2023-04-22, 19:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Återigen, det är inte JJ som man tror på eftersom inte heller hon är trovärdig. Det är stödbevisningen till hennes vittnesmål rätten tror på. Det är endast därför hennes ord blir trovärdiga!
Du kommer nog närmare sanningen om du vänder på det, dvs Js vittnesmål bygger på stödbevisningen. Tro f_n att den blir trovärdig.
Citera
2023-04-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tove var 160 cm och 65 kilo.

Johanna är längre, tror inte vi sett uppgifter om hennes exakta längd och vikt. Men bra mycket längre är hon.
Läste nånstans att hon vägde 80kg! Kommer ej ihåg var. Hon ser inte ut att väga 80kg.
Citera
2023-04-22, 19:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom tror väl enbart på vissa delar av J s berättelse där det finns stödbevisning.
Stödbevisningen är inte någon nyhet för J. Hon har blivit konfronterade med den tidigare och vet precis vad den består av när hon bygger sin story. Märkligt vore det då om det inte stämt överens.
Citera
2023-04-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Läste nånstans att hon vägde 80kg! Kommer ej ihåg var. Hon ser inte ut att väga 80kg.

Uppgift från icke trovärdig skribent i tråden.
Citera
2023-04-22, 19:36
Medlem
ziracorns avatar
Jj är lång, typ 1.82. T och mh typ 1.60
Citera
2023-04-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Jag vet att det var prat om 80kg, sedan på sida 1 står längd 180cm (obekräftat)
Citera
2023-04-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tack! EXAKT!

Rullmans frågor till Maja om varför hon inte berättar avslöjar ju henne totalt ... "OM du inte har varit med att skada Tove, varför berättar du inte det"? (hon tänker väl såklart på att hon varit med och burit Tove... men det blir ju så uppenbart).
Hon var rädd säger hon, även när hon var hemma hos sina föräldrar var hon rädd, och om jag fattat rätt så pratar polisen med dem vid Ilharjen... Lite osäker här men blir inte Maja förhörd i en polisbil där? Hon svarar alla fall att hon var rädd... fast hon sitter med en polis....sen ställer han frågan varför hon inte sen berättar i kommande förhör, då ÄR INTE anledningen att hon är rädd längre, då har hon förträngt allt och "hennes hjärna stänger av".....
Alla ord, förklaringar de båda använder tyder så otroligt mycket på deras naiva och unga hjärnor som blir så lätt att genomskåda för vuxna och än mer förhörsledare som är vuxna...
"Jag frös till is", "min hjärna liksom stängde av" så därför ringde vi inte 112....MEN vi kollade Toves puls båda två fast vi var frysta till is..... och hjärnan stängt av osv.... Blir så jävla förbannad när jag hör dem, finns fan inte ord!
Båda krystar, stönar, suckar, pratar lågmält, långsamt och i nedre delen av halsen lite djupare för att låta ledsna och trovärdiga... som vi andra med erfarenhet av livet säkert gjort vid några tillfällen i livet när man ljugit och vill verka påverkad eller ledsen. Och när jag hör JJ.......mår faaan illa och grät när jag hör hur hon "låtsas stammar", " och så "och så"....
ALLA som varit uppriktigt ledsna, rädda, haft ånger eller ångest vet att man inte låter så och sen mitt i "ska jag fortsätta eller" piggt mitt i det fruktansvärda...
Ingen låter så inte ens på film.... det går inte att ta miste på.
Man gråter, får sån klump i halsen att man inte kan prata på en stund, man pratar med en gnällig/falsk hög ton som svajar, andas INTE ut utan man drar IN andan, är skakig inte stammig! Ursch!

Dom rabblar massa klyschor som låter bra. ”Frös till is” ”iskall kropp” (det har liksom inte ens gått en timme, kom igen…) ”min hjärna stänger av”, ”jag förtränger”.
Just då snabbar M upp talet lite, när det kommer till hur hennes hjärna funkar. Det får mig att fundera på om det är något som det avhandlats om med psykologen tidigare. Det är väldigt snabba svar just om det, så hon är nog van att säga det sen tidigare.
Citera
2023-04-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tove var 160 cm och 65 kilo.

Johanna är längre, tror inte vi sett uppgifter om hennes exakta längd och vikt. Men bra mycket längre är hon.

Citera
2023-04-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge

Ja, dom är obekräftade. Finns en bild där T och J har sömma höjd. T har klackar men knappast 20 cm klackar. Tror J är runt 1.75 och väger 70-75 kg.
Citera
2023-04-22, 19:43
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här är några punkter som inte M själv berättat utan istället ljugit om, men som framkommit genom vittnen och bevisning.

T har inte velat ha med M i gänget enligt M s mamma och relationen mellan T och M inte varit friktionsfri.

M har betett sig hotfullt mot T. Hindrat henne från att komma ut från ett rum.

T har berättat att hon varit rädd för M.

Varit med vid en skadegörelse tillsammans med J och ljugit om det.

Medveten om alla bränder och samtalat om att knuffa ner M s kk för en balkong, samt närvarande timmen innan alla bränder.

En vanelögnare där hon ljugit om vad hon ska göra och vad hon gjort inför sina föräldrar i flera år.

Enligt mig beteenden som pekar mot att hon är skyldig.

Letat efter T inne på Nöjet i ett upprört tillstånd.

Säger att hon gick in en gång på Nöjet för att se om T var kvar. (hon gick in flera gånger).

Hon ställer krav på att följa med till J s lägenheter i form av att det inte får förekomma nåt bråk och att konflikten inte är hennes och går därför och lägger sig. Klart är att hon haft en egen konflikt med T där hon både skrämt upp henne och fysiskt motat bort henne halvtimmen innan.

Påstår att hon var redlöst berusad men ingen annan har upplevt henne märkbart påverkad. (Precis innan ankomst till lgh så filmar hon ett rådjur och hörs prata)

Hon lägger ifrån sig mobilen samma minut som J gör det och använder den inte förens en timme senare när hon svarar på ett sms från J.

Hon ljuger om att hon sover vid tider hon inte gör det.

Hennes telefon rör sig minuter från att T har mördats.

Hon ställer inga frågor om vad som har hänt med T.

Hon larmar inte trots att flertal chanser har dykt upp, både i anslutning till mordet och efteråt.

Trots att hon säger att hon är rädd för J tar hon inte med sin egna telefon när dom ska dumpa kroppen.

Ljuger för både föräldrar, kompisar och T s pojkvän dagen efter mordet och säger att hon gick hem.

Ändrar sin historia efter varje gång den gamla blivit motbevisad och slutar med att hon sover vid varje kritiskt moment.

J s beteende talar i samma riktning. Att M var med vid mordet.

Hon skulle inte lämna lägenheten flera gånger med en död kropp tillsammans med sin kompis.

Hon skulle inte skicka sms när hon är i driven med risk att att kompisen vaknar och ser kroppen.

Hon litar på att M inte säger nåt och därför dröjer det tills kvällen efter, då dom pratar om mordet och kommer överens om vad dom ska säga.

Dom håller sig till samma lögn tills den spräcks.

Utmärkt lista

Vill lägga till den extremt starka effekten av deras kamratskap/systerskap. Ett starkt band där det är extremt svårt att gå emot den andra, framförallt inte i slagsmål.

Ca två timmar innan badrummet stöttade MH sin bästa vän i gruffet på Nöjet, har oerhörda problem med att tro att hon inte gjorde det även i badrummet. Sagt på annat sätt: hjälpte MH inte JJ i badrummet är det anomali, bryter mönstret.

All logik pekar på att MH, i badrummet, gjorde det hon gjort tidigare vid bråk. Hjälpte.
Citera
2023-04-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Stödbevisningen är inte någon nyhet för J. Hon har blivit konfronterade med den tidigare och vet precis vad den består av när hon bygger sin story. Märkligt vore det då om det inte stämt överens.

Så kan det vara. Men bevisningen blir inte mindre värd för det.
Citera
2023-04-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Straffrabatten är en chimär.
Men om man leker med tanken att det finns en sådan (som det ju inte gör men ändå) - det gick ju inte så bra, eller hur?

Straffrabatten finns och man blir informerad om den i förhör när man är misstänkt för grova brott. Jag vet också att det inte alltid appliceras. Finns ett känt brott bland gängen i GBG där en inblandad la korten på bordet för att han var så trött på alltihopa. Han fick ingen rabatt. Det är såklart orimligt att tro att J ska få rabatt för att hon pekar ut M. Livstid är det enda rimliga för J. Jag trodde bara inte det skulle dömas redan i TR.

Eftersom jag sedan min förra postning lyssnat till de delar av rättegången som finns på PC så vet jag inte längre vad jag ska tro. Hur mycket Clea har coachat J och hur mycket som är Js egna påhitt.

Sen tror jag vi kan konstatera att J är allmänt långsint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in