• 1
  • 2
2023-04-23, 05:49
Medlem
Vi alla har vårt födelsedatum som vi håller kärt, men tänk om vi hade fått privilegiet att få reda på om datumet vi dör? Dvs vårt bäst-före datum.

Om möjligheten fanns, hade du velat veta det?

Självklart kommer komplikationer med hela konceptet, datumet ändras beroende på våra aktioner.
Men ponera att inget görs från vårt håll efter att vi fått reda på datumet som kan manipulera det hela.

Själv hade jag aldrig velat veta det, alldeles för ångestframkallande.

Diskussionsunderlag kan vara allt från hur vi hade ändrat på hur vi lever våra dagar efter att ha fått reda på att vi faktiskt har ett expirationsdatum.. För det är inte långsiktigt alls att säga att vi mer ofta än sällan tror vi kommer vandra runt här förevigt(åtminstonde för oss hälsosamma/unga)
Citera
2023-04-23, 06:25
Medlem
Cindells avatar
Det hade varit praktiskt. (Jag är snart 56 år). Då kan jag förbereda allting så det inte blir så jobbigt för min dotter att ta hand om allt när det händer. Det hjälper också till när det gäller mina husdjur. (Ex. skaffa inte en ny katt efter år xxxx för jag kan inte vara här och ta hand om den hela dess liv.)

Det hade också gett mig en tidsreferens att göra det jag vill i lagom tid innan jag trillar av pinnen.

Om jag ex. får veta att jag ska dö "tidigt" kommer jag med största sannolikhet sluta jobba tidigare och ägna mig mer åt mina intressen och hobbies samt självklart umgås extra mycket med familjen.
Senast redigerad av Cindell 2023-04-23 kl. 07:04.
Citera
2023-04-23, 06:31
Medlem
Det vore kanske bra då skulle man hinna ”döstäda”😀
Fast jag tror inte att vi människor är mentalt kapabla för en sån insikt. Undrar hur vår värld, vår civilisation, våra trosuppfattningar hade utvecklats om vi vetat detta.
Citera
2023-04-23, 07:36
Medlem
Havandes avatar
Nja. Både ja och nej. Det beror på svaret, hade det varit när jag är äldre vore det lugnt. Men om jag fick reda på att det är om ett par månader eller år får det va, då hade jag inte hunnit smälta det faktum att jag befinner mig i min sista tid i livet. Jag skulle ha rätt grov dödsångest (är lite rädd för döden ännu, är ganska ung och har förlorat många). Men samtidigt är jag så sjukt nyfiken, så skulle väl vilja veta ändå, även om jag får lida.
Citera
2023-04-23, 07:37
Medlem
SnutteFia03s avatar
Jag hade inte mått bra av det, misstänker jag, speciellt om det låg närmare i tiden än min förväntade livslängd.

Däremot kan jag tänka mig att en del kanske skulle kunna sporras av det och leva sitt liv på ett annorlunda sätt, som en slags insikt. Det har kanske mycket med ens personlighet att göra.

Sen finns det ju de som faktiskt vet om när deras dödsdag är, på death row i USA exempelvis, eller de som lider av vissa sjukdomar. Så därifrån kan man få en uppfattning om hur människor reagerar på detta.
Citera
2023-04-23, 07:39
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weakest-soul
Självklart kommer komplikationer med hela konceptet, datumet ändras beroende på våra aktioner.
Men ponera att inget görs från vårt håll efter att vi fått reda på datumet som kan manipulera det hela.
Gäller ha karaktär, så ens dödelsedatum står sig. Inte ändra i kosthållningen, inte börja moonlighta som L E G O - soldat.
Citat:
För det är inte långsiktigt alls att säga att vi mer ofta än sällan tror vi kommer vandra runt här förevigt(åtminstonde för oss hälsosamma/unga)
Det som ändrar reglerna är att viss del av Vetenskapen förutspår att de som är Generation Z (födda post cirkus år 1998) inte kommer dö av ålderdomssvaghet utan istället om inte får Big C, lr går ut framför Hemglassbilen, lr går emot Röd Gubbe aka hr S O R O S - lr själva blir själ spillare, kan komma att få Leva för Evigt.
Citera
2023-04-23, 07:50
Medlem
Ja, det skulle jag vilja veta.
Dels för att förbereda och rensa ut/dela ut mitt hem och ägodelar. Dels för pensionsplanering.
Fint också att kunna förbereda nära och kära.
Citera
2023-04-23, 08:02
Medlem
-Andreas-s avatar
Jo det hade underlättar en del.
Blir enklare att 'dö-städa' efter sig, dvs se till att det eftermäle till barnen o, då eventuella barnbarn, kan göras ordentligt, noggrant o mer a jour enligt rådande situationer.
Citera
2023-04-23, 08:34
Medlem
lyxelitistens avatar
Det bör man ju göra. Annars måste man leva tills man vet så det löser sig. Oförberedd dödscykel är inte bra.
Citera
2023-04-23, 08:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Vi alla har vårt födelsedatum som vi håller kärt, men tänk om vi hade fått privilegiet att få reda på om datumet vi dör? Dvs vårt bäst-före datum.

Ja faktiskt. Det skulle lösa en jävla massa existentiella problem som jag brottats med hela livet. Jag hade tagit emot erbjudandet utan tvekan.
Citera
2023-04-23, 08:44
Medlem
Citat:

Själv hade jag aldrig velat veta det, alldeles för ångestframkallande.

Diskussionsunderlag kan vara allt från hur vi hade ändrat på hur vi lever våra dagar efter att ha fått reda på att vi faktiskt har ett expirationsdatum.. För det är inte långsiktigt alls att säga att vi mer ofta än sällan tror vi kommer vandra runt här förevigt(åtminstonde för oss hälsosamma/unga)

Spännande att få veta att andra har funderat lika underligt som man själv! Jag har genom livet ofta fått tanken ” kommer jag att dö just på denna dagens datum någon gång i framtiden?”. Jag har aldrig berättat för någon att jag får dessa tankar, har tänkt att andra ska tycka att jag är morbid. Jag vet faktiskt inte om jag vill veta datumet eller inte.
Citera
2023-04-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det vore kanske bra då skulle man hinna ”döstäda”😀
Fast jag tror inte att vi människor är mentalt kapabla för en sån insikt. Undrar hur vår värld, vår civilisation, våra trosuppfattningar hade utvecklats om vi vetat detta.
Det skulle nog bli kaos.

Själv vill jag inte veta för det skulle ge ångest ju närmare dödsdatumet man kom. Några skriver att man kan förbereda sig men det kan man göra även om man inte vet när man ska dö. Testamente kan man skriva så fort man känner för det. Kände en gång en 17-årig tjej som berättade att hon hade skrivit testamente (hon hade varit med om en olycka där hon nästan hade dött).

Döstädning bör man ägna sig åt hela livet så man inte fastnar i en hoarder-situation där arvingarna kommer att få jobbigt att städa undan. Sina djur ser man till att någon tar hand om efter ens död. Se till att ha backup om någon skulle ångra sig. Kontakta en organisation om man inte har någon person som vill eller kan. Se till att alla är informerade om det så att djuren inte avlivas efter ens död - det är vanligt i Sverige att djur avlivas pga att folk inte har förberett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in