2023-04-22, 12:15
Medlem
RustyShacklefords avatar
En totalitär regim vill inte bara kontrollera vad folk gör, utan även vad dom tänker.

Det här är lagstiftning mot tankebrott. När vi har accepterat den här lagstiftningen (och det kommer vi göra) så är dammslussen öppen för lagstiftning om alla andra tankebrott mellan himmel och jord.

-Betvivlar du att klimatförändringar är orsakade av mänsklig aktivitet? Tankebrott! Fängelse!
-Tycker du att invandringen är för hög? Tankebrott! Fängelse!
-Betvivlar du att Putin = Hitler? Tankebrott! Fängelse!
-Tror du att covid-sprutan kan vara hälsovådlig? Tankebrott! Fängelse!
-Tror du att 9-11 var ett "inside job"? Tankebrott! Fängelse!
-Tycker du att det är fel att minderåriga får byta kön? Tankebrott! Fängelse!
-Tror du att USA sprängde Nord Stream? Tankebrott! Fängelse!

Kan faktiskt tänka mig att många skulle gilla sådan här lagstiftning. Särskilt så här i oroliga tider så blir folk väldigt bajsnödiga när någon dristar sig till att ifrågasätta dogma. Bättre om det är lugnt och skönt och alla bara talar om vädret och mello.

Men förmodligen så kommer vi fortfarande få tillåtelse att diskutera uppenbara fejk-konspirationer, som "flat earth theory" eller att jorden kontrolleras av rymdödlor från Mars. Sådana utgör inget hot mot någon makthavare.
Citera
2023-04-22, 12:15
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fantastiskt att något kan vara så sant att man hamnar i fängelse om man har en avvikande uppfattning.

Detta för onekligen tankarna till vaccinen som tydligen var så säkra och effektiva att de injicerades under hot om tvång och massiv psykologisk press i hela västvärlden.

Att olagliggöra 'förnekelse' av en historisk händelse som är omdebatterad är givetvis helt förstummande idiotiskt. Om man nu är så pass säker över att Förintelsen™® skedde skulle man öppet kunna ta debatten med revisionister i statlig television. Detta gör man däremot aldrig.

VI ÄR SÅ SÄKRA PÅ ATT DETTA HÄNDE ATT DU FÖRTJÄNAR FÄNGELSE OM DU IFRÅGASÄTTER DET.

Ett exempel på hur en revisionist skulle kunna argumentera mot Förintelsen (och tydligen hamna i fängelse för det): (FB) Idag är "förintelsens" minnesdag – nu slår vi hål på lite förintelsemyter!
Senast redigerad av fendaden 2023-04-22 kl. 12:23.
Citera
2023-04-22, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
En totalitär regim vill inte bara kontrollera vad folk gör, utan även vad dom tänker.

Det här är lagstiftning mot tankebrott. När vi har accepterat den här lagstiftningen (och det kommer vi göra) så är dammslussen öppen för lagstiftning om alla andra tankebrott mellan himmel och jord.

-Betvivlar du att klimatförändringar är orsakade av mänsklig aktivitet? Tankebrott! Fängelse!
-Tycker du att invandringen är för hög? Tankebrott! Fängelse!
-Betvivlar du att Putin = Hitler? Tankebrott! Fängelse!
-Tror du att covid-sprutan kan vara hälsovådlig? Tankebrott! Fängelse!
-Tror du att 9-11 var ett "inside job"? Tankebrott! Fängelse!
-Tycker du att det är fel att minderåriga får byta kön? Tankebrott! Fängelse!
-Tror du att USA sprängde Nord Stream? Tankebrott! Fängelse!

Kan faktiskt tänka mig att många skulle gilla sådan här lagstiftning. Särskilt så här i oroliga tider så blir folk väldigt bajsnödiga när någon dristar sig till att ifrågasätta dogma. Bättre om det är lugnt och skönt och alla bara talar om vädret och mello.

Men förmodligen så kommer vi fortfarande få tillåtelse att diskutera uppenbara fejk-konspirationer, som "flat earth theory" eller att jorden kontrolleras av rymdödlor från Mars. Sådana utgör inget hot mot någon makthavare.

Du har helt rätt, dom vill och försöker kontrollera vad vi tänker. Jag har påpekat detta innan men kan tilläggas att en grupp i detta nu sysslar med väldigt farliga saker.

Dom har redan ”kapat” vårat medvetande med falsk historia, media osv. Detta räcker inte för dom för att medvetandet i en majoritet så kallad kritisk massa har redan vaknat till liv. Nästa steg är att genomföra total kontroll av våran tankeverksamhet och därigenom ”highjacka” våra tankar.

Det kommer att misslyckas givetvis.
Citera
2023-04-22, 12:23
Medlem
Tervulls avatar
Om man förbjuder människor att förneka förintelsen måste det ju bara innebära att det ligger en hund begraven gällande historien. Vad är de så rädda för? Att någon skall bevisa att allt är lögn? Jag blir väldigt fundersam över detta. Har kollat på dokumentären gällande förintelsen från 60-talet tills nutid och historierna blir bara grövre och grövre allt blir värre och mörkare hela tiden. Det har skett massa folkmord och fruktansvärda diktatorer har härjat i världen. Varför görs det inte en miljon olika dokumentärer om det? Är judarna mer värda än andra?
Senast redigerad av Tervull 2023-04-22 kl. 12:27.
Citera
2023-04-22, 12:27
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
NR1 världens värsta folkmord??
Gå tillbaks till historieböckerna utan att passera google.
Adolf var inte ens i närheten Polpot och Stalin.

Att förbjuda åsikter är inte ok någonstans, isåfall är det dags att fängsla alla som är flat earth anhängare eller som tror att Musk är en bra kille.

I Sverige går nu många runt och tror att ordet neger inte får användas och EU har antagit en "lag" som säger att man inte får kritisera flyktingar och flyktingströmmar dessutom har dom gett tummen upp till obegränsad avlyssning av all vår kommunikation vilket svenska regeringen var bland dom första att säga var en utmärkt idé.

Det är bättre låta folk vara idioter så kan vi andra låta bli vara det, på den resan vi är nu bestämmer idioterna och vi andra kommer att tryckas in i samma folla vad vi än själv tycker.

Staten jobbar inte för oss utan mot oss, det handlar om kontroll inte att utrota brottslighet.
Jag tror nog Achmed och Umtule efter ett par fängelse vändor kan räkna ut att vi tar en pizza och snackar om saker istället för att messa och vips vill regeringen bugga alla pizzerior i förebyggande syfte.

Så fort dom kan kommer dom att införa elektronisk valuta, hur tror du då det kommer att funka för dig när du säger till Försäkringskassan du har ont i röven och måste ligga på mage hela dagen samtidigt som du är och hur en motorcykel i Thailand?

Kontroll Kontroll Kontroll är agendan.

Jag tror inte på en massa sk konspirationsteorier men det det politikerna serverar oss vet jag åtminstone vad syftet är med.
Citera
2023-04-22, 12:28
Medlem
Bilgamess avatar
Jag är positiv till detta, även om jag förstås gärna hade sett att det blev olagligt att förneka alla folkmord. Förintelsen, Rwanda, Kambodja, etc.

Ni som gullar med Ryssland bör komma ihåg att förintelseförnekelse är olagligt där också.
Citera
2023-04-22, 12:44
Medlem
Citat:
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Vad uppfyller kriterierna att förneka Förintelsen? Behöver man påstå att Hitler aldrig har funnits, eller var går gränsen?
Citera
2023-04-22, 12:47
Medlem
Det är fel att förbjuda åsikter. Man trycker bara ner förnekarna i underjorden och ger dem näring genom att göra på det här sättet. Kommer man att göra samma sak med Holodomor? Inte alls. Det var ju i den goda sakens namn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Holodomor
Citera
2023-04-22, 12:49
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blafagel
Jag tar hållningen att om något som är "officielt" sant måste upprätthållas via lag, så är det inte en sanning.

Det är ecempelvis lag på att Stockholm är Sveriges huvudstad. Så vilken stad anser du vara Sveriges huvudstad?
Citera
2023-04-22, 12:50
Medlem
Citat:
Det är ecempelvis lag på att Stockholm är Sveriges huvudstad. Så vilken stad anser du vara Sveriges huvudstad?

Är det straffbart för att jag inte anser att Stockholm är Sveriges huvudstad?
Citera
2023-04-22, 12:57
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Sanning måste inte försvaras med lag. Vilket borde vara uppenbart för alla med en hjärna.

Du skulle inte äta på en restaurang där du kan hamna i fängelse om du inte gillar maten. Du skulle helt korrekt tänka "Fan det är något som inte stämmer här".

Precis så. Lagen har ett gott syfte men kommer ha motsatt effekt.
Citera
2023-04-22, 13:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du intar alltså hållningen att allt som är officiellt sant därför måste vara falskt. Intressant.
Frågan är väl då, om du anser att allt som är officiellt sant, alltid är sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in