2023-04-23, 11:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Vi vill veta lite mer om den socioekonomiska bakgrunden på flickorna:

1. Hur hamnade en judisk familj i lilla Vetlanda? De brukar ju vara lyckade o inte bosätta sig i hålor. Vad gör mamman och pappan?

2. Den afrikanska flickan. Är hon adopterad? Vid vilken ålder och från vilket land?
Är hennes adoptivpäron skiljda? Väletablerade i lilla Vetlanda? De lär ju få flytta nu iof med skammen.

Fyll gärna på.
Det är väl bara pappan som är jude. Invandrad från Israel. Dvs ingen etablerad familj. Mamman är vanlig svenska dessutom. Och dom är skiljda som jag fattat det.

Den andra är adopterad från Sydafrika.
Citera
2023-04-23, 11:21
Medlem
För mig är M ett mysterium. Hur delaktig var hon egentligen?

Hon verkade ju medveten om att J ville mörda T... Det finns ett sms där J skrev "finns inget bättre tillfälle"...
M vet om att det var J som försökte bränna T inne...
M visste om att J skulle slå henne på vägen hem....
Och om hon nu visste att J ville döda.... ville hon döda också...? Konstigt...

Om M inte var med inne på toaletten så hörde hon ju i alla fall den höga dunsen o sparkarna mot väggen... Går man inte emellan då... Får J att sluta... Instinktivt. För att någon inte ska dö...

Om M var med o höll i armarna...
Sannolikheten att EN vill döda är extremt liten. Sannolikheten att TVÅ tjejer vill döda är ännu mindre....

Så för mig är det här ett mysterium.

Var det verkligen så att J inte kunde döda ensam?
Citera
2023-04-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tror inte hon väger 80 kg men kanske 75... Längd gör ju mycket i tyngd och även muskler, det viktiga att minnas här är att Rättsläkaren förklarat att de är jämlika oavsett..... när det gäller möjlighet att försvara sig, slåss, styrka som jag uppfattat det (någonstans i FUP)Låter konstigt tyckte jag med innan men det ska inte ha betydelse alla fall när det gäller två kvinnor mot varann.
Det var frågan om två kvinnor mot en som utreddes.
JJ verkar vara kraftigare och längre än Tove men hon ingen hulk heller. Jag tycker TR har helt rätt om att ifall det det var bara JJ mot Tove då skulle hon fått nån sort skada på sin kropp.
Därför MH måste varit inblandad.
Reserverar ändå alternativet att Tove tyckte inte att kompisarna gör det på allvar och antog att de skulle släppa henne snart därför gjorde inte så mycket motstånd.
Senast redigerad av Lars48. 2023-04-23 kl. 11:26.
Citera
2023-04-23, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Att du har fastnat i Wesström/Davidsson-fallet är uppenbart, och att du projicerar Maja med Lena. Har tappat räkningen på hur många gånger du jämfört fallen, fastän det inte finns någon likhet.
Maja har inte haft något hemligt förhållande med Johanna, hon har inte blivit ”gaslightad” på det vis några av er tror.
Maja har självmant umgåtts med Johanna och tyckt om alla dumheter och spänning som de har gjort tillsammans

Nu var det så att jag jämför två personer, Johanna och Stefan, inte fallen på något som helst sätt.

Det här är två personer som beter sig i mångt och mycket lika.

De ljuger, inte bara om sin påstådda oskyldighet om mordet, utan även till vardags.

Johanna är omvittnat manupultiv, försöker slå kilar mellan människor genom att sprida falska rykten. Det slutar med att personer i omgivingen blir osams, gäng splittras.

Nu ljuger de båda om bevisen. De tar intitiativ till att försöka sudda, sudda, sudda. Allt.

Stefan genom sitt brev till TR ohc tal i HR, Johanna genom sin advokat och en rad punkter som har satts upp som bevis mot henne.

Båda har de mest löjliga förklaringar till bevisen, föklaringar som ingen tror på.

Min tro är attt de är narcissiter båda. Minst. Psykopatiska drag, då de inte verkar bry sig om andras lidande, visar tecken på skam eller ånger.

Och nej, jag kan inte ta ut egna erfarenhetr ur verkligheten för att visa på likheterna hur narcissitstre funkar i en rätt. Jag känner ingen och jag har aldrig varit på en rättegång (i nutid, bara i skolan på ett studeibesök).

Naturligtvis blir mina jmf av narcissistiskt/psykopatiskt beteende tagna utifrån de få fall jag följt.

Min tro är att deras sätt att agera, liksom några andra fall jag följt, beror på att de har alltför stor tiltro till sin egen förträfflighet, smarthet och allmänna förmåga. Övertron gör att de helt utan skam ljuger för att försöka få kontroll.

Och behovet av kontroll över människor och sin egen situation är en enorm.

Johanna är omvittnat manupulativ, sprider falsk rykten, straffar för minsta sak, är beredd att gå till ytterligheter, och släpper inget.

Det är bara att läsa förhör med kompisar, så ser man mönstret. Det är bara de som inte sätter sig emot som klarar sig, men även de riskerar för minsta lilla uteslutas, svartmålas offentligt och slutligen riskerar att straffas.

Några av Johannas "vänner/killar har klarat sig från döden med en hårsmån. H*ampus, M*y, Toves pappa. P*ontus, J*ulia. Lite fler om man ska tänka på alla de faktiskt bodde i flerafamiljshusen. Hur tror du att det känns för dom så här i efterhand att veta att målet var att döda någon/några???

Precis så har det varit i Stefans fall också.

Det beror på att de är lättkränkta, de fixar konflikter från ingenting då de ser sig som offerkoftor på insidan. De har svårt att klara ut konflikterna, och kan inte släppa känslan av att vara utsatt och lösningen är väldigt enkel; man dödar.

Lösningen på problemen är att döda, ta bort problemet. Vilket visar på psykopatiska lösningsmetoder.

Man kan lära sig av att läsa om de olika vittnesmålen och förhören i en FUP för att förstå hur de funkar. Det är därför jag hela tiden har sagt att konflikten behöver inte vara något särskilt, ingenting alls som för oss andra kan verka vara något att bråka om.

Det sitter i narcissistens skeva, bräckliga självbil; att inte klara av att inte ha makten, kontrollen och tappa ansiktet. Det är alltid någon annans fel.

Felet måste bort.
Citera
2023-04-23, 11:27
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är väl bara pappan som är jude. Invandrad från Israel. Dvs ingen etablerad familj. Mamman är vanlig svenska dessutom. Och dom är skiljda som jag fattat det.

Den andra är adopterad från Sydafrika.

Jag har själv besökt barnhemmen i Sydafrika. Det är ett mycket svårt liv.
Hon kan ha blivit empatistörd från den tiden. Vet vi vid vilken ålder de hämtade henne till Sverige? Med tanke på utseendet tror jag hon tillhör Zulu-stammen i sydafrika. De har de där groteska dragen.
Citera
2023-04-23, 11:28
Medlem
Tråkigt att GW vill att 18 åringen ska frias och att 20 åringen ska få en mildare dom.
Citera
2023-04-23, 11:30
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
För Er som ev är intresserade så ska GW uttala sig ang Tove (domen) på TV4 (kommer snart efter reklamen).

GW, nu är det väl ändå dags för gubben att gå i pension.
Citera
2023-04-23, 11:31
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Vi vill veta lite mer om den socioekonomiska bakgrunden på flickorna:

1. Hur hamnade en judisk familj i lilla Vetlanda? De brukar ju vara lyckade o inte bosätta sig i hålor. Vad gör mamman och pappan?

2. Den afrikanska flickan. Är hon adopterad? Vid vilken ålder och från vilket land?
Är hennes adoptivpäron skiljda? Väletablerade i lilla Vetlanda? De lär ju få flytta nu iof med skammen.

Fyll gärna på.

Sammanfattning finns på första sidan av tråden.
Citera
2023-04-23, 11:38
Medlem
Steff83s avatar
Trist med GW. Men jag tror han är rätt utdaterad. Men har dessvärre ett stort inflytande i samhällsdebatten fortfarande som om han vore någon gud som medierna bidrar till.
Citera
2023-04-23, 11:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det var frågan om två kvinnor mot en som utreddes.
JJ verkar vara kraftigare och längre än Tove men hon ingen hulk heller. Jag tycker TR har helt rätt om att ifall det det var bara JJ mot Tove då skulle hon fått nån sort skada på sin kropp.
Därför MH måste varit inblandad.
Reserverar ändå alternativet att Tove tyckte inte att kompisarna gör det på allvar och antog att de skulle släppa henne snart därför gjorde inte så mycket motstånd.

Hon skulle ha klöst JJs händer och försökt få bort dem.
Citera
2023-04-23, 11:43
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Tråkigt att GW vill att 18 åringen ska frias och att 20 åringen ska få en mildare dom.
Det tycker inte jag!

För flera år sedan var jag djupt engagerad i olika krimfall och hängde här varje dag. Det intresset har bleknat med åren och numera så läser jag möjligtvis om fall för att informera mig själv om aktuella händelser.

Det gäller även detta fall där jag alls inte har hängt med förrän nu efter domen.

Och jag måste säga det att jag är förvånad inför domen och gissade faktiskt lite galet här i tråden. Jag får en obehaglig känsla att det har dömts ut för stränga straff och nu när jag satt mig in i historien kring fallet att det är nog felaktigt att döma 18-åringen för mord.

Jag förstår att det finns mycket känslor kring detta fall men så här ska inte vår lagstiftning och rättssystemet användas helt enkelt. Jag är helt med på det nya att man ska döma ut strängare straff även till unga som mördar med tanke på samhällsutvecklingen. Men i detta fall finns de två unga kvinnor som kanske inte är Guds bästa barn men står långt ifrån den organiserade gängbrottsligheten som plågar Sverige. Vi måste begränsa de strängare påföljderna för de allvarligare brotten som gängskjutningar och rena avrättningar som numera är vardagsmat och utförs av unga alltmer ner i åldrarna.

Som sagt, jag är ingen sakkunnig på området eller har någon juridisk utbildning men jag har varit med i hundratals andra krimfall och vill påstå att jag har kunskaper över genomsnittet bland befolkningen. Dessa två domar bör omprövas av rättssäkerhetsmässiga skäl om inte annat.
Citera
2023-04-23, 11:49
Medlem
Citat:

Jag har själv besökt barnhemmen i Sydafrika. Det är ett mycket svårt liv.
Hon kan ha blivit empatistörd från den tiden. Vet vi vid vilken ålder de hämtade henne till Sverige? Med tanke på utseendet tror jag hon tillhör Zulu-stammen i sydafrika. De har de där groteska dragen.
Maja var bara några månader när hon kom till Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in