14:27
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-

något är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in