2023-04-23, 13:43
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsfrihet

I Sverige är åsiktsfriheten grundlagsskyddad enligt Regeringsformen där man skriver att "Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad ... yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor", samt genom Sveriges upphöjande till lag av den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna där det framgår att "Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser".
+1
Något jag aldrig trodde jag skulle skriva efter ett inlägg som du skrivit.
Citera
2023-04-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag trodde du skulle skriva att förintelseförnekare är helt fixerade vid Förintelsen. Det är åtminstone det intryck jag fått på Flashback, där vissa användare skapar otaliga trådar om "lögnen".

Jag kan hålla med om att det är ytterst viktigt för vänstern att upprätthålla Förintelsens minne, och detta av politiska syften. Det är deras främsta argument mot SD och "främlingsfientlighet". Oavsett hur mycket araber och afrikaner kommer hit för att hota oss, hata oss, råna och, våldta oss och mörda oss, så får vi inte lov att ogilla det, för då... *tada* "PRECIS som i Nazityskland".

MEN, jag anser ändå inte att man behöver ifrågasätta massmordet på judar, alltså det vi kallar Förintelsen. Jag har sett det varit vanligt bland förintelseförnekar att blanda ihop argumenten just så som du gör, "Om A är 1, så måste Y vara 334". De undersökningar jag gjort visar att det är osannolikt att judarna dog på något annat sätt än genom systematiskt mord. Den som förnekar det gör det för att han helt enkelt byggt upp en egen världsbild, en där judar är lömska, har med ett finger i allt som händer och vill förstöra västerlandet. Jag anser den konspirationen värre, främst eftersom den är baserad på en mycket större lögn.

Om något så är förintelseförnekandet är nedbrytande psykologisk process, och det är inte helt fel att bekämpa och motarbeta den.

Det är ju inte bara vänstern. Det är lika mycket högern som är delaktiga i det.

Hela den politiska ordningen, samt vad högern och vänstern representerar politiskt är resultatet av mytologin kring förintelsen och andra världskriget. På många sätt är politisk allmän diskurs kring två läger av dreglande mongon som båda kallar varandra nazister eller antisemiter av olika orsaker. Vänstern åkallar förintelsen och nazismen som du nämnde. Men likväl gör högern detsamma, oftast genom att göra sak av vänsterns anti-zionism (en minskande kritik av zionism jämfört med tidigare årtionden förövrigt.).

Den post-ww2 ordningen och dess intellektuella bas kretsar kring frågan där vänstern svar varit minskad fokus på ekonomiska frågor och ökad fokus på nedbrytning av kollektiv identitet kring religion och etnicitet, främst europeisk, samt allt mer bisarr social ingenjörskonst kring individuell frigörelse till den grad att nu ska människor till och med frigöras från deras kön. Den intellektuella grunden finner vi i tänkare som wilhem reich och hans bok om den "auktoritära personligheten" eller popper. Samtidigt som från högern så har svaret varit fokusera på staten i sig som som instrument som orsak till sk totalitärism med dess tänkare milton friedman som förgrundare.

Jag hade gärna undvikit frågan. Men hela det här samhället är byggt på frågan. Det ligger och pyser under varenda politiska diskurs, antingen outtalat eller ofta kommer det rent utav upp.

Det är så många fikapauser som frågan kommer upp och det är inte jag som drar upp det.

Berättelsen om förintelsen handlar om gaskamrare och kremering av miljontals kroppar (användande mänskligt fett som bränsle.). Berättelsen om gaskamrare och kremeringen, all logistik kring detta, är inte särskilt mindre absurt än de mest vilda berättelserna som tidigare nämnts.

Och folk behöver förklara logistiken kring detta, hur det kan ha gått till, och varför dessa historier måste inpräntade i skallen på oskyldiga barn.

Edit: Dessutom psykologiskt nedbrytande är det givetvis att inpränta på barn. Det ser man ju resultatet av, självhat, fascination vid det morbida och en generell nihilism rom kännetecknar många människors liv idag.

Våra samhällen karaktäriseras av nedbrytande av allt som vanligen gett allmänmänsklig mening genom historian. Och det har rationaliserats med "aldrig igen" mantrat om förintelsen. De flesta moraliska tabun har brutits ner idag och samhället kännetecknas av relativism och nihilism. De enda moraliska psuedo-religiösa tabu som står starkt är det som tagit dess plats i efterkrigsperioden. Den religiösa berättelsen om förintelsen och dess sk orsaker, familjekonstruktionen, etnisk identitet, auktoritär hållning till straff osv.

Det är totalt orimligt. Dessutom är allt byggt på en absurd lögn.

Men ett
Senast redigerad av JuliusEbola 2023-04-23 kl. 14:45.
Citera
2023-04-23, 13:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Varför då?

Frågan är varför man ska hetsa mot andra över huvud taget.
Citera
2023-04-23, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
När det blir förbjudet att ha egna åsikter får det mig att börja tänka. Vad döljer man? Om någon tycker att jorden är platt är det den personens åsikt. Anser personen att folkmordet i Rwanda aldrig ägt rum får den personen tycka det..

Jag är ingen sosse eller rödgrön vänsteranhängare. Förneka förintelsen är inget jag gör.

Du behöver förstå att det är stor skillnad mellan att ha och yttra en åsikt och att förneka vedertagen fakta som är vetenskapligt bevisad såsom förintelsen. Ett annat exempel på ljugande är ju hela antivaxxerkalkonen som går emot allt sunt förnuft i dess tirader om falska påhittade "fakta" om pandemin och vaccinet. Foliehattar helt enkelt och sånt bör vi motarbeta genom fakta och vid behov förbud enligt lag.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, men då står vi på samma sida i den frågan, varför argumenterar du emot då?
Nu är det förstås inte så lagen används, så det behövs en opinion för att uppmärksamma den inbyggda rasismen i lagen. Men även vad som kan anses vara HMF. Inte bara godtyckliga åsikter om det i domstolarna.

Vad är det du tycker att jag argumenterar emot? Jag tycker lagen om HMF är bra men den behöver som sagt utvidgas så att den omfattar ALLA folkgrupper.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxkaviar
Sunt förnuft.

Ja det kan man såklart säga om alla lagar.
Citera
2023-04-23, 14:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
"Alternativet" är de lagar som redan existerar – och alltid har existerat – som förbjuder uppvigling, hot, mm. Syftet med HMF-lagen har alltid varit skydda etniska minoriteter från kritik (huvudsakligen judar, som var målet för lagstiftningen när den först introducerades år 1949). Att lagen nu expanderas till att absurt nog innefatta något som inte har någon direkt bäring på vare sig "hets", "hot" eller "uppvigling" demonstrerar att lagen aldrig haft till syfte att på allvar skydda etniska minoriteter från hot eller våld, utan att skydda etniska minoriteter från saklig kritik. Detta är en demokratifråga: om svenskar inte får kritisera etniska minoriteter har vi på många sätt förlorat en stor del av vårt självbestämmande.

Kan du ge ett exempel på ”saklig kritik” som är förbjuden i Sverige?
Citera
2023-04-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Vem definierar och bestämmer vad "saklig kritik" är?
Citera
2023-04-23, 14:06
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Det finns oräkneliga exempel på personer som dömts för hets mot folkgrupp för att t.ex. ha diskuterat olika folkgruppers IQ eller brottsmönster, eller judars påstådda beteenden i Västvärlden.
Citera
2023-04-23, 14:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls

Det undrar jag också.
Citera
2023-04-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Det gör Brysseldiktaturens lokale åsiktspolis.
Citera
2023-04-23, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det finns oräkneliga exempel på personer som dömts för hets mot folkgrupp för att t.ex. ha diskuterat olika folkgruppers IQ eller brottsmönster, eller judars påstådda beteenden i Västvärlden.

Det har ju att göra med hur man har "diskuterat" de ämnen du raljerar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in