2023-04-23, 08:45
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ja faktiskt. Det skulle lösa en jävla massa existentiella problem som jag brottats med hela livet. Jag hade tagit emot erbjudandet utan tvekan.

Framför allt är det enklare att ta sig till ett bättre liv om man vet när det är dags att träda över.
Citera
2023-04-23, 09:22
Medlem
Njaa, jag hade nog inte velat veta det. Hade hellre velat vara lyckligt ovetande om den dagen och då ha dödsångest den lilla korta stund som dödstillfället just är.

Jag tror att när vi dör så blir allting svart, precis som innan vi föddes, och det tror jag eftersom mitt hjärta gjorde nått konstigt för ett tag sen, slog hårt 2 gånger och så svartnade allt och jag föll ihopp i nån sekund innan jag vaknade till igen.

Så jag tror bara allt blir svart när vi dör
Citera
2023-04-23, 10:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weakest-soul
Vi alla har vårt födelsedatum som vi håller kärt, men tänk om vi hade fått privilegiet att få reda på om datumet vi dör? Dvs vårt bäst-före datum.

Om möjligheten fanns, hade du velat veta det?

Självklart kommer komplikationer med hela konceptet, datumet ändras beroende på våra aktioner.
Men ponera att inget görs från vårt håll efter att vi fått reda på datumet som kan manipulera det hela.

Själv hade jag aldrig velat veta det, alldeles för ångestframkallande.

Diskussionsunderlag kan vara allt från hur vi hade ändrat på hur vi lever våra dagar efter att ha fått reda på att vi faktiskt har ett expirationsdatum.. För det är inte långsiktigt alls att säga att vi mer ofta än sällan tror vi kommer vandra runt här förevigt(åtminstonde för oss hälsosamma/unga)
ja definitivt.

Vilken frihet att veta att man kommer undan med det mesta varenda jävla dag fram tills dess.
Citera
2023-04-23, 10:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Gäller ha karaktär, så ens dödelsedatum står sig. Inte ändra i kosthållningen, inte börja moonlighta som L E G O - soldat.Det som ändrar reglerna är att viss del av Vetenskapen förutspår att de som är Generation Z (födda post cirkus år 1998) inte kommer dö av ålderdomssvaghet utan istället om inte får Big C, lr går ut framför Hemglassbilen, lr går emot Röd Gubbe aka hr S O R O S - lr själva blir själ spillare, kan komma att få Leva för Evigt.

jag gillar ju dina inlägg som du kanske minns, men jag måste be om ett förtydligande:
Citat:
" inte börja moonlighta som L E G O - soldat"
förklaring tack.
Citera
2023-04-23, 10:59
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
jag gillar ju dina inlägg som du kanske minns, men jag måste be om ett förtydligande:

förklaring tack.
Att moonlighta, innebär att ha som extraknäck.

OnT: Själva vill vi när den dagen kommer, lyckligt ovetande departa som vår uncle Elmer, stillsamt i sömnen.

Inte skrikande, som passagerarna i baksätet i hans 1969 Grand Prix.

Edit: Flagrant felstavning korrigerad.
Senast redigerad av OstermalmWeeknd 2023-04-23 kl. 11:32.
Citera
2023-04-23, 11:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Att moonlighta, innebär att ha som extraknäck.

OnT: Själva vill vi när den dagen kommer, lyckligt ovetande departa som vår uncle Elmer, stillsamt i sömnen.

Inte skrikande, som passagerna i baksätet i hans 1969 Grand Prix.

Ah, tack så mycket.
Citera
2023-04-23, 14:59
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
ja definitivt.

Vilken frihet att veta att man kommer undan med det mesta varenda jävla dag fram tills dess.

Jag håller med. Har ändrat mig nyligen. Hade valt att veta. Om alla visste hade kärleken blivit än mer igår och imorgon, utan att vara mer nu. - Jaha, du ska leva 8 år längre än jag? Vad ska du göra då hade du tänkt? Hur blir det med familjegraven? Vi ska åka till Alaska 2025, det är min sista sommar! Och du ska bli myggbiten!
Citera
2023-04-23, 15:34
Medlem
Har också funderat kring detta, och kommit fram till att det trots allt nog inte skulle göra någon större skillnad.

Först och främst skulle jag, enligt min konservativt skeptiska natur, vilja se övertygande data från tidigare fall som utvisade prognosens grad av trovärdighet. (Och jag skulle bli våldsamt misstänksam om alla dödsdatum stämde med förutsägelsen exakt på dagen!)

Men om vi tänker oss att jag accepterat en prognos av typen "du kommer att dö då-och-då, med en felmarginal av plus/minus 30 dagar, på en konfidensnivå av 99%" som trovärdig är det ändå fan så litet i min livsföring jag ens kan ändra på! Jag har ingen förmögenhet att testamentera bort och inga barn att försörja. Jag har inga ekonomiska resurser till att företa några fantasifulla expeditioner ur en (obefintlig) "bucket list", typ att resa till Madagaskar för att se lemurer i levande livet. Jag har vänner boende i närområdet som (om vi inte alla samtidigt utplånas i någon kataklysm, typ meteoritnedslag eller kärnvapendetonation, i vilket fall problemet redan är löst!) kommer att ta hand om såväl "dödstädning" som eventuellt efterlämnade husdjur.

Nej, jag skulle nog ta detdär förtida dödsbeskedet med såväl några nypor salt som en grabbnäve jämnmod.
Citera
2023-04-23, 17:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weakest-soul
Vi alla har vårt födelsedatum som vi håller kärt, men tänk om vi hade fått privilegiet att få reda på om datumet vi dör? Dvs vårt bäst-före datum.

Om möjligheten fanns, hade du velat veta det?

Självklart kommer komplikationer med hela konceptet, datumet ändras beroende på våra aktioner.
Men ponera att inget görs från vårt håll efter att vi fått reda på datumet som kan manipulera det hela.

Själv hade jag aldrig velat veta det, alldeles för ångestframkallande.

Diskussionsunderlag kan vara allt från hur vi hade ändrat på hur vi lever våra dagar efter att ha fått reda på att vi faktiskt har ett expirationsdatum.. För det är inte långsiktigt alls att säga att vi mer ofta än sällan tror vi kommer vandra runt här förevigt(åtminstonde för oss hälsosamma/unga)
Min träningsapp påstår att min "konditionsålder" är 9 år mindre än min faktiska. Vilket må vara rätt eller fel, och frågan är isf också vad det betyder.

Men nog borde man idag iaf kunna förutsäga hur många år en människa sannolikt har kvar, med tillräcklig input om hälsa osv? Kommer förstås vara rätt stora marginaler, men även dessa borde kunna beräknas statistiskt, t ex som standardavvikelse.

Vilket nog iaf ger en hel del av det du talar om. Om man törs. För att t ex bestämma när det är dags att panga sig och ta itu med sin bucket list, samt fila på testamentet och så.
Citera
2023-04-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Min träningsapp påstår att min "konditionsålder" är 9 år mindre än min faktiska. Vilket må vara rätt eller fel, och frågan är isf också vad det betyder.

Men nog borde man idag iaf kunna förutsäga hur många år en människa sannolikt har kvar, med tillräcklig input om hälsa osv? Kommer förstås vara rätt stora marginaler, men även dessa borde kunna beräknas statistiskt, t ex som standardavvikelse.

Vilket nog iaf ger en hel del av det du talar om. Om man törs. För att t ex bestämma när det är dags att panga sig och ta itu med sin bucket list, samt fila på testamentet och så.

Vad som möjligen säger mest om dig är väl isåfall det faktum att du har en "träningsapp"!
Citera
2023-04-23, 18:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad som möjligen säger mest om dig är väl isåfall det faktum att du har en "träningsapp"!

Hehe, precis. Han är precis den typen som oroar sig för att dö. Enda anledningen att ha någon som helst god kondition är att det är troligare att dö av hjärtslag eller hjärnblödning då än av något som ger en lång dödskamp, men inte fan är det så noga att man behöver en "träningsapp"!
Citera
2023-04-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Hehe, precis. Han är precis den typen som oroar sig för att dö. Enda anledningen att ha någon som helst god kondition är att det är troligare att dö av hjärtslag eller hjärnblödning då än av något som ger en lång dödskamp, men inte fan är det så noga att man behöver en "träningsapp"!

Tror faktiskt fysisk träning gör hjärtat starkare! Men, hursomhelst, åtminstone jag har inga problem med att mäta min grad av träning (cykla till affären/jobbet och hem, ro ut nät och hämta hem dem, gräva i trädgårdslandet, alltdetdär!) därhän att jag behöver nå'n djävla app till det! Det känns i kroppen när det räcker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in