2023-04-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, dom är obekräftade. Finns en bild där T och J har sömma höjd. T har klackar men knappast 20 cm klackar. Tror J är runt 1.75 och väger 70-75 kg.

Finns även ett par bilder på youtube där JJ är längre än T, kika där. Vet dock ej om någon har klackar?
Citera
2023-04-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Läste nånstans att hon vägde 80kg! Kommer ej ihåg var. Hon ser inte ut att väga 80kg.

Tror inte hon väger 80 kg men kanske 75... Längd gör ju mycket i tyngd och även muskler, det viktiga att minnas här är att Rättsläkaren förklarat att de är jämlika oavsett..... när det gäller möjlighet att försvara sig, slåss, styrka som jag uppfattat det (någonstans i FUP)Låter konstigt tyckte jag med innan men det ska inte ha betydelse alla fall när det gäller två kvinnor mot varann.
Citera
2023-04-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tack! EXAKT!

Rullmans frågor till Maja om varför hon inte berättar avslöjar ju henne totalt ... "OM du inte har varit med att skada Tove, varför berättar du inte det"? (hon tänker väl såklart på att hon varit med och burit Tove... men det blir ju så uppenbart).
Hon var rädd säger hon, även när hon var hemma hos sina föräldrar var hon rädd, och om jag fattat rätt så pratar polisen med dem vid Ilharjen... Lite osäker här men blir inte Maja förhörd i en polisbil där? Hon svarar alla fall att hon var rädd... fast hon sitter med en polis....sen ställer han frågan varför hon inte sen berättar i kommande förhör, då ÄR INTE anledningen att hon är rädd längre, då har hon förträngt allt och "hennes hjärna stänger av".....
Alla ord, förklaringar de båda använder tyder så otroligt mycket på deras naiva och unga hjärnor som blir så lätt att genomskåda för vuxna och än mer förhörsledare som är vuxna...
"Jag frös till is", "min hjärna liksom stängde av" så därför ringde vi inte 112....MEN vi kollade Toves puls båda två fast vi var frysta till is..... och hjärnan stängt av osv.... Blir så jävla förbannad när jag hör dem, finns fan inte ord!
Båda krystar, stönar, suckar, pratar lågmält, långsamt och i nedre delen av halsen lite djupare för att låta ledsna och trovärdiga... som vi andra med erfarenhet av livet säkert gjort vid några tillfällen i livet när man ljugit och vill verka påverkad eller ledsen. Och när jag hör JJ.......mår faaan illa och grät när jag hör hur hon "låtsas stammar", " och så "och så"....
ALLA som varit uppriktigt ledsna, rädda, haft ånger eller ångest vet att man inte låter så och sen mitt i "ska jag fortsätta eller" piggt mitt i det fruktansvärda...
Ingen låter så inte ens på film.... det går inte att ta miste på.
Man gråter, får sån klump i halsen att man inte kan prata på en stund, man pratar med en gnällig/falsk hög ton som svajar, andas INTE ut utan man drar IN andan, är skakig inte stammig! Ursch!

Ja, båda har spända och konstlade röster i rätten. M släpper lite när hon får frågor som hon inte förstår och frågar ”vad menar du.” Och gråten du nämner blir man äcklad av då jag också uppfattar dom som fejk.

Jag upplever tyvärr ingen äktajet från någon av dom i förhören. Allt är ett skådespel för att komma så lindrigt undan. M s advokat har talat om för M att det är viktigt att rätten förstår att du varit berusat, inte sovit eller ätit på länge. Hennes historia som hon lämnar tror jag hon upprepat i veckor i sitt huvud.
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-22 kl. 20:02.
Citera
2023-04-22, 19:55
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Straffrabatten finns och man blir informerad om den i förhör när man är misstänkt för grova brott. Jag vet också att det inte alltid appliceras. Finns ett känt brott bland gängen i GBG där en inblandad la korten på bordet för att han var så trött på alltihopa. Han fick ingen rabatt. Det är såklart orimligt att tro att J ska få rabatt för att hon pekar ut M. Livstid är det enda rimliga för J. Jag trodde bara inte det skulle dömas redan i TR.

Eftersom jag sedan min förra postning lyssnat till de delar av rättegången som finns på PC så vet jag inte längre vad jag ska tro. Hur mycket Clea har coachat J och hur mycket som är Js egna påhitt.

Sen tror jag vi kan konstatera att J är allmänt långsint.

Har stora problem med att JJ skulle få straffrabatt för att MH höll i armarna. För mig är det helt osannolikt.

Och givet utvecklingen, TRs bedömning, fick inte JJ rabatt heller. Eller hur?
Citera
2023-04-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Finns även ett par bilder på youtube där JJ är längre än T, kika där. Vet dock ej om någon har klackar?

Ja hon är en bra bit längre. Men eftersom det finns en bild dör dom är lika långa så tänker jag att det finns väl inga klackskor som är längre än 15 cm. Men det kanske det finns?

Minns jag rätt så svara J på nån fråga hur lång en person var. Tror hon svara längre än 1.73. Hon kanske jämförde med sig själv då. Kan inte söka i FUP för tillfället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Har så många frågor till er med kunskap och erfarenhet, hoppas ni kan hjälpa med lite svar
?

- Kan både åklagare och advokat ta med nya bevis om det skulle framkommit något nytt?
- Kan de lägga om sin framställan (om det heter så) eller behöver den göras som i TR, samma frågor, upplägg, samma förhör?
- FÅR Clea tex ta in en annan rättsläkare som tyder protokollet? Som Lapidus sa vad han skulle gjort typ... Kan de alls vinna något på det med tanke på att det ju är TVÅ RL som undersökte T? Fattar inte det!?
- Kommer förhör hållas på samma sätt? lite som första frågan då alltså om Rullman tex kan slipa på detaljer och ändra, kommer de åtalade förhöras igen?
I denna länk går att läsa hur man överklagar till HR.

https://www.domstol.se/svea-hovratt/overklaga-till-hovratten/
Citera
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Så JJ är helt oskyldig?
Jag tycker hon är den mest uppenbart manipulativa.
Dessutom framkommer det att T var rädd för JJ, sagt både av My och Albin..
Ingen orkade umgås med henne. Hon ställde till konflikt, ljög och spred rykten om alla.
Krävde total underkastelse..
Skrev en hatlåt om T.
Uppenbarligen tålde inte JJ att T inte längre ville ha så mkt med JJ att göra.

Klassiskt psykopatbeteende.
MH är mer korkad och ljuger dåligt.
Men JJ är den som mest kapabel att genomföra det hela, och MH hakar bara på.
Hon vet inget annat och är helt beroende av den drivande personlighet som JJ är

Var ingen av oss tre som påstod hon var oskyldig utan att hon har gjort allt hon säger förutom att hon ljuger gällande strypningen, hon höll inte tio sekunder, det kanske kändes som det för JJ men jag tror på rättsläkaren att det handlar omlägger tid för att hon inte ska vakna upp när hon släpper.
I ren ilska ströp hon henne hårt och länge medan Maja höll i hennes armar.

Jag tycker straffen är helt korrekta och jag tycker livstid i Sverige är för lite då man kan söka om tidsbestämt.. I Usa hade de fått 50 år till livstid på riktigt.
Citera
2023-04-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Har stora problem med att JJ skulle få straffrabatt för att MH höll i armarna. För mig är det helt osannolikt.

Och givet utvecklingen, TRs bedömning, fick inte JJ rabatt heller. Eller hur?

Som jag skrev. Det är såklart orimligt att tro att J ska få rabatt för att hon pekar ut M.

Det är J och Clea vi har att göra med här...
Citera
2023-04-22, 19:59
Medlem
WallabeJoys avatar
Två unga kvinnor mördar en annan ung kvinna för ingen större anledninge än tonårstjafs. Då har man allvarliga problem.

Johanna hade förr eller senare gjort ett grovt brott det är uppenbart. Varje gång något går emot henne i livet börjar hon googla hämnd. Då är man störd.
Maja hade bara otur att hon hängde med Johanna just denna kväll. Men hon valde ändå att delta i detta och sen aktivt delta i att skända TT kropp, försvåra utredningen mm.

De är skyldiga till mord där det finns noll förmildrande omständigheter. Då ska man alltid ha livstid anser jag.
Citera
2023-04-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Utmärkt lista

Vill lägga till den extremt starka effekten av deras kamratskap/systerskap. Ett starkt band där det är extremt svårt att gå emot den andra, framförallt inte i slagsmål.

Ca två timmar innan badrummet stöttade MH sin bästa vän i gruffet på Nöjet, har oerhörda problem med att tro att hon inte gjorde det även i badrummet. Sagt på annat sätt: hjälpte MH inte JJ i badrummet är det anomali, bryter mönstret.

All logik pekar på att MH, i badrummet, gjorde det hon gjort tidigare vid bråk. Hjälpte.

Precis. Dom har ju gjort allting tillsammans tidigare med undantag för dörrbränderna som vi inte riktigt vet. Den stora frågan för mig är om det var planerat av båda att mörda henne efter bråket vid Nöjet eller om J räknade kallt med M s bidrag när det smällde till.
Citera
2023-04-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, båda har spända och konstlade röster i rätten. M släpper lite när hon får frågor som hon inte förstår och frågar ”vad menar du.” Och gråten du nämner blir man äcklad av då jag också uppfattar dom som fejk.

Jag upplever tyvärr ingen äktajet från någon av dom i förhören. Allt är ett skådespel för att komma så lindrigt undan. M s advokat har talat om för M att det är viktigt att rätten förstår att du varit berusat, inte sovit eller ätit på länge. Hennes historia som hon lämnar tror jag hon upprepat i veckor i sitt huvud.

Johanna har lite mer sanning i sin berättelse även om hon mörkar lite på t.ex. strypningen. Maja, har som du säger ingen trovärdighet överhuvudtaget. Enligt hennes berättelse är hon som en jäkla Skalman som stensomnar 15 min i stöten. Fruktansvärt pinsamt att hon som är uppväxt med en pastor till pappa inte vågar tala sanning. Detta är värt livstid i sig. Stå för dit brott!
Citera
2023-04-22, 20:11
Medlem
ziracorns avatar
Maja såklart delaktig.

Men Johanna är självklart den onda.
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-22 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in