Citat:
Ursprungligen postat av
BayouX
Att du har fastnat i Wesström/Davidsson-fallet är uppenbart, och att du projicerar Maja med Lena. Har tappat räkningen på hur många gånger du jämfört fallen, fastän det inte finns någon likhet.
Maja har inte haft något hemligt förhållande med Johanna, hon har inte blivit ”gaslightad” på det vis några av er tror.
Maja har självmant umgåtts med Johanna och tyckt om alla dumheter och spänning som de har gjort tillsammans
Nu var det så att jag jämför två personer, Johanna och Stefan, inte fallen på något som helst sätt.
Det här är två personer som beter sig i mångt och mycket lika.
De ljuger, inte bara om sin påstådda oskyldighet om mordet, utan även till vardags.
Johanna är omvittnat manupultiv, försöker slå kilar mellan människor genom att sprida falska rykten. Det slutar med att personer i omgivingen blir osams, gäng splittras.
Nu ljuger de båda om bevisen. De tar intitiativ till att försöka sudda, sudda, sudda. Allt.
Stefan genom sitt brev till TR ohc tal i HR, Johanna genom sin advokat och en rad punkter som har satts upp som bevis mot henne.
Båda har de mest löjliga förklaringar till bevisen, föklaringar som ingen tror på.
Min tro är attt de är narcissiter båda. Minst. Psykopatiska drag, då de inte verkar bry sig om andras lidande, visar tecken på skam eller ånger.
Och nej, jag kan inte ta ut egna erfarenhetr ur verkligheten för att visa på likheterna hur narcissitstre funkar i en rätt. Jag känner ingen och jag har aldrig varit på en rättegång (i nutid, bara i skolan på ett studeibesök).
Naturligtvis blir mina jmf av narcissistiskt/psykopatiskt beteende tagna utifrån de få fall jag följt.
Min tro är att deras sätt att agera, liksom några andra fall jag följt, beror på att de har alltför stor tiltro till sin egen förträfflighet, smarthet och allmänna förmåga. Övertron gör att de helt utan skam ljuger för att försöka få kontroll.
Och behovet av kontroll över människor och sin egen situation är en
enorm.
Johanna är omvittnat manupulativ, sprider falsk rykten, straffar för minsta sak, är beredd att gå till ytterligheter, och släpper inget.
Det är bara att läsa förhör med kompisar, så ser man mönstret. Det är bara de som inte sätter sig emot som klarar sig, men även de riskerar för minsta lilla uteslutas, svartmålas offentligt och slutligen riskerar att straffas.
Några av Johannas "vänner/killar har klarat sig från döden med en hårsmån. H*ampus, M*y, Toves pappa. P*ontus, J*ulia. Lite fler om man ska tänka på alla de faktiskt bodde i flerafamiljshusen. Hur tror du att det känns för dom så här i efterhand att veta att målet var att döda någon/några???
Precis så har det varit i Stefans fall också.
Det beror på att de är lättkränkta, de fixar konflikter från ingenting då de ser sig som offerkoftor på insidan. De har svårt att klara ut konflikterna, och kan inte släppa känslan av att vara utsatt och lösningen är väldigt enkel; man dödar.
Lösningen på problemen är att döda, ta bort problemet. Vilket visar på psykopatiska lösningsmetoder.
Man kan lära sig av att läsa om de olika vittnesmålen och förhören i en FUP för att förstå hur de funkar. Det är därför jag hela tiden har sagt att konflikten behöver inte vara något särskilt, ingenting alls som för oss andra kan verka vara något att bråka om.
Det sitter i narcissistens skeva, bräckliga självbil; att inte klara av att inte ha makten, kontrollen och tappa ansiktet. Det är alltid någon annans fel.
Felet måste bort.