Citat:
Ursprungligen postat av
Naturgasturken
Är det någon som äger Petrobras genom en svensk KF och vet om någon källskatt dras på utdelningar och i sådana fall hur mycket?
Deras ADR handlas i USA med ett ISIN-nummer som börjar med US (vilket brukar innebära 15% amerikansk källskatt där man får tillbaka hela ett eller tre år efteråt), men samtidigt är det ju ett brasiliansk bolag med huvudlistning i Brasilien vilket ibland stökar till det (se ex Kazatomprom som också har också ett amerikanskt ISIN-nummer men där utgår ingen källskatt).
Annars tycker jag att oljepriset just nu ligger på en väldigt bra nivå som är gynsam för alla parter. Hoppas priset stannar i intervallet mellan 80-95 under en lägre tid nu. Då vinner alla. Skulle hellre se att det amerikanska naturgaspriset lyfter till 3-4 USD än att oljan går över 100 USD igen.
Här ser du divergensen som jag pratar om.
Kvoten mellan olja och gas har alltid pendlat mellan 35 och 15. Nu är den på sin topp och sannolikheten för att oljan ska ner är låg, därför borde gas stiga i stället.
https://i.imgur.com/tjnR9eV.jpg
Löjligt med den här idiotnedgången som pågår i gas varje jävla dag. Hade jag kortat gasen så skulle jag fan ha miljarder.